• Starfall

Mitt sjätte missfall - vad göra?

Just nu genomgår jag mitt sjätte missfall. Känns fördjävligt.
    Känner mig ensam. 
    Mina tidigare missfall har gjort mig väldigt, väldigt ledsen.
    Denna gång känner jag mig mest oerhört frustrerad och otroligt misslyckad.
    Att gå igenom dessa missfall förtar lite av min annars glada personlighet.  

Jag och min man fick en dotter 2008. Graviditeten gick bra men jag hade en del blödningar i början. Vår dotter är 5 år idag. För två år sedan började vi försöka att få ett syskon till henne men det har hela tiden slutat med mf. 

2008: Vår dotter föds. 
    2011: Missfall vecka 6
    2011: Missfall vecka 6
    2012: Missfall vecka 5
    2013: Missfall vecka 7-8
    2013: Missfall vecka 5
    2013: Missfall vecka 4-5 (pågående)

Samtliga missfall har varit tidiga. Samtliga har börjat med småblödningar, mensvärk, molvärk i rygg och ljumskar. Vissa gånger har jag haft feber och känns mig väldigt trött.

För några månader sedan genomgick vi mf-utredning. Man kunde inte hitta någon anledning till de upprepade missfallen. Gynläkaren på det sjukhus jag har gått sa att hon inte trodde att de kunde "göra något mer för oss". Hon sa att hon skulle remittera oss till Lennart Blomqvists studie i Borås. Har ej hört något därifrån än.

Vi vill så gärna ha ett barn till, men jag vet inte hur många fler gånger jag orkar/vill gå igenom detta. Jag är så rädd att missa tiden med vår dotter nu... att längtan efter ytterligare ett barn förtar tiden vi har tillsammans med vår dotter nu. 

Har ni kloka medmänniskor några idéer och tankar över vad jag/vi borde göra?
    Alternativa metoder/behandlingar som har hjälpt etc?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mitt sjätte missfall - vad göra?
  • Greta22

Inte alls duktig på ämnet. Men missfall beror inte det oftast på att det är något fel på själva fostret?

Vet en kvinna som fick flera missfall, sen när hon tillslut lyckades bli gravid var hennes son sjuk. Han lever idag fast är sjuk.

Att en del kvinnor får missfall, betyder inte det att man eventuellt kanske föder ett barn som inte är friskt?
    Menar att möjligheten är större?

• Tuvis0806

Åh så ledsamt med dina missfall....Önskar jag kunde hjälpa dig på ngt sätt...Men när jag och min man gjorde en utredning så fick jag Levaxin utskrivet dvs medicin som reglerar sköldkörtelhormonet....Mina värden låg inte under/över gränsvärdet men väldigt nära gränsvärdet... Enligt min läkare hade man funnit ett samband mellan nivån på Sköldkörtelhormonet och missfall.....Kanske du borde ta upp frågan med din läkare om att få Levaxin utskrivet!

• che71

Hej!
    Jag tycker att du ska kolla upp ditt immunförsvar, tyvärr görs inte sådana prover i Sverige, men man kan resa till Aten Life Clinic tex o göra det. (finns också andra ställen i London o USA)
    Just din feber vid tidig graviditet är ett tecken på aggressivt immunförsvar.
    Kolla Atentråden (ligger under svårt att få barn, IVF)
    Jag har haft 6 missfall (inga barn) mellan v 6 o 11
    nu är jag gravid igen o vi har kommit till v 15 . Hoppas hoppas!!

• Moshi

Hej TS, Jag beklagar djupt det du gått igenom, mitt personliga råd till dig är - om du inte redan provat allt detta - att: Ta högkvalitativa bioaktiva B-vitaminer, framföratt B12 i dess aktiva former - methylcobalamin och/eller hydroxycobalamin, EJ cyanocobalamin - VIKTIGT! Ta också den AKTIVA formen av folsyra, Methylfolat ( 5-MTHF) mellan 800-1400 mcg/dag. Ta ngt milt blodförtunnande, typ Trombyl Använd progesteron under din luteal fas, antingen om du får vaggisar eller gel ( typ crinone) utskrivet eller använd progesteronkräm (typ progester all) vid ev plus, fortsätt att stödja graviditeten m progesteron under de 14 första veckorna. Om du är lite äldre, typ mellan 35-40, ska du överväga att äta DHEA eller pregnenolone (mellan 10-50mg/dag) för att förbättra din äggkvalitet. Allt går att beställa på nätet. Lycka till!

• Kuben
    Moshi skrev 2013-11-19 11:25:05 följande:
    Hej TS, Jag beklagar djupt det du gått igenom, mitt personliga råd till dig är - om du inte redan provat allt detta - att: Ta högkvalitativa bioaktiva B-vitaminer, framföratt B12 i dess aktiva former - methylcobalamin och/eller hydroxycobalamin, EJ cyanocobalamin - VIKTIGT! Ta också den AKTIVA formen av folsyra, Methylfolat ( 5-MTHF) mellan 800-1400 mcg/dag. Ta ngt milt blodförtunnande, typ Trombyl Använd progesteron under din luteal fas, antingen om du får vaggisar eller gel ( typ crinone) utskrivet eller använd progesteronkräm (typ progester all) vid ev plus, fortsätt att stödja graviditeten m progesteron under de 14 första veckorna. Om du är lite äldre, typ mellan 35-40, ska du överväga att äta DHEA eller pregnenolone (mellan 10-50
    mg/dag) för att förbättra din äggkvalitet. Allt går att beställa på nätet. Lycka till!

Hej!

Vad intressant!

Vet du var man kan beställa pregnenolone (seriös handlare?)

Methylfolat - vet du var det kan köpas?

Stort stort tack!

• Kuben
    Moshi skrev 2013-11-19 11:25:05 följande:
    Hej TS, Jag beklagar djupt det du gått igenom, mitt personliga råd till dig är - om du inte redan provat allt detta - att: Ta högkvalitativa bioaktiva B-vitaminer, framföratt B12 i dess aktiva former - methylcobalamin och/eller hydroxycobalamin, EJ cyanocobalamin - VIKTIGT! Ta också den AKTIVA formen av folsyra, Methylfolat ( 5-MTHF) mellan 800-1400 mcg/dag. Ta ngt milt blodförtunnande, typ Trombyl Använd progesteron under din luteal fas, antingen om du får vaggisar eller gel ( typ crinone) utskrivet eller använd progesteronkräm (typ progester all) vid ev plus, fortsätt att stödja graviditeten m progesteron under de 14 första veckorna. Om du är lite äldre, typ mellan 35-40, ska du överväga att äta DHEA eller pregnenolone (mellan 10-50mg/dag) för att förbättra din äggkvalitet. Allt går att beställa på nätet. Lycka till!

Oj, en fråga till: Jag tar Folsyra /Baby plans ApS. Vet du något om dessa? aktiva?

Tack!

Svar på tråden Mitt sjätte missfall - vad göra?