• qwertyuiopp

Dottern följa med kompisen utomlands

Hej! Det är såhär att min dotter gärna vill följa med sin kompis utomlands tillsammans med hennes familj i en vecka. Hon och kompisen har bara känt varandra sedan förra sommaren och jag är rädd att det kanske uppstår konflikt mellan dem två, och då står hon där i ett annat land. Sedan undrar jag hur det löser sig med betalning, om dem ska ut på restaurang så kanske hon måste dela notan och hålla på, eller om dem ska på någon utflykt så måste min dotter lägga in extra pengar. Jag ser bara svårigheter i detta och det vore bra och få höra lite erfarenheter från andra. Har ni  någon gång tagit med/skickat med ert bar med en annan familj utomlands? Hur har det fungerat? Betalning, konflikter etc. 

• Svar på tråden Dottern följa med kompisen utomlands
  • LillaJag06

Du kanske kan ge föräldrarna pengarna till mat och annat och så betalar de allt.

• Nenne666

Du betalar resan och skickar med fickpengar. Gärna för mycket för att vara på den säkra sidan.

• frökenelisabeth

Inte utomlands, men när jag var 10 år så flög jag och min syster drygt 100 mil för att träffa två tjejer som vi brevväxlat med under ett år. Vi hade aldrig träffats innan detta, och våra föräldrar kände inte varann heller, utan de hade bara pratats vid i telefon.

Det gick jättebra, och det var en stor grej att få lov att åka iväg själv, så försök se lösningar i stället för problem och låt din dotter åka med! (beroende på hur gammal hon är förstås). Ta ett snack med kompisens föräldrar om hur ni löser det med ekonomi, en möjlighet är ju att ni kommer överens om en summa som du för över till föräldrarna mot att de betalar för dottern på plats.

• beam82

Hur gammal är hon? Jag ser inget problem med att de inte känt varandra mer än ett halvår, de kan ju vara väldigt bra kompisar ändå.

Kan du komma överens med den andra flickans föräldrar när det gäller betalning? Antingen att du ger dem pengar så det täcker hennes mat o dyl, eller att du ger din dotter extra fickpengar till allt sånt. För betala för sig kommer hon ju att få göra hur som helst. Hur ni gör med det handlar mycket om hennes ålder tycker jag.

Se det inte som svårigheter, se det som en chans för din dotter att få åka på semester och få en rolig upplevelse tillsammans med sin kompis. Förutsatt att du litar på hennes föräldrar förstås!!!!

• qwertyuiopp
    frökenelisabeth skrev 2014-01-25 19:20:33 följande:
    Inte utomlands, men när jag var 10 år så flög jag och min syster drygt 100 mil för att träffa två tjejer som vi brevväxlat med under ett år. Vi hade aldrig träffats innan detta, och våra föräldrar kände inte varann heller, utan de hade bara pratats vid i telefon.

Det gick jättebra, och det var en stor grej att få lov att åka iväg själv, så försök se lösningar i stället för problem och låt din dotter åka med! (beroende på hur gammal hon är förstås). Ta ett snack med kompisens föräldrar om hur ni löser det med ekonomi, en möjlighet är ju att ni kommer överens om en summa som du för över till föräldrarna mot att de betalar för dottern på plats.
    Min dotter är 16 år. Eftersom hon och hennes kompis bara känt varandra i knappt ett halvår så har jag inte pratat så mycket med föräldrarna. Känns lite konstigt att "här har ni pengar, nu får ni betala för min dotter". På vilket sätt skulle jag kunna lägga fram det till dem, utan att det låter konstigt?
  • qwertyuiopp

Det kanske är jag som är nojig, men jag får upp bilder i huvudet på hur hon och kompisen börjar bråka och föräldrarna tar hennes parti, och så står hon helt själv i ett annat land. En sånn här resa bäddar för en konflikt känns det som...

• modsey

men vad kul för dottern!
    Hon är nästan vuxen och ändå vill man ju ogärna att de åker själva på en resa som två 16 åringar. perfekt att ha kompisens familj med.
    jag skulle självklart prata med familjen de ska åka med och sen skicka med dottern egna pengar men en extra salnt som kompisens föräldrar får med om i fall att liksom .

• cirkusmusen
    qwertyuiopp skrev 2014-01-25 19:29:59 följande:
    Det kanske är jag som är nojig, men jag får upp bilder i huvudet på hur hon och kompisen börjar bråka och föräldrarna tar hennes parti, och så står hon helt själv i ett annat land. En sånn här resa bäddar för en konflikt känns det som...
    Jag tror att det är viktigt att hon får göra denna resa. Känna att du litar på henne samtidigt som hon vet att hon har ditt stöd om det händer något. För du har rätt, det kan hända, även om chansen enligt mig är mycket liten. Men du kan inte skydda henne från allt och jag tror att hon kommer växa i sig själv under denna resa. Få vara lite självständig.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att du tar kontakt med kompisens föräldrar. Bjud in alla på en fika, din dotter och hennes kompis kommer att tycka att det är jättekul + att du blir lite tryggare. 
  • kvs

Jo, jag tror helt klart du är nojig. Jag vet inte riktigt vad det är för typ av konflikter du är rädd för, men jag har svårt att se att kompisens föräldrar skulle sätta din dotter på gatan oavsett anledning.

Kan ju dock vara en bra idé att kontakta föräldrarna och höra vad de har tänkt sig.

• viseversa
    Isabelle skrev 2014-01-25 19:36:54 följande:
    Följ gärna min blogg där jag bloggar om träning och hälsa efter graviditeten och mycket mera. Före och efterbilder.
    mynosejob.blogg.se/
    Eh VA? varför går du in i en tråd som handlar om att resa och ta med sig andras barn och gör reklam för din blogg??
  • viseversa

Jag tror snarare dom kommer ha kul ihop. Ring kompisens föräldrar och prata med dom såklart. Så kan ni komma fram till hur ni ska göra och hur mycket pengar du ska lägga ut.

• Isabelle

Hamnade i fel tråd, skulle skriva i en tråd som heter "bloggar ni?". Förlåt, förlåt!

• frökenelisabeth
    qwertyuiopp skrev 2014-01-25 19:25:32 följande:
    Min dotter är 16 år. Eftersom hon och hennes kompis bara känt varandra i knappt ett halvår så har jag inte pratat så mycket med föräldrarna. Känns lite konstigt att "här har ni pengar, nu får ni betala för min dotter". På vilket sätt skulle jag kunna lägga fram det till dem, utan att det låter konstigt?

Du ringer och säger "Hej, min dotter X och er dotter Y har visst pratat ihop sig om att X skulle följa med er på resan i sommar, har Y pratat med er, och vad säger ni om det?" Då svarar föräldrarna kanske "ja, vi har bjudit med X, det skulle vara trevligt om hon följde med!" Du säger "å vad roligt, det kommer bli superkul för henne! Jag ska se till att ordna flygbiljetter då. Hur tycker ni det är enklast att göra på plats, ska jag skicka med henne pengar till mat och annat, eller ska jag överföra en summa till er så att ni kan betala för henne där borta?"

Nåt i den stilen
  • Majken03

Är man 16 år borde man ha lärt sig att hantera en konflikt och föräldrarna borde ju ha vett att medla på rätt sätt om det uppstår konflikter.

• Niclas74

Hejsan,

Du känner inte föräldrarna, detta hade jag åtgärdat innan jag släppte iväg henne för din uppfostran och syn på helheten kan skilja sig mycket från andra föräldrar och kan faktiskt skapa tråkiga konflikter och ge dig otroligt mycket stress, det är ditt barn som du har tagit in i denna värld därför ska du se till att alla är 100%.

Min son var 12 när vår grannfamilj bjöd honom till Sälen en vecka. Nu känner jag dem bra, har nyår tillsammans och vet vad de är för slags föräldrar. Jag godkände utan att tveka men min son backade själv och stannade hemma.

När det gäller kostnader så är det något du som förälder bestämmer med din dotters väns föräldrar. Det är bara att plocka upp telefonen och stämma träffa hemma hos dem så du får en inblick hur de är och kan diskutera kostnader.

Du måste ha träffat din dotters vän, om så är fallet så kan du studera dem tillsammans och få en feeling på hur hennes vän är för att få lite inblick.

Hoppas det hjälper och förstår din oro Oskyldig

• Bling1975

Är de 16 år så ser jag inte ens problemet. Då är de stora nog att själva lösa ev konflikter. Jag åkte till alperna med vänner när jag var 16 år. Resan var arrangerad av min idrottsförening, men det var inga direkta ledare med och de som åkte var i alla möjliga åldrar.

Men prata med föräldrarna om hur de har tänkt sig med just maten. De kan ju få en summa för att betala för maten så kan din dotter ha med sig pengar för allt annat. Då kan man också kolla lite hur de brukar göra när de reser med mat, aktiviteter och utflykter. Är ju väldigt olika mellan olika familjer, resmål och typer av hotell.

• scaras

Haha.. oj, trodde barnet var typ 8-10 nånting men 16!! Då åker man väl utomlands ensam och bor hos folk man aldrig träffat innan typ??

• Loannie

Jag åkte ensam utomlands och hälsade på en vän som 16 åring. Gick bra!

• Stjärnfall76

Du får prata med föräldrarna. Känner du dem så det känns ok.
    Minns att jag var utomlands med en kompis när vi var 14, jag var överlycklig eftersom vi fick vara ute själva hela nätterna och supa.
    Tror inte mamma var så glad :-/

Men vad gäller pengar så ger du pengar till föräldrarna och ni kommer överens om hur myhcket fickpengar din dotter ska ha med sig. Hamnar de över den summan så får ju föräldrarna såt för det.... så hade jag gjort om vi tagit med ett annat barn i alla fall....

Svar på tråden Dottern följa med kompisen utomlands