Nettanangel,
Ville bara skriva att jag känner igen mig så himla mycket i det du skriver. Vi har fått kämpa för att få barn, först ett missfall (missed abortion) och därefter en sjukt jobbig graviditet som fick avbrytas i v19 pga en svår missbildning. Pappa vågade inte prata med mig, inte ens när jag bad honom att göra det. Rykten spreds bland grannar och avlägsna vänner, men ingen hörde av sig och frågade vad som hänt. Själv var jag så ledsen att jag inte orkade agera. Samtidigt som jag mådde piss så blev svågern och hans tjej föräldrar och alla var sååå lyckliga för deras skull och ingen brydde sig om mig/oss . Det fanns absolut ingen förståelse för att jag tyckte att det var jobbigt att träffa dem och deras barn. De hörde aldrig ens av sig till mig och frågade hur jag mådde. Empatin flödade inte direkt. Mina barn har liksom aldrig ”räknats”.
Jag fick emellertid fantastiskt stöd av en kurator. Kom sakna men säkert på fötter igen. Idag är jag mamma till en härlig pojke. Det går inte en dag utan att jag tänker på det som hänt. Det går inte en dag utan att jag tänker att jag är världens lyckligaste mamma. Tyvärr är relationen till många familjemedlemmar och vänner för alltid förändrad.
Jag tror att det finns två typer av människor; de som själva har upplevt en tragedi och de som inte har det. Jag pratar i princip bara med likasinnade om vad som har hänt. Man kan bli så sanslöst sårad annars.
Du är inte ensam! Det är jobbigt när man mitt i all sorg upptäcker att ens föräldrar och vänner har svagheter och inte kan hantera varken ens egen eller andras sorg på ett bra sätt. När man skulle behöva dem som allra bäst. Vi är alla människor. Man får försöka hitta rätt personer att få stöd av och sedan ta en dag i taget.
Lycka till med allt!