• Anonym (Kokostoppen)

Första dejten och "inget sex"-principen

Jag förstår inte riktigt det här med att man aldrig ska ha sex på första dejten. 

Jag (en kvinna, för övrigt) kan ju säga som så att jag har varit på både såna dejter där det känts rätt att säga nej till sex, men också såna där det hade varit jättefånigt att inte gå hela vägen pga nån dum princip. T ex om jag har haft mycket kontakt med en kille innan dejten (till exempel via nätet) och när man träffats har det känts underbart och rätt från första sekunden. Allt har varit så naturligt, jätteromantiskt och fint och bara flutit på. Sen när man kysser varann börjar det trevande och sensuellt och man vill aldrig sluta, det går liksom inte att stoppa det och plötsligt har det ena lett till det andra utan att nån av parterna haft det som målsättning. Det bara lät sig hända. Skulle man stoppa där och då, då hade man ju förstört det magiska i stunden, tänker jag. 

Sen finns det ju såklart även dejter där det är mer än rätt att stoppa, om man från början märker att killen verkar mer intresserad av att få en i säng än att lära känna en. (Såvida man inte själv är ute efter detsamma, förstås, åd är det ju bara att tuta och köra.) 

Jag undrar iaf hur det är för er som kör stenhårt på inget "sex på första dejten"- principen; har ni aldrig såna dejter där allt är hur naturligt som helst? Såna där dejter som är som i romantiska filmer? Ställer ni er ändå upp och avbryter allting där och då? Jag personligen skulle ju känna mig extremt fånig om jag gjorde nåt sånt, det är därför jag undrar hur ni lyckas med det samtidigt som ni inte får det att verka som ett jäkligt konstigt beteende. Tell me! 

• Svar på tråden Första dejten och "inget sex"-principen
  • Anonym (Löjl)

Sånt har jag aldrig kört med åkte 40 mil första dejten med min nuvarande och jag åker inte så långt utan att ha sex oavsett utgången ;) nu gifte vi oss men ändå...

• lykantrophona

Hur många är det som seriöst kör på den regeln? Den känns så amerikansk... Jag har aldrig levt efter den, utan följer bara min magkänsla.

• Anonym (M.E)

Tror inte det är såå många som kör på att inte ha sex på första dejten för att det sägs att man inte ska det, det gör man ju som man vill efter hur det känns liksom.. 

Jag hade träffat en kille på nätet och vi snackade jättemycket och blev nästan kära i varandra innan vi träffats och allt kändes så underbart, så han körde 25 mil ner till mig, hämtade upp mig och vi körde till ett fint hotell som vi skulle bo på över helgen, två nätter.. Från det att han kom och hämtade mig och tills vi hade sex gick det max 1,5 timme och det är lätt det bästa jag gjort, helt fantastiskt va det och ingenting har någonsin känts så rätt innan! :) Vi blev tillsammans och är det fortfarande.. Det kan bli rätt ;)
    Dessutom är sex väldigt viktigt för mig i ett förhållande så att bli ihop med någon som är kass i sängen är inte optimalt :P haha 

• Anonym (Kanske)

Vis av erfarenhet kör jag inte med sex på första dejten. De killar jag legat med på första träffen har det aldrig blivit något med, bara ett kort förhållande som typ byggt på sex. Fast det har kanske att göra med hur snabbt man ses.  De jag dejtat från dejtingsidor pratar jag oftast inte speciellt länge med, utan stämmer träff med ganska snabbt. Snackar man i månader kan jag förstå att sex känns rätt på en gång. 

De senaste åren har jag haft en sex på fjärde dejten-princip och det har gått bättre. Har ett bra förhållande nu och vi hade sex på kanske sjätte träffen, men det berodde nog mest på att jag hade mens på fjärde.

• Anonym (Kokostoppen)
    Anonym (Kanske) skrev 2013-05-30 19:39:03 följande:
    Vis av erfarenhet kör jag inte med sex på första dejten. De killar jag legat med på första träffen har det aldrig blivit något med, bara ett kort förhållande som typ byggt på sex. Fast det har kanske att göra med hur snabbt man ses.  De jag dejtat från dejtingsidor pratar jag oftast inte speciellt länge med, utan stämmer träff med ganska snabbt. Snackar man i månader kan jag förstå att sex känns rätt på en gång. 

De senaste åren har jag haft en sex på fjärde dejten-princip och det har gått bättre. Har ett bra förhållande nu och vi hade sex på kanske sjätte träffen, men det berodde nog mest på att jag hade mens på fjärde.
    Tycker inte att det låter som att felet var att sexet kom för tidigt, utan att ni kanske inte passade så bra ihop.

Jag kan ju säga att jag varit med om att jag pratat väldigt lite med killen innan vi setts, haft sex nästan på en gång men att det funkat ändå. Så det kan nog slå åt båda hållen. I fallet ovan förväntade sig ingen av oss speciellt mkt av dejten, men när vi väl träffades var det som att vi hade känt varann jämt. Allting var bara så rätt och fint. Det blev ett sju år långt förhållande av det hela. 

Måste ändå fråga dig: Hur avstyr du sexet? Säger du rakt ut som det är att du inte vill ha sex förrän senare i dejtingfasen? 

• Anonym (Kokostoppen)
    Anonym (Kanske) skrev 2013-05-30 19:39:03 följande:

Vill tillägga att jag tycker att det blir MER fokus på sexet om man håller inne med det. Vet flera killar som skulle stanna kvar till dess att de får sex och sen dra. Då har man slösat bort ännu mer tid på en idiot än om det kommer fram på en gång. 

Själv tror jag inte att det handlar om sex ifall killen inte stannar kvar där eller ej, utan om hur man visat sig vara efter sexet. Vissa tjejer blir t ex väldigt klängiga efter att de har haft sex, vilket skrämmer bort killarna.  
  • hallontroll

Jag tycker att det är rätt konstigt att man bestämmer i förväg när man man ska ha sex med folk. Jag har aldrig haft sex med nån på första dejten , men det beror inte på principskäl utan jag känner inte för att ha sex med främlingar. Skulle jag vilja ha sex med nån efter några minuter skulle jag göra det. Det är konstigt att inte ha sex med nån man vill , bara för att vad andra ska tycka , och det är lika konstigt om nån har sex när man inte vill av samma skäl. ( för att killen tjatar till exempel. ) Om en kille smiter för att tjejen inte låtsas vara svårflörtad eller inte ligger med honom när han vill är han inget att ha )

• Anonym (...)

Jag tycker det är mycket mer romantiskt och härligt att bara ligga och hångla och ta på varandra första natten. Det bygger upp mer, på något sätt. Men nej, tror inte heller det är många som har PRINCIPEN att inte ha sex på första dejten, i Sverige?

• hallontroll
    Anonym (...) skrev 2013-05-31 09:07:53 följande:
    Jag tycker det är mycket mer romantiskt och härligt att bara ligga och hångla och ta på varandra första natten. Det bygger upp mer, på något sätt. Men nej, tror inte heller det är många som har PRINCIPEN att inte ha sex på första dejten, i Sverige?

Håller med. ;)
  • Anonym (never)

Ja jag skulle ALDRIG kunna ha sex med en random dejt som jag inte känner! Fy hade varit äcklad!

Svar på tråden Första dejten och "inget sex"-principen