Känns som jag går balansgång! lite långt men behöver HJÄLP!
Hej! Är en tjej strax under 30 sträcket som har haft problem med detta i flera månader och det har blivit värre, vet faktiskt inte hur många ggr jag har gått med det men nu börjar det kännas mer och mer handikappande..
Inte konstant, men i princip konstant har jag en känsla av att jag går balansgång, särskilt utomhus av någon anledning. (Lider inte av någon form av torgskräck etc och kan absolut inte ha med något sådant att göra). Det är inte som att världen snurrar som en karusell men känns ofta som att jag anstränger min gång samt att jag sista tiden börjat få en annorlunda gång på ett stelt sätt. Jag märker hur jag undviker att röra huvudet i sidled eller följa saker med blicken som rör sig osv. Känns jätte jobbigt när jag ska ut och gå med sonen, bara en sådan sak som att hålla handen när vi går över vägen och jag ska kolla åt båda hållen samt även kolla på sonen och upp igen osv. så känner jag mig vinglig eller kanske inte vinglig men mer som att jag går balansgång där jag anstränger mig för att gå rakt och fokuserar på det. Egentligen tror jag inte att jag vinglar (eller jag vet ju inte) utan det är mer en känsla i kroppen. Jag känner mig liksom konstig på något sätt väldigt ofta (iaf många ggr per dag) då jag är ute och går, på något sätt som berusad fast jag inte är det. Och jag känner mig ju inte berusad så men som att balansen bara blir konstig. Skitsvårt att förklara.. Att vara på en lekplats med mycket folk och där allt rör sig kan kännas väldigt snurrigt även om världen runt mig inte snurrar. Jag känner ju själv hur jag ändrat min gång och hur jag går stelt och ibland blir jag nästan orolig för att folk ska tro jag är berusad när jag inte är det. Jag kan säkert bete mig lite vimsigt fast jag inte är vimsig så, utan mer för att jag känner mig så för att balansen känns konstig.
Det börjar kännas rätt handikappande att inte röra sig normalt eller ja en känsla av det även om jag säkert ser normal ut när jag går för det mesta.
Var hos ögonläkare och jag vet att jag har ett litet brytningsfel på ena ögat som jag redan visste om men inte använt glasögon för (vilket inte heller ögonläkaren tyckte jag behövde sålänge det inte störde mig) men fick ju höra att yrsel/balanssvårigheter eller vad man nu ska kalla det kan bero på synen så jag nämnde detta och hon kollade mina ögon och upptäckte att jag har en dold skelning men som ändå inte verkar vara särskilt allvarlig mer än att den dyker upp när jag är för trött/ofokuserad. Det är ju aldrig något jag märkt själv och ingen annan heller. Nu ska jag iaf till ortopist och kolla upp detta i veckan. Ber ju nästan till gud att det bara kan fixa sig med ett par glasögon eller nått, annars vet jag fan inte vad det är för fel på mig. Om jag går och samtidigt ska titta något på mobilen, så måste jag stanna för att jag känner mig ostadig. Jag vet ju själv att jag inte varit såhär tidigare i mitt liv och att det inte kan vara normalt.
Någon med tips/råd eller vet vad det kan bero på. Om det inte är ögonen vet jag inte vad jag ska ta mig till!