• Lindybelindy

Trött på min struliga mage!

Jag måste se om fler har detta problem. Ungefär en månad efter att jag fick min dotter började magproblemen. Innan har min mage funkat perfekt men nu lider jag sedan ett år tillbaka av en riktigt hård mage. Går knappt att göra nr 2 längre. Får sitta och trycka, magen gör ont men inget funkar. Ett tag fick jag blödningar i samband med allt tryckande på toan. Har varit hos läkare hundra gånger känns det som men får bara tips på massa pulver mm. Såklart hjälper det inte. Jag dricker mycket vatten, äter frukt, fibrer, plommon juice, proviva dryck... Ja allt som ska få igång magen. Vissa dagar kan det funka och då blir jag överlycklig och sen blir det samma igen. Läkaren jag var hos sist pratade något om att jag fått IBS mage.. Någon mer som fått detta problem efter förlossning?

• Svar på tråden Trött på min struliga mage!
  • mammamina

Jag har fått en del problem med magen sedan jag fick barn. Det började nog i slutet av min första graviditet. Jag kunde få plötsliga kramper i övre delen av magen som gjorde väldigt ont. Jag tolkade det mest som att det var att det var trångt i magen och att det var därför jag fick ont. Efter graviditeten hade jag ont då och då men tänkte inte så mycket på det. 15 månader senare blev jag gravid igen och då var magen faktiskt bättre, men efter den graviditeten blev jag mycket sämre och hade ofta ont, ibland så att jag kved. Jag sökte läkare som frågade om jag var stressad. Jag tyckte inte att jag var det och då sa han att det nog var IBS. Jag fick något pulver jag skulle dricka men tyckte inte att det hjälpte, så småningom blev det bättre men inte helt bra. Upptäckte att det blev värre om jag stressade eller åt fet mat och drack vin. Under min tredje graviditet försvann symptomen nästan helt. Nu är det 2,5 månad sedan jag födde mitt tredje barn och jag har de senaste veckorna haft ont i magen nästan dagligen. Jag är inte så hård i magen, men kan vara gasig. Det gör oftast inte jätteont men det är irriterande. Det är svårt att säga om det beror på stress eller inte, men jag tycker att det är konstigt att det blir bättre när jag är gravid.

• Lindybelindy
    mammamina skrev 2013-06-26 21:56:43 följande:
    Jag har fått en del problem med magen sedan jag fick barn. Det började nog i slutet av min första graviditet. Jag kunde få plötsliga kramper i övre delen av magen som gjorde väldigt ont. Jag tolkade det mest som att det var att det var trångt i magen och att det var därför jag fick ont. Efter graviditeten hade jag ont då och då men tänkte inte så mycket på det. 15 månader senare blev jag gravid igen och då var magen faktiskt bättre, men efter den graviditeten blev jag mycket sämre och hade ofta ont, ibland så att jag kved. Jag sökte läkare som frågade om jag var stressad. Jag tyckte inte att jag var det och då sa han att det nog var IBS. Jag fick något pulver jag skulle dricka men tyckte inte att det hjälpte, så småningom blev det bättre men inte helt bra. Upptäckte att det blev värre om jag stressade eller åt fet mat och drack vin. Under min tredje graviditet försvann symptomen nästan helt. Nu är det 2,5 månad sedan jag födde mitt tredje barn och jag har de senaste veckorna haft ont i magen nästan dagligen. Jag är inte så hård i magen, men kan vara gasig. Det gör oftast inte jätteont men det är irriterande. Det är svårt att säga om det beror på stress eller inte, men jag tycker att det är konstigt att det blir bättre när jag är gravid.

Det låter ganska likt mina problem. Undrar om det kan vara så att magen helt enkelt inte pallar med stress längre och har blivit känslig... När man inte kan sova som man vill, inte kan sitta på toa ifred, stressa fram och tillbaka mm.. ?
  • mammamina

Det kan nog vara så att det i alla fall delvis beror på stress. Jag kände mig inte så stressad när jag hade som mest ont efter barn nr 2, men när jag tänker tillbaka så var det en mycket påfrestande tid. Det är ju inte så lätt att helt plötsligt ha två små att hinna med, dessutom hade jag och min man en ganska stor svacka just då. Nu har vi det bra igen men det är mycket att göra med tre barn så lite stressad är man ju emellanåt!

Svar på tråden Trött på min struliga mage!