• bex

BabyShower

Hej! 

Har du varit på eller anordnat en babyshower?

Jag vill anordna en babyshower för min gravida vän och har läst en hel del på nätet om hur det går till osv...
    Men jag undrar

- Hur gör man, ska den som anordnar står för alla kostnader lr är d något man delar upp på alla gäster... så som mat och allt som hör festen till?

- Någon som har något roligt tips om hur man ska få den gravida att vara ledig den dagen mer än att tala om att hon ska vara ledig!?

- Tips på roliga lekar eller annat skoj!

Tack så mkt för din hjälp på förhand! =) 

• Svar på tråden BabyShower
  • Essence

Jag har varit på flera, ordnat min egen, och ordnat en till en vän.

Min egen stod jag för själv såklart, kostnadsmässigt. Min väns ordnade jag på ett stort fik. Jag bokade några bord. Jag betalade för mitt eget fika, och min väninnas fika (hon som var gravid alltså), men de andra fick stå för eget fika.

Om du ska anordna en babyshower till någon annan kan du ju skriva på inbjudan att det är knytis, och att alla gärna får ta med sig varsin grej, typ en paj, eller ett gäng muffins. Om ni vet könet på bebisen så kan ni anpassa färger efter det. I övrigt får du nog stå för dekorationer osv.

Prata med kvinnans man om att se till att hon är ledig den dagen. Till min väninna sa jag att jag behövde fika med henne för att jag ville prata om något jobbigt, så hon trodde att det bara skulle vara hon och jag, men när vi kom till fiket så satt alla där och överaskade henne! =D      

Följande lekar hade vi på både min babyshower och tidigare jag har varit på:

- Ge alla ett halsband med en godisnapp på (trä en godisnapp på ett låååångt snöre och knyt). Under hela babyshowern får man inte yttra orden "baby, bebis, barn, eller unge". Om jag hör dig säga en av de orden så säger jag "Du sa det!" och då får jag ditt halsband. Om någon sen hör mig säga någon av de orden så får den personen båda mina halsband. I slutet av babyshowern ser man vem som har flest halsband och den vinner ett litet pris.

- Alla får varsin penna och ett litet papper. Man sätter pappret på huvudet och målar en bebis. Det är ingen tävling, men det är SJUKT roligt att se hur alla ritar när man inte ser vad man ritar.

- Ge alla ett långt snöre, minst 1.5 meter. De ska klippa av snöret efter hur stor omkrets de tror att den gravida kvinnan har. Den som kommer närmast vinner ett litet pris. I min väninnas babyshower klippte hennes man så långt snöre att hon hade kunnat vira det två varv runt magen hahaha.

- Köp ett paket blöjor för nyfödda. Kleta i olika typer av choklad i varje blöja. Dajm i en, snickers i en, twix i en osv. Skriv en siffra på varje blöja. 1, 2, 3 osv. Så ska alla gissa vad det är för typ av choklad i varje blöja. Den som gissar flest rätt vinner ett litet pris.    

Lycka till! 

Svar på tråden BabyShower