Galet trotsig fyraåring
Hejsan.
Den senaste tiden har våran fyraåring förändrats till 'ett monster' , ett gulligt sådant dock. Hon har haft sina vanliga trotsperioder som gått att utstå och har vi har oftast tillsammans med barnet kunna löst konflikten bara genom samtal eller i värsta fall lämnat henne i sitt rum någon minut tills hon självmant lugnat ned sig och kommit ut. Jag är väl medveten om att barn behöver uttrycka alla sina känslor på olika sätt. De behöver, skratta, kramas, hoppa av energi, leka, fnissa men också få vara arge, besvikna och ledsna, men när detta förändras till skrik och gap, kastar saker och slåss, får panik och totalvägrar lyssna så känner man sig maktlös. De senaste kvällarna har jag gråtit av att höra henne skrika allt ifrån "dumma mamma" till jag vill inte vara med er" från sitt rum samtidigt som hon kastar saker omkring sig vid sänggående. Hon vägrar även äta middag i stort sett varje dag. Vi har provat med mutor och hot som tex att hon ej får se på tven eller spela spel om hon ej äter upp eller åtminstone äter en del eller att hon får gå och leka hos någon granne efter maten. Ofta slutar även detta med att hon kryper under bordet och resten av barnen blir oroliga och tappar matron.
Detta sker även alltid innan hon skall läggas, Hon är utan problem vaken till kl 20, då de äldre syskonen går och lägger sig. Hon går upp mellan 6 och 7 morgonen efter för att gå på förskola hela dagen där hon inte sover middag. När vi väl hämtar henne sedan är hon redan sur och givetvis trött vilket påverkar denna process mer negativt. Hon är näst intill lika arg och osamarbetsvillig då hon är ledig.
Vi har provat läsa, ligga med, låtit henne själv tittat bok osv men redan när man säger ordet sova eller mat så börjar hon flämta, riva och slå på saker...
Långt inlägg men tips vore oerhört skönt att få i denna situation.