Ensam kanin eller kompis till kaninen?
Vissa kaninuppfödare/ägare menar att en ensam kanin är en glad och lycklig kanin även om den bor ute. Bara man är ute och ger mat, vatten och gosar varje dag så mår den utmärkt själv. Men jag är så blödig att jag tänker att stackars kaninkillen blir ensam och deppig om han inte har en kompis.. <3
Kaninuppfödaren vi ska till är mycket erfaren med 20 års erfarenhet och jag tänker att han borde ju veta..? Enligt honom klarar sig killkaninen finfint utan kompis men med en hona (hanen är kastrerad) så blir han ännu gladare..
Sen läser jag på andra ställen om att det kan vara jobbigt för hanen som är kastrerad att bo med en icke-kastrerad hona då hon vill para sig liksom..? Och så läser jag att kaniner är lättare att få tama och tillgivna om de bor själva och inte har någon kompis i buren..? Läser också att honor alltid är svårare än hanar och honor är griniga till och från..? Vi vill skaffa kanin med syfte att ha som husdjur till barnen (dvs en kanin som blir tam och vill gosa och ha sällskap av oss).
Hur tänker ni? Har ni alla kompis till kaninen eller har ni bara en och hur tycker ni att man ska göra?