• ådärsattdenja

Min jävla hamster..

Har en liten hamster som heter Boris. Boris gnager på gallret som en idiot. Har läst och läst och läst om detta problem och fått rådet att släppa ut han minst en timme på kvällen så han blir mer stimulerad. Sagt och gjort! .....Men han gnager fortfarande på gallret! Har penslat gallret med utspädd ättika men det hjälper inte. Har testat att ge han alla möjliga gnagsaker (pinnar från skogen, träklossar, bitleksaker från djuraffärn) men han är så jävla kåt på det där gallret! Vad ska jag göra??? Är en ny plastbur enda lösningen?

• Svar på tråden Min jävla hamster..
  • Sarakechi

Hamstern vill ju komma ut, tänk dig själv att sitta instängd i en plastlåda :P Men det är förjävla jobbigt att lyssna på..

• ådärsattdenja

Jo, han får ju som komma ut varje dag. Håller på at flytta och i nya lgh finns ett badkar där han kan vara under längre tid. Men kommer det hjälpa?

• Jandy

När de börjar bita på gallret så blir det som ett beroende för dem, precis som vissa hamstrar inte klarar av att ha hjul, för de springer hela tiden.

Hade jag varit dig hade jag bytt bur, för att ta bort möjligheten till att bita på gallret.

Våra hamstrar bor i en stor platslåda från IKEA. Vi har borrat massa hål i locket. Det är den största "samla lådan".
    Lådan är väldigt lätt att hålla ren, släpper in ljus bra men stänger ute drag och stressande moment. Den har hjul så den går att flytta lätt.

Vi hade först en gallerbur men det var så svårt att inreda naturligt och bökigt att hantera hamstrarna. Nu kan vi lätt inreda med mer naturliga detaljer. Har bara en gammal bild när vi precis bytt bur, nu har vi lite annan inredning men du ser hur det ser ut i alla fall.

• ådärsattdenja

Tack för tipset! Vi har funderat på att köpa en plastbur, alternativt en plastlåda som du köpt. Men jag kan glädja er med att han biter inte lika ofta på gallret längre nu när vi låter han leka av sig i badkaret några timmar varje dag. Vi stoppar han i bollen också så han får ordentligt med stimulans. men som sagt, lite gnager han fortfarande så en plastbur vore nog inte fel.

• BorisBecker

Prova att döpa om hamstern, han kanske inte vill heta Boris. Sedan kan du även försöka att lära dig att använda ordet "honom".

• Sharp Eyes
    BorisBecker skrev 2013-05-20 19:14:31 följande:

Prova att döpa om hamstern, han kanske inte vill heta Boris. Sedan kan du även försöka att lära dig att använda ordet "honom".

Kräks
  • Alicehamstergalen

Hej! Min gör likadant, biter och biter, men innan jag skaffade hamster gav jag bort min plast bur :( ovh jag vill inte stoppa han i en låda precis! Varje natt tar jag ut han i köket för att han väsnas :( vad ska jag göra!?

• IceJossan

Hur stor är han bur?? Min hamster blir galen av att "bara" ha två kvadratmeter med mängder av hyllor och grejer att vara på. Han är bara nöjd om han får vara lös i sovrummet med mig om kvällar och nätter. Hamstrar är inga burdjur.

• Hamstern Nisse

Dom blir beroende av det. Så jag har en plast bur. Och dom kan även börja klättra i gallret och ramla ner.

• Cemina

Antagligen grundar sig beteendet i att det är något som inte står riktigt rätt till, antagligen är den understimulerad som du trodde. Att byta till en plastbur för att den inte ska kunna gnaga på gallret kommer inte leda till ett bättre välmående för hamstern då den fortfarande kommer gå runt frustrerad och ostimulerad och då sannolikt skaffa sig ett nytt tvångsmässigt beteende.

Jag förstår att det för din egen skull skulle vara skönt att bara slippa höra gnagandet på gallret men för hamsterns skull bör du försöka ta itu med problemet från roten istället för att försöka kamouflera det.

Har den ett hjul? Hur stor är buren? Hur mycket får den springa lös? Har du provat med vitamintillskott? Hur ser den övriga inredningen ut, har han mycket tunnlar?

• Elliz pelliz123

Min hamster biter också på galrer den har en halv meters låg bur <~ ~> och tre våningar två toa rular ett vanligt rör den gräver i såg spånet det tycker sniffi om varför biter hon på gallret hon är hon är fyra månader

• Cemina
    Elliz pelliz123 skrev 2015-01-01 12:40:00 följande:

Min hamster biter också på galrer den har en halv meters låg bur <~ ~> och tre våningar två toa rular ett vanligt rör den gräver i såg spånet det tycker sniffi om varför biter hon på gallret hon är hon är fyra månader

Vilken sorts hamster har du? Har hon ett hjul att springa i? Har hon något annat att gnaga på, tex träleksaker eller trähus: www.grizzlyzoo.se/smadjur-ovrigt-Karlie/gnagarhus-rund/%2F344 ?

Tre våningar är bra, men en halv meter är inte jättestort, även om storleken är godkänd. Tänk hur mycket en hamster skulle springa runt om den var ute i det fria! Prova att låta hamstern springa lös i rummet, se bara till att den inte kommer åt att gnaga på sladdar.

• Icecréamochemma

Min hamster gillar inte min systers hanster ich tvärtom och det ju förståeligt men när hon ser den andra hamstern/Elin då blir hon typ galen och hon biter på gallret också dessutom så kanske hon är dräktig men det är inte säkert men vad ska jag göra

• trololilol

Hjälper inte att sätta hamstern i en bur och sedan vara nöjd.

Ha leksaker klätterställningar mm så det får jobba och röra på mig, men inte bara det hjälper ta ut honom oftare och längre gosa och ge kärlek.

Va en bättre matte helt enkelt.

Svar på tråden Min jävla hamster..