• SunFlower81

Äta grönsaker

Hej, 
    Vi har en 2,5 åring som äter ganska bra, alltså utan för mycket protester och ganska mycket mat. Men problemet är att hon inte vill äta grönsaker. 

Till frukost äter hon oftast havregrynsgröt, ibland kokt ägg. 

Lunchen äter hon på förskolan i veckan där det serveras mycket grönsaker men jag vet inte hur mycket hon äter.

Till middag äter hon samma mat som oss, vi äter dock ganska mycket grönsaker jag och min man men hon petar bort allt vi försöker få i henne. Förutom lite gurka och majs, men det är ju inte så näringsrikt. Jag har försökt att göra broccolimos  och liknande, men det vill hon inte ens smaka på... 

Till mellanmål äter hon oftast äpple eller banan, så någon frukt om dagen får vi i henne. Hon gillar även päronpure... Men just grönsaker går inte alls just nu... 

Har ni några tips hur man kan få henne att äta mera varierat. 

• Svar på tråden Äta grönsaker
  • tilj75

"Göm" grönsaker i maten. Mosa med stavmixer. Fortsätt servera utan att tvinga eller pusha så ändrar det sig nog med tiden.

• fesun

Vår son är snart tre och ett halvt, fram tills typ ett halvår sen åt han typ INGA grönsaker eller frukter, han kräktes tom av en bit gurka en gång. Nu äter han typ allt, eller smakar åtminstone. Vi har bara varit envisa och fortsatt lägga upp grönsaker på tallriken och uppmuntra till att smaka. Han har alltid varit kräsen och liten i maten men vi har inte gjort nån stor grej av det. Är han mätt så är han, vill han smaka tex broccoli så är det bra men har aldrig tjatat eller tvingat eller mutat osv. Nu kan han dessutom be om grönsaker ibland, blir fortfarande helt paff när det händer ;)

• Selfish Geene

Jag brukar göra iordning grönsakerna först och ställa ut dom på bordet och tittar åt ett annat håll när barnen nallar fast ingen harsagt "varsågoda!" (Uttrycket "förbjuden frukt smakar bäst" gäller tydligen även grönsaker ;))

• Dr Mupp

Servera grönsaker från start och gör ingen stor affär av det. Alla fyra barnen äter med god aptit. De brukar även "sno" morötter och vitkål från kylen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • honeydew
    Selfish Geene skrev 2014-01-20 10:16:06 följande:
    Jag brukar göra iordning grönsakerna först och ställa ut dom på bordet och tittar åt ett annat håll när barnen nallar fast ingen harsagt "varsågoda!" (Uttrycket "förbjuden frukt smakar bäst" gäller tydligen även grönsaker ;))

Bästa knepet!

Vi låter även dottern hjälpa till att "skära" upp grönsaker, började strax efter två årsåldern. Egen skärbräda, matkniv. En mjuk avokado, då hamnat hälften i munnen nu vid 3,5 år kan hon hacka de flesta grönsaker med en vass fruktkniv och smakat gärna mycket då även om hon inte äter så grönsaker mycket vid matbordet.
  • happy in hell

Vår dotter var länge likadan. Ratade allt som hade färg. Hon ratar fortfarande godis i konsekvensens namn:-0
    Vi gjorde som nån innan föreslår. Vi fortsatte att erbjuda, ställa fram. Inte ihopblandat i stora sallader utan varje sak för sig. Nu funkar morotsstavar och majs. Men det är allt. Sån det blir många morötter här hemma...

• pigglet

Finhacka gurka, tomater, lite purjo, paprika. Blanda med couscous. Servera med gräddfil eller creme fraich.

Mixa morot och majs och blanda i pannkakssmeten.

• Communitygrodan

Juicecentrifug!! Vår dotter äter inga grönsaker, däremot är det jätte roligt att göra färgglada juicer! Slänger alltid i lite babyspenat, varierar frukt med morot, gurka, rödbetor etc. Hon älskar det när hon får bestämm vilken färg hon vill ha!

Svar på tråden Äta grönsaker