• Liisa32

Sen abort pga jobb

Jag har gjort en abort tidigare när jag var 23. Jag gjorde den ganska tidigt och minns inte så mycket, mer än att allt gick väldigt smidigt.

Nu kommer jag behöva göra en sen abort. Jag är i vecka 13 och hade tänkt behålla - har sambo och stabilt förhållande - men förra veckan blev jag erbjuden ett väldigt bra jobb med kort varsel och jag tänker inte missa den chansen. Så det måste bli en abort nu, det gick ganska fort att komma till beslutet, sambon förstår också, men jag är lite vilsen vad det innebär. Någon som kan ge några lugnande ord? 

• Svar på tråden Sen abort pga jobb
  • Anonym (Adoption?)

Kan bara säga att jag hellre skulle se att du adopterar bort barnet till ett barnlöst par. Men det är jag det...

• Anonym (kram till er)
    Anonym (Adoption?) skrev 2013-10-24 18:18:48 följande:
    Kan bara säga att jag hellre skulle se att du adopterar bort barnet till ett barnlöst par. Men det är jag det...
    Öhh varför ?? 

Då måste hon ju fortfarande vara borta från jobbet ett tag.. Vem vet hur hennes graviditet artar sig hon kanske inte kan jobba den sista månaderna ens och då har hon ju sumpat jobbet iallafall.. 
    Och det är väl jobbigare att komma över ett barn man adopterat en ett barn man aldrig riktigt hunnit känna efter.

Nej jag tycker du gör rätt, följ ditt hjärta. Och ni låter riktigt smarta.. Den dagen det är eran tur för barn kommer det barnet få det helt perfekt..

Lycka till .. 
  • Anonym (Gravida kan jobba)

Vad är det för jobb som du inte klarar av som gravid? Du kan ta jobbet och behålla barnet. Arbetsgivaren har inte rätt att avskeda dig när hen fått reda på det. Tänk dig för en extra gång. En abort kan inte göras ogjord.

• Anonym (Adoption?)

Vet ni hur mycket ett 10 - 12 veckors foster är utvecklat? Att det känner smärta t ex. Det är ett litet barn i v 13 - inte ett embryo.

• Anonym (Gravida kan jobba)
    Anonym (Adoption?) skrev 2013-10-24 18:27:17 följande:
    Vet ni hur mycket ett 10 - 12 veckors foster är utvecklat? Att det känner smärta t ex. Det är ett litet barn i v 13 - inte ett embryo.

• Anonym (Adoption?)

Ts du måste föda fram barnet. Först får du ta tabl som gör att det dör av närings-och syrebrist. Sen andra tabl som gör att livmodern får sammandragningar och föder fram det döda fostret. Var beredd på att det är en liten människa. Ibland ser man tom könet då. Berättar bara sanningen vad som händer. Googla på tvåstegsabort...

• Anonym (Mja)
    Anonym (Adoption?) skrev 2013-10-24 18:33:19 följande:
    Ts du måste föda fram barnet. Först får du ta tabl som gör att det dör av närings-och syrebrist. Sen andra tabl som gör att livmodern får sammandragningar och föder fram det döda fostret. Var beredd på att det är en liten människa. Ibland ser man tom könet då. Berättar bara sanningen vad som händer. Googla på tvåstegsabort...
    Jag gjorde en abort i vecka 10 och det var tufft absolut, men skit i de som snackar om att barnet är ett liv och smärta osv (klart det stämmer men man kan inte alltid tänka så tyvärr). Ja visst kommer det bli tufft, både fysiskt och psykiskt, men var det ett lätt beslut att ta så kanske det inte var  helt 100 att behålla hellre.
    Ditt liv är viktigare än allt annat och du ska jsälvklart göra som du själv känner
  • Anonym (barnmorska)

Stämmer, man får läkemedel som avbryter graviditeten och ger värkar. Fostret föds fram. Jag skulle råda dej att tänka efter noga, man kan inte ta förgivet att man blir gravid igen men samtidigt ska barnet såklart vara önskat. Ett svårt beslut!

• Anonym (Ditt val ingen annans!)

Om du vill göra en abort så är det upp till dig och ingen annan att döma! Du kommer få all information du behöver på kvinnokliniken och de kommer inte lägga någon värdering i ditt beslut... Så läs inte mer vad alla människor här på FL har för åsikter!

• just det

Men va!? Jag skulle aldrig kunna göra en abort för ett jobb skull...

• Anonym (?)
    just det skrev 2013-10-24 23:02:17 följande:
    Men va!? Jag skulle aldrig kunna göra en abort för ett jobb skull...

Jag har gjort det och ångrar mig inte. Det var helt rätt som situationen såg ut då, vad är det som är så konstigt med det? Du har ju heller ingen aning om vad det är för jobb.
  • Anonym (...)

Jag har nyligen genomfört en abort i vecka 14. Jag tycker definitivt att du ska tänka efter en och två ggr innan du väljer att genomföra aborten. Men om du känner att du är helt säker så tycker jag att du ska göra det.
    Var förberedd på att det är som en liten miniförlossning. Jag har fött barn tidigare och smärtmässigt tyckte jag inte att det var farligt, typ som en jobbig mensvärk. Men det är nog väldigt individuellt. Och det kommer ut ett litet foster.. det är inte så roligt. Men på det stora hela så var det mer psykiskt jobbigt än fysiskt, iaf för mig. Därför ska du verkligen se till att du är helt hundra på ditt beslut. Eftersom du från början hade bestämt dig för att behålla barnet så undrar jag om du är det?
    Vad du än beslutar så önskar jag dig all lycka. Massa kramar!

• MinnieMouse

Jag gjorde abort i v7 pga jobbet. Hade jag tänkt mera så hade jag varit gravid nu i v13. Jobbet är nu mindre viktig i jämförelse med hur man lever med sina känslor och tankar idag. Jag har redan 2 barn och vet vad jag pratar om vad det gäller känslor som förälder. Men att jag spolade en liten prick som kunde vara en individ. Jag kan fortfarande inte förstå vad jag gjorde. Att man kan vara så dum.

• Tess1990
    Anonym (Adoption?) skrev 2013-10-24 18:27:17 följande:
    det är ett foster, inget embryo nej men inget barn heller, utan ett foster
    och räknas också som foster fram till v.22
    efter v.22 räknas det som barn då det är först då den kan överleva utanför livmodern och ev. vara livsdugligt, även om många barn inte överlever då eller får stora skador. 

Adoption är inte så lätt som du verkar vilja få det till.. 

Upp till TS om hon vill göra abort eller inte, finns inget rätt eller fel.  
  • Liisa32

Nu är det över. Gick mycket lättare än jag trodde. Var nersövd och blev skrapad, vilket var skönt, då kunde jag vakna upp och så var allt över.

Är väldigt nöjd över mitt beslut. 

• Anonym (mamma)

Hoppas du inte ändrar dig och kan leva med beslutet. Jobb kommer och går....det här barnet kommer inte igen. Men att du tänker tanken gör nog att du inte är redo för att bli mamma.

• Anonym (Öh)

Herregud!! Vem väljer ett JOBB framför ett BARN, SITT barn! Som man tänkt behålla.. Men så var ett jobb plötsligt viktigare. VA?!?! Hur fan resonerar ni människor..

Svar på tråden Sen abort pga jobb