• halvbonden

Någon som vet i vilken vecka Trombyl är skadligt?

Jag fick av en läkare Trombyl utskrivet och det var sagt att jag skulle ta det redan vid dag 28, när mensen förväntas.

Sedan fick jag av en annan läkare veta att så tidigt ska man inte börja med Trombyl, för att det kan ha någon slags hämmande effekt på utvecklingen, utan man ska börja lite senare.

Nu när jag kontaktade den sistnämnda läkaren var jag på dag 28+7 (jag skriver inte veckor för det blir så förvirrande då vissa kallar det vecka 4 och vissa vecka 5 osv), alltså en vecka efter förväntad mens och då jag fick ett positivt graviditetstest.

Han sa att det var ok att börja äta Trombyl då, vilket jag gjorde, och bara efter två dagar fick jag en stark smärta i magen som jag vet inte är ok, efter alla åtta missfall som jag fått innan.

Efter det har jag också känt väldigt lite graviditetssymptom, nästintill inga alls faktiskt, och innan det kände jag en del.

Så jag undrar ju om det var Trombylen som förstörde nu :(

Läkaren sa ju att man inte skulle ta det för tidigt, och tänk om han inte har koll på hur tidigt som är skadligt, och att jag nu började för tidigt?

När jag fick mitt enda barn började jag med Trombyl ytterligare en vecka senare i graviditeten.

Ja, ja, man ska väl inte älta sånt här. Det som sker det sker och är ju svårt att ändra på nu..

Suck..

Halvbonden - åtta missfall, ett barn
  • Svar på tråden Någon som vet i vilken vecka Trombyl är skadligt?
  • Zinfandel

Skadligt?! Hämmande effeket??! Det vanligaste är att börja med Trombyl lååångt innan, dvs på cykeldag 2 eller före ÄL och fortsätta till minst v 12. Det är alltså inte Trombylens fel, snarare kanske Trombylens förtjänst att du blev gravid Skrattande

• Pimpinellan

Jag äter Trombyl hela tiden,det är extra viktigt om man haft de med stroke och blodpropp i nära släkten.

• halvbonden
    Zinfandel skrev 2013-05-28 08:01:08 följande:
    Skadligt?! Hämmande effeket??! Det vanligaste är att börja med Trombyl lååångt innan, dvs på cykeldag 2 eller före ÄL och fortsätta till minst v 12. Det är alltså inte Trombylens fel, snarare kanske Trombylens förtjänst att du blev gravid Skrattande
    Den senaste läkaren var ju av en annan uppfattning, så det är ju svårt att veta eg om man inte har gjort någon större forskningsstudie.
Svar på tråden Någon som vet i vilken vecka Trombyl är skadligt?