• Barnlängtan12

Flera omogna ägg vid IVF. Någon annan???

Jag och min man har just avslutat vår

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-23 19:40
    Oj...hann inte skriva klart. Som sagt jag och min man har precis avslutat vårat tredje misslyckade IVF försök.
    Första resultaerade i 5 ägg varav 2 omogna, ingen befruktning.
    Andra försöket 8 ägg varav 3 omogna, ett befruktades med hjälp av mikroinjektion och fick tillbaka ett två celligt men testade neg.
    Tredje försöket 10 ägg men 9 omogna!!!, ingen befruktning.

Nån mer som har gått igenom någonting liknande och lyckats till slut??? Känner mig lite uppgiven just nu. Har PCO. Kommer få göra korta protokollet nästa gång. Har gjort långa hittills.

• Svar på tråden Flera omogna ägg vid IVF. Någon annan???
  • raffebo

Ja, jag brukade ha omogna ägg. Jag har också PCOS. VId mitt första försök fick jag fyra befruktade, och ett resulterade i min äldsta son. Sen vid mitt sista försök fick jag bara 2, och de blev till mina tvillingar. Jag hade få befruktade men av väldigt bra kvalité. Vad har läkarna sagt om era chanser?

• rosalack

har också haft många omogna.. har PCO.

har gjort ivf 3 gånger.

vid äggplock har de tagit ut ca 15-20 ägg. varav endast högst 5 st/gång blivit befruktade. alltså över 10 omogna ägg varje gång.

Exmpel: Nu senast var det 17 ägg, 11 omogna. 6 gjordes mikroinjektion på, 5 började dela sig. 1st 4-celligt till mig.  4 st odlade de vidare till blastocyter men ingan klarade sig så det blev ingen till frysen.  Ruvar nu och har en vecka kvar till testdag, har tyvärr inte mycket hopp... :(    

• Barnlängtan12

Hoppas verkligen att du testar positivt rosalack! Har de sagt nåt om varför dina ägg är omogna? Jag fick svaret att det troligen är genetiskt att vissa kvinnor har svårt att mogna fram ägg. Jag har många funderingar på om det kan bero på medicinen man tar? Nåt jag kan göra annorlunda? Men tydligen inte enl läkaren. Ska dock få prova annan mognadsspruta nästa gång. Vilken har du fått?

Angående våra chanser så har läkaren i alla fall sagt att det är värt att fortsätta med fler försök. Så helt kört är det väl inte. Hade så stora förhoppningar till vårt senaste försök så det kommer nog bli svårt att ladda om till nästa...

• rosalack
    Barnlängtan12 skrev 2013-05-24 21:28:51 följande:
    Hoppas verkligen att du testar positivt rosalack! Har de sagt nåt om varför dina ägg är omogna? Jag fick svaret att det troligen är genetiskt att vissa kvinnor har svårt att mogna fram ägg. Jag har många funderingar på om det kan bero på medicinen man tar? Nåt jag kan göra annorlunda? Men tydligen inte enl läkaren. Ska dock få prova annan mognadsspruta nästa gång. Vilken har du fått?

Angående våra chanser så har läkaren i alla fall sagt att det är värt att fortsätta med fler försök. Så helt kört är det väl inte. Hade så stora förhoppningar till vårt senaste försök så det kommer nog bli svårt att ladda om till nästa...

Tack, hoppas det lyckas för er också! Jag har två Crinonetuber kvar. 1 idag o 1 i morgon bitti. Så det blir test på lördag när båda är hemma.

De har inte sagt något om varför så många är omogna. Jag tror mycket handlar om att medicinen gör att de flesta av mina ägg växer för fort. några kanske börjar växa redan från dag 1, det är dom som verkligen är mogna sen, men de som börjar växa de sista dagarna är nog hemskt omogna enligt min teori.

Jag har medicinerats med puregon o nu senast orgulatran för att de skulle växa. Har sedan fått ovitrelle för att de skulle mogna. Har fått crinone efter.

Läkarna säger samma sak till oss, chanserna är goda, vi är väligt unga så vi har alla faktorer med oss.

Dock vet JAG inte om jag orkar mer om detta misslyckas. Är redan på botten ibland. Står i adoptionskö, men det är en lång process dit rent mentalt innan iaf min sambo skulle tycka det kändes ok att lämna ivf-försöken åt sidan. Vi får se. Just nu är jag orolig för att om vi fortsätter med äggplock så får jag ont vid sex. Känner mig mer och mer öm efter varje äggplock, och det sitter i länge. Men enl läkaren kunde man inte få komplikationer efter äggplock.. hmm..

Lycka till, skriv gärna PM om du vill ist.   

• Oliwetti

Hej alla, jag och en vän till mig var ofrivilligt barnlösa under samma tid i livet. Vi var inne här på familjeliv som dårar och letade svar på alla våra frågor. Nu, efter flera ivf-behandlingar, har vi båda fått barn och har nu startat en podd om just barnlängtan, ofrivillig barnlöshet och ivf. Vi pratar om allt från ruvardagar till spökstreck.

Vårt mål är att vi ska vara den där vännen som stöttar i er resa mot ett barn. Vi finns på iTunes o iCloud under Ruvarpodden. Ni hittar oss även på #ruvarpodden på insta och fb.

Svar på tråden Flera omogna ägg vid IVF. Någon annan???