• Anonym (Dålig humör)

Gravid men ska göra abort

Det är så jag har mått sjukt illa senaste veckan och min mens har varit sen så bestämde mig för testa mig imorse och fick stark plus och nu mår jag sjukt dålig har pokerface mot exakt runt mig men dom närmaste jag litar på vet om de här och ger mig råd och tips vad som är bäst för mig..

T.ex jag är ung knappt 20 och har ingen utbildning även för killen vill inte vara med i bilden och för jag och han aldrig haft nå tbx än att vi låg med varandra en gång så slutade med jag är gravid men hoppas hela tiden testet är negativt och inte positivt..

Nu så funderar jag på abort även att jag mår sjukt dålig över saken och har panik och ångest över det.. Alltid velat ha barn men fel tidpunkt just nu anilins anledningar..

Så jag vill veta hur abort går till och vad händer efter det både fysiskt och psykiskt...

• Svar på tråden Gravid men ska göra abort
  • Anonym (C)

Jag gjorde en abort hemma för några månader sen. Tog tabletterna och fick sen som riklig mens. Var hemma den dagen men dagen efter var som vanligt. För mig kändes det helt okej psykiskt, jag ville inte ha fler barn.

• Anonym (Dålig humör)
    Anonym (C) skrev 2014-01-23 13:38:13 följande:

Jag gjorde en abort hemma för några månader sen. Tog tabletterna och fick sen som riklig mens. Var hemma den dagen men dagen efter var som vanligt. För mig kändes det helt okej psykiskt, jag ville inte ha fler barn.

Vilken vecka var du i då? :)
  • Anonym (C)
    Anonym (Dålig humör) skrev 2014-01-23 14:18:36 följande:
    Vilken vecka var du i då? :)

V. 6 eller v. 7.
  • Sbro

Hej! Jag har själv suttit i den sits som du sitter i nu, och det är inte lätt. Jag var nyss fyllda 23 år och är idag 25. Innan jag bestämte mig så gick mina tankar fram och tillbaka hela tiden. Ska jag behålla barnet / göra abort. Jag trodde jag hade bestämt mig för en sak innan jag somnade,och när jag vaknade så var jag tveksam vad jag skulle göra igen. Jag fick panikattacker där jag bara grät och allt kändes värkligen piss.

Jag fick mycket hjälp via mödravården. Bland annat så fick jag tala med en kurator, och för mig så var det fruktansvärt skönt. Det var skönt att prata med någon som inte kände mig. Så det rekommenderar jag dig starkt att göra.

Jag bestämde mig tillslut för att göra kirurgist abort. Man blir då sövd en kortare stund. För mig kändes det som det bästa alternativet då jag inte skulle klara av att göra det hemma som man gör när man gör medicinsk abort.

Jag fick ta två stycken piller på morgonen och sedan åka in till sjukhuset till lunchtid. Där blev jag jätte omhändertagen och de förklarade återigen hur allt skulle gå till på ett väldigt proffsigt sätt.

Det är inget lätt beslut som du har framför dig. Men mitt råd är att ta hjälp av de som jobbar med detta dagligen. 

/Sofia 

• Anonym (Dålig humör)
    Sbro skrev 2014-01-23 18:57:14 följande:

Hej! Jag har själv suttit i den sits som du sitter i nu, och det är inte lätt. Jag var nyss fyllda 23 år och är idag 25. Innan jag bestämte mig så gick mina tankar fram och tillbaka hela tiden. Ska jag behålla barnet / göra abort. Jag trodde jag hade bestämt mig för en sak innan jag somnade,och när jag vaknade så var jag tveksam vad jag skulle göra igen. Jag fick panikattacker där jag bara grät och allt kändes värkligen piss.

Jag fick mycket hjälp via mödravården. Bland annat så fick jag tala med en kurator, och för mig så var det fruktansvärt skönt. Det var skönt att prata med någon som inte kände mig. Så det rekommenderar jag dig starkt att göra.

Jag bestämde mig tillslut för att göra kirurgist abort. Man blir då sövd en kortare stund. För mig kändes det som det bästa alternativet då jag inte skulle klara av att göra det hemma som man gör när man gör medicinsk abort.

Jag fick ta två stycken piller på morgonen och sedan åka in till sjukhuset till lunchtid. Där blev jag jätte omhändertagen och de förklarade återigen hur allt skulle gå till på ett väldigt proffsigt sätt.

Det är inget lätt beslut som du har framför dig. Men mitt råd är att ta hjälp av de som jobbar med detta dagligen. 

/Sofia 

Tack för rådet :) de är verkligen inte lätt att va ung, att va gravid och ha två olika val..
  • Anonym (Oroligt)

Börjar tveka att göra abort nu när vissa i släkten gjort det och inte kunnat bli gravid efter det mer och alla ångrar sig.

Ska jag va orolig eller!?

• Marionettdocka
    ElSof skrev 2014-01-23 16:46:29 följande:
    Hej vackra du!

Jag rekommenderar dig att besöka denna sida och ringa dem för rådgivning.

livlinan.nu/
    Den sidan verkar ju verkligen opartisk... eller inte...
  • dagg03

Jag tycker att du fick oerhört bra tips av Sbro. Tycker att du ska ta kontakt med kvinnokliniken så att du får prata med en kurator. Om du känner dig osäker, så fundera verkligen igenom beslutet ordentligt innan du gör abort. Vet att det är lättare sagt än gjort att fatta ett beslut när det känns som om man befinner sig i en dimma och tiden bara går. Du har ju lyckats bli gravid nu så egentligen talar ju det mesta för att du kommer att lyckas bli gravid senare. Lycka till med beslutet och jag hoppas att du lyckas fatta ett beslut som du kan må bra med. 

• Anonym (Orolig)

Hej igen... i går (måndag) så var jag hos gyn och fick lämna både kiss prov och klamydia test innan dom satte igång ultraljudet (vaginalt ultraljud) då var jag i vecka (5+6) hur hon uppfattade de via bilden.. Efter de så gick hon igenom tabletterna i lilla påsen och jag fick en tablett att ta direkt där och gick runt på sjukhuset i 1 1/2 timme ifall om jag skulle spy sen åkte jag hem.. Började få ont i magen (mensvärkar) och mådde lika illa sen tidigare

Idag (tisdag) så har jag inte känner av så mycket förutom att jag haft sjukt ont, dålig form, trött, ingen mat lust och blödningar men inge mer.. Men nu börjar jag va livrädd för morgon dagen hur värre den kommer va och äcklig eftersom jag gör abort på hemma plan.. Eftersom jag mår sjukt illa av sjukhus..

Någon som har gjort medicinsk abort hemma som vill berätta? :)

Svar på tråden Gravid men ska göra abort