Vet att beslutet är rätt, men är så ledsen.
Upptäckte i fredags att jag är gravid, trots att jag har kopparspiral insatt sedan några månader. Eller nåväl, det visade sig att kopparspiralen inte alls fanns där längre, åtminstone inte så att läkaren kunde hitta den med hjälp av ultraljud. Mest troligt är att den åkt ut på något vänster. Jag är i vecka 6+2 och jag kommer att göra en kirurgisk abort om en dryg vecka.
Jag och maken har varit tillsammans i över tio år. Vi har en nioårig flicka tillsammans och har en jättebra relation, men efter dotterns födelse blev jag svårt sjuk i en förlossningsdepression. Blev inlagd på psyk, fick mediciner och är sedan dess fortfarande sjukskriven (numera med permanent sjukersättning, det visade sig att jag förmodligen lider av en atypisk form av bipolär sjukdom som möjligtvis utlöstes i samband med förlossningen). Det tog över ett år innan jag kunde känna glädje över att ha blivit förälder, men idag skulle jag inte kunna tänka mig ett liv utan min underbara dotter.
Jag vill verkligen, verkligen behålla det här barnet, men min man vill inte och jag förstår honom till 100% efter vad som hände sist. Redan några år efter att dottern föddes sa jag att han kommer att få bestämma hur vi ska göra om jag någonsin skulle bli gravid igen. Vi har naturligtvis alltid skyddat oss, just för att det inte ska behöva hända, men det räckte inte till i det här fallet.
Vi är båda två väldigt ledsna. Jag för att jag måste genomföra en abort trots att jag vill ha fler barn och maken för att jag är så ledsen. Han känner att han sviker mig, men jag gör mitt bästa för att försäkra honom om att jag inte är besviken eller arg på honom. Jag förstår honom som sagt verkligen, men det gör så väldigt ont inombords att behöva ta det här beslutet.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med mitt dravel, kanske mest söka sympati. Hur kommer man över en abort, som man vet är "rätt" beslut, men som känslomässigt ändå är mycket, mycket svår att ens tänka sig? Finns det något stöd att få, kan man få prata med en kurator även efter en genomförd abort?