• EmelieCarolina

Galet trotsig fyraåring

Hejsan. 
     Den senaste tiden har våran fyraåring förändrats till 'ett monster' , ett gulligt sådant dock. Hon har haft sina vanliga trotsperioder som gått att utstå och har vi har oftast tillsammans med barnet kunna löst konflikten bara genom samtal eller i värsta fall lämnat henne i sitt rum någon minut tills hon självmant lugnat ned sig och kommit ut. Jag är väl medveten om att barn behöver uttrycka alla sina känslor på olika sätt. De behöver, skratta, kramas, hoppa av energi, leka, fnissa men också få vara arge, besvikna och ledsna, men när detta förändras till skrik och gap, kastar saker och slåss, får panik och totalvägrar lyssna så känner man sig maktlös. De senaste kvällarna har jag gråtit av att höra henne skrika allt ifrån "dumma mamma" till jag vill inte vara med er" från sitt rum samtidigt som hon kastar saker omkring sig vid sänggående. Hon vägrar även äta middag i stort sett varje dag. Vi har provat med mutor och hot som tex att hon ej får se på tven eller spela spel om hon ej äter upp eller åtminstone äter en del eller att hon får gå och leka hos någon granne efter maten. Ofta slutar även detta med att hon kryper under bordet och resten av barnen blir oroliga och tappar matron.
     Detta sker även alltid innan hon skall läggas, Hon är utan problem vaken till kl 20, då de äldre syskonen går och lägger sig. Hon går upp mellan 6 och 7 morgonen efter för att gå på förskola hela dagen där hon inte sover middag. När vi väl hämtar henne sedan är hon redan sur och givetvis trött vilket påverkar denna process mer negativt. Hon är näst intill lika arg och osamarbetsvillig då hon är ledig.
     Vi har provat läsa, ligga med, låtit henne själv tittat bok osv men redan när man säger ordet sova eller mat så börjar hon flämta, riva och slå på saker... 

Långt inlägg men tips vore oerhört skönt att få i denna situation. Gråter

• Svar på tråden Galet trotsig fyraåring
  • Mli 014

Jag känner igen det där med min pojke på 3,5 år.
    han har problem med auktoriteter på dagis också.
    Vår lösning har blivit att jag försöker hämta honom tidigare (dock  är det slut nu för min del på grund av graviditetskomplikationer)
    Om jag hämtar honom 12.45-13.00 i stället för 14.30-15.00 så har jag helt plötsligt en son som hör efter, hjälper till och är kärleksfull.
    Men jag kan inte förklara varför eller hur det fungerar...

• Maisie

Vår flicka var fruktansvärd om kvällarna. Hon slogs, kastade grejer om kring sig, skrek och hade sig. Hon sov inte längre på förskolan  (hennes val)  men var så fruktansvärt trött på eftermiddagarna/kvällarna och samtidigt gick det inte att lägga henne på kvällen. Lösningen för oss var att lägga henne tidigare. Det gällde att få henne i säng innan hon gick över gränsen för då tog läggningen 2 timmar istället för en kvart. Hon fick gå och lägga sig kl. 18 för att hinna få 11 till 12 timmars sömn. Det gav resultat. Hon var fortfarande trött på eftermiddagarna men humöret blev mycket bättre och förskolan berättade att hon var på bättre humör även där. Hon hade helt enkelt fått för lite sömn.

När hon närmade sig 4 så insåg vi att hon faktiskt hade blivit riktigt trevlig på eftermiddagarna och hon är inte alls så trött så nu lägger hon sig vid 19.

• Tow2Mater

Vår fyraåring blev piggare och lugnare av att byta fsk, från en där han var tvungen att ligga och vila på efm (han somnade sällan) till en där de inte vilar/sover dagtid. Det verkar också vara en lugnare fsk. Vi märkte skillnad från en dag till en annan; tror det minskade hela hans stressnivå vilket påverkade honom positivt i beteende även hemma.

• EmelieCarolina

Jag har tänkt att jag ska lägga henne tidigare. Hennes yngre bror lägger sig 19 och somnar då själv utan problem så borde kanske införa det för henne också? 

• umm abdilleh

Jag har samma problem med min fyraåring. Detta har pågått några veckor. Helgerna kan vara en riktig plåga

• EmelieCarolina

Provade lägga henne samtidigt som lillebror nu (kl 19) för att hon inte skulle hinna bli övertrött. Vi läste en bok, dock krånglade brorsan en stund nu ist då han inte är van att jag är där inne och läser efter vällingen Foten i munnen
    Men hon somnade före kl 20 utan några större problem. Men det är antagligen för att hon är glad över att få åka till famro imorgon, men det återstår att se. Lite skillnad mot gårdagen då hon skrek en timme i sträck innan hon gick med på att lägga sig, och med skrek menar ja bokstavligen SKREK, nöst intill okontaktbar.. Ursh, vad de kan göra ont i hjärtat. Vill ju ha en glad liten tjej igen Hjärta

• glassen

Min 4-åring blir också fullständigt odräglig när hon blir övertrött. Om jag inte lägger henne innan hon går över den där gränsen så blir nattningen ett rent h-vete.
    När du skriver att din flicka inte äter middag. Kan det bero på att ni äter så sent att hon redan hunnit bli trött? Eller äter hon så mycket på förskolan att hon inte är hungrig?
    Jag har varit med om både och, oftast äter min flicka lite när hon kommer hem, men jag gör ingen grej av om hon inte äter nästan nåt vissa dagar, för hennes del brukar det jämna ut sig. Men om din flicka nästan aldrig äter förstår jag om du blir orolig.

• KameliaDamen

Har haft precis samma problem med min 4,5 åring. Beslöt mig för att ändra gå å lägga sig rutinerna. Tidigare somnade han inte förrän 21-21,30 vilket jag egentligen tycker är alldeles försent men han ville inte sova och började bråka. Ändrade det till att börja borsta tänder redan 19 och sedan byta om, gå till sängen, läsa saga och sen lyssna på saga på cd. Gissa min förvåning när det funkade redan första kvällen och sen bara fortsatt. Nu säger han själv att han vill gå och lägga sig för han är trött. Underbart. Båda barnen (har även dotter 18 mån) sover före 20 varje dag. 
    Vi har en piggare son som inte är så tjurig längre på eftermiddagarna och orkar mycket mer och det gör mamma också eftersom hon får egentid på kvällarna.
    Lycka till!

Svar på tråden Galet trotsig fyraåring