• Elisis

varför missfall hela tiden efter utomkvedes?

Hej!
    Sitter just nu och kan inte sova för jag har så ont i magen och ryggen. Är i v 6 och kommer antagligen få mitt tredje missfall. Jag har haft ett utomkvedes där dom tog bort ena äggledaren, efter det så har jag haft mycket svårare att bli gravid och fått missfall väldigt tidigt.
    Är det någon som haft så efter utomkveds? Vad kan det beropå?
    Jag var inlagd igår natt då dom först misstänkte nytt X men fick åka hem när dom (konstaterade) att det inte var det. Dom såg en hinnsäck som såg oregelbunden ut och jag skulle komma tillbaka på lördag och ta nya prover på hcg.

• Svar på tråden varför missfall hela tiden efter utomkvedes?
  • BÅsen
    Elisis skrev 2013-07-12 05:12:14 följande:
    Hej! Sitter just nu och kan inte sova för jag har så ont i magen och ryggen. Är i v 6 och kommer antagligen få mitt tredje missfall. Jag har haft ett utomkvedes där dom tog bort ena äggledaren, efter det så har jag haft mycket svårare att bli gravid och fått missfall väldigt tidigt. Är det någon som haft så efter utomkveds? Vad kan det beropå? Jag var inlagd igår natt då dom först misstänkte nytt X men fick åka hem när dom (konstaterade) att det inte var det. Dom såg en hinnsäck som såg oregelbunden ut och jag skulle komma tillbaka på lördag och ta nya prover på hcg.
    Hej!
    Det här nedan är från sjukhuset Sahlgrenskas sida:

"Varför drabbas man av utomkvedshavandeskap? 

Det vanligaste är att det finns skador i slemhinnan inne i äggledarna eller sammanväxningar runt omkring äggledarna. Sådana skador kan uppkomma efter äggledarinflammation, t.ex. klamydiainfektion eller efter infektioner i livmodern. Sammanväxningar kan bildas efter alla typer av bukoperationer och efter infektioner i buken, t.ex. blindtarmsinflammation och innebär ökad risk, liksom endometriossjukdom."

De sakerna som de nämner där är ju sånt som även ökar risken för vanliga missfall. Så kanske är det inte så att själva utomkvedshavandeskapet gör att du får missfall, utan att du haft ngt problem som orsakat både utomkveds och missfall?

Sen står det såhär:
    "Har man inte blivit gravid inom ett år efter operation bör provrörsbefruktning övervägas."

• Elisis

Tack för ditt svar!
    Men jag fick ett utomkveds till och fick opereras akut och dom fick ta min andra äggledare. Så nu är det ivf som gäller för att vi ska kunna få mer barn  

Svar på tråden varför missfall hela tiden efter utomkvedes?