• tusenliljor

Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer

Jag och min fru började inseminera i mars och har nu gjort totalt 3 försök som misslyckats. Vi väntar nu på fjärde inseminationen och därefter hoppas vi att vi får börja med ivf om det inte lyckats. Finns det fler därute som är i samma sits som oss och vill finna stöd och tröst? Hur går tankarna för er?

• Svar på tråden Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer
  • mAmmaSon

Hej. 
    Vi har gjort en lång resa med många inseminationer, både i Danmark och i Sverige. Det är mycket påfrestande att hela tiden ladda om efter ett negativt grav.test. Inte alltid så himla lätt att hålla modet uppe men glöm inte att prata med varandra. Förhoppningsvis fungerar det förr eller senare.

Vi lyckades på tredje IVF-försöket, det är fortfarande väldigt tidigt i graviditeten så vi vågar inte glädja oss fullt ut än. 

Önskar er lycka till  Glad

• tusenliljor
    mAmmaSon skrev 2013-06-11 08:53:53 följande:
    Hej. 
    Vi har gjort en lång resa med många inseminationer, både i Danmark och i Sverige. Det är mycket påfrestande att hela tiden ladda om efter ett negativt grav.test. Inte alltid så himla lätt att hålla modet uppe men glöm inte att prata med varandra. Förhoppningsvis fungerar det förr eller senare.

Vi lyckades på tredje IVF-försöket, det är fortfarande väldigt tidigt i graviditeten så vi vågar inte glädja oss fullt ut än. 

Önskar er lycka till  Glad
    åh vad skönt att höra någon som är i samma sits. Förstår precis vad du menar. Man blir väldigt less på alla negativa gravtest. Vi gör vår fjärde insemiantion till hösten och funkar inte det så inväntar vi ivf. Det dumma är att vi får bara en ivf som landstinget bekostar så efter det får vi betala själva. Har du betalat dina själv? 
  • Expectingababy

Här är ett par som har gjort två inseminationer via landstinget som inte gett resultat. Väntar nu på att börja med första IVF:en. En väldigt tuff period för oss båda. Men speciellt för mig som ska vara den "gravida" En resa i hopp och förtvivlan. En resa som verkligen sätter förhållandet på prov. Sjukhuset räknar med att vi kör igång med IVF:en efter jul. Vi startade vår resa i augusti -12. Men skam den som ger sig. Till slut måste det väl gå vägen. 

• sasa03

Åh vi vet exakt hur det känns :/ jag och min fru ställde oss i kön 2010. Vi körde 4 insem+2 IVF men inget resultat. Nu har vi gått i terapi och har hämtat oss så nu ska vi prova igen. Vi funderar åka till Danmark samtidigt som vi letar efter en go privat-donator. Vi få se hur det går❤️

• Tokan84

Hej! Jag och min tjej ska göra femte insem imorgon eller på torsdag, beroende på när ÄL kommer. Det är jag som ska bli gravid och vi (kanske mest jag) hoppas att få slippa IVF. Vi är på en privat klinik, och de rekommenderar IVF efter 3-6 insem (vilket jag kan tycka är lite tidigt!), men det är ju såklart större chans med IVF..

Nu hoppas vi på att det funkar den här gången :) Men inte är väl under 7-8 försök så jätteovanligt? Det är ju förståeligt nog många som byter till IVF men om det inte är något som är "fel" så känns det ju lättare att göra insem.. Äh, jag vet inte, det är kanske olika?

Lycka till er alla som försöker, där ute :)

• sasa03

Jo vi hade ngt som inte va ok, och då föreslog sjukhus att vi ska prova IVF men min kropp reagerade negativ på hormoner.
    Det bästa är att prova 4 månader i rad, har vi lärt oss. Alltså hur många ggr man kan/får men alla efter varann;)

• Varärstorken

Hej! Jag och min flickvän står i kö till sahlgrenska, har köat 18 månader, väääldigt lång tid.

Nu har vi tröttnat och åker till danmark för insemination. Har gjort 3 försök som inte tagit.

Vår klinik rekommenderar 4-5 inseminationer och att man därefter byter till IVF.

Jag har börjat nojja över att det är nåt fel på mig eftersom det inte funkar...

Vet ni om man kan få hjälp med fertilitetsutredning?

Skönt att höra att det inte funkar "på en gång" för alla.

• Hoppfullt

Jag undrar samma sak! Tips på hur och vart man kan göra en fertilitetskoll eller utredning nära Göteborg önskas! Hur ska en gå vidare efter ett antal misslyckade inseminationer? :(

Varärstorken skrev 2013-12-03 17:31:14 följande:
    Hej! Jag och min flickvän står i kö till sahlgrenska, har köat 18 månader, väääldigt lång tid.

Nu har vi tröttnat och åker till danmark för insemination. Har gjort 3 försök som inte tagit.

Vår klinik rekommenderar 4-5 inseminationer och att man därefter byter till IVF.

Jag har börjat nojja över att det är nåt fel på mig eftersom det inte funkar...

Vet ni om man kan få hjälp med fertilitetsutredning?

Skönt att höra att det inte funkar "på en gång" för alla.

• sasa03

Vi stod i kö i 13 LÅNGA månader, men innan det gick vi "de" genom alla undersökningar och sa att jag hade stopp på min vänstra äggleder. Därför tyckte de att vi skulle börja med IVF. Och det gjorde vi också. Det va det värsta jag har gått igenom i mitt liv, plus att min kropp reagerade negativ på hormonerna. Vi bestämde oss att inseminera några ggr(3) utan resultat. Vid det här laget mådde vi inte så jätte bra då vi tog en paus från sjukhuset och va tvungna att träffa psykologer och det tog ett år tills vi va på banan igen.
    Det som va då att jag under tiden hade lärt känna min kropp på ett annat sätt. Jag hade hemskt mensvärk varannan månad då ÄL-skedde på vänstra sida. Vi köpte en ÄL-monitor och noterade att jag va mest fertil en dag innan ÄL-gagen och hade en tvådagars ÄL.
    Under tiden vi "undersökte oss själva" letade vi efter en donator för heminsemination. Efter att vi hade träffat 4, gick vi vidare med en av världens bästa ❤️
    Vi inseminerade hemma 2ggr och andra gången fick vi ett +. Det hade gått nästan 4 år. Så resan för oss va jättelång med stora erfarenheter. Donator gick genom alla undersökningar så vi skulle inte bli smittad och vi erbjöd hen pengar för att vi hade tänkt att åka till Danmark men nu kunde vi betala halva priset men prova flera ggr ;)
    Vi håller tummarna fortfarande och vågar inte riktigt tro på va som har hänt än, men vi hoppas på det bästa.
    Är ngt ni undrar är det bara att fråga på :)
    Lycka till!

• Varärstorken

Vilken intressant resa! Hur hade ni tänkt göra med faderskap och vårdnad och sånt? Jag har också funderat på heminsemination, men är rädd för att det juridiska ska bli för komplicerat.

Svar på tråden Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer