• bf2014

Varför erbjuds förlossningsrädda ingångsättning??

Var på aurora samtal idag och det blev ingen positiv upplevelse för mig som önskar ett ks pga en jobbig förlossning med mitt första barn.
    Vad jag reagerar på så här i efterhand är att hon erbjöd mig ett löfte om igångsättning? hon sa att man kan ju alltid sätta igång förlossningen, och sätta in epidural tidigt.
    men när jag läser om igångsättning så slutar det oftast med sugklocka eller att bebisens hjärtljud sjunker så man måste få ett akutsnitt?

en av min stora skräck är tex att bli förlöst med hjälp av sugklocka, eller att det ska hända något med bebisen på vägen.. varför erbjuder man då ett sådant här alternativ?
    ännu en grej som jag upplevde med min förlossning var ovissheten om hur lång tid det skulle ta, och när jag läser om igångsättning så tar det ju oftast väldigt lång tid, och att man dessutom får pinvärkar osv

jag känner mig väldigt förvirrad. 

• Svar på tråden Varför erbjuds förlossningsrädda ingångsättning??
  • jashrinah

jag hade en underbar förlossning med igångsättning , inga problem alls ! stod och dansade med sambon 2 h innan han kom ut och nån större smärta var det inte tal om !  20 min krystvärkar och ingenting som gick sönder ! bebis mådde bra hela tiden och ja det var en drömförlossning ! 

jag tror att de erbjuder igångsättning pga att många vill ha kontrollen och med igångsättning slipper man ju biten i att ligga hemma och vänta med värkar och stressa in till förlossningen :P  

• Spartacus

Det är ju pga kontrollen man får av att veta när var och hur och kan planera bättre.

Är det ks du vill ha så var äckligt tydlig isf! Jag tror inte önskemål räcker man måste nog ta i betydligt mer tyvärr ( eller ja, men du förstår).

• bf2014

Fast det är inte kontrollen över att veta NÄR förlossningen börjar och HUR som är det jobbiga, utan hela grejen med en förlossning, samt ovissheten om hur lång tid det kommer att ta. Och det har jag ju varit väldigt tydlig med till aurora. 

spartacus:
    Mer tydlig och bestämd än vad jag var igår kan man nog inte vara.. men jag har iaf fått en tid till en läkare nu för att se vad hon säger, blir det nej där vet jag inte hur jag ska gå vidare. 

• emmisss

Blir det nej så fortsätter du tills du känner att du är trygg med din kommande förlossning! Oavsett om det blir kj eller igångsättning! Söker en annan läkare, gråter, svär ....om du orkar då vill säga!  

Man har rätten att bestämma över sin kropp i sjukvården!  

Svar på tråden Varför erbjuds förlossningsrädda ingångsättning??