Vad hade era barn för huvudomfång vid 7 månaders kontrollen?
Hej!Är det onormalt att vår dotter har ett huvudomfång på 39,9 cm när hon är nu 6,5 månader gammal väger 7460 gr och är 70.2 cm lång?
Det låter litet för pojkar är 40 cm vid 6 månader under den nedersta av BVCs kurvor, för flickor är det preeeecis på nedersta kurvan som jag kan se det.
Har de kollat så inte fontanellerna slutit sig för tidigt? Har för mig att det kan hända och att huvudet då inte kan växa som förväntat och att man då måste operera.
Ts jag har också ett barn med ett litet huvudomfång. Hon hade mycket lågt blodsocker när vi tog det på andra levnadsdagen. Hur vet man om det har påverkat? Jag tycker ändå hon har utvecklats normalt. Vid 6 månader hade hon 41,5 och vid 7,5 månad hade hon 42. Hon hade dock litet redan vid föseln. Vill du berätta mer om sockret på din tös? Jag vet ju att det låga blodsockret kan orsaka hjärnskador men har inte hört om någon som det hänt.
Ja, det lät litet. Vet kvinnor som fött barn med 38 cm i huvudomf, men då har ju hela barnet varit stort iofs.
Mina fyra barn hade: vid 7 månaderskollen 45 cm, 8 månaderskollen 44,5 cm, vid 8 månaderskollen 42,8 cm och vid 8 månaderskollen 44,5 cm.