• Anonym (Hum)

Vänta med abort?

Hej! Jag undrar om någon kan ge mig lite klarhet i mina funderingar. 

En ytligt bekant har blivit gravid, hon (och pojkvännen) bestämde sig snabbt för abort verkar det som, men vill vänta ett tag för att kunna göra en skrapning istället för medicinsk abort. Hon menar att det finns risk att aborten misslyckas med medicin. 

Jag är inte så insatt i aborter och undrar därmed rent allmänt om det är ett vanligt resonemang? Är skrapning ett säkrare tillvägagångssätt? 

• Svar på tråden Vänta med abort?
  • Anonym (Ja)

Jag väntade för att jag inte skulle klara det psykiskt och skrapades istället.

• Anonym (Dumt att vänta)

Jag tror egentligen att det alltid är enklare att göra en abort desto tidigare man gör den. Tycker istället att hon borde prata med kvinnokliniken och säga som det är, att hon helt enkelt vill göra en kirurgisk abort istället för en medicinsk. Jag gjorde själv en abort för 6 veckor sedan och var i vecka 10. I den staden jag bor så gör de i princip enbart medicinsk abort om det inte föreligger någon särskild anledning till att göra en kirurgisk. Så bara för att hon väntar är det inte säkert att hon får göra en kirurgisk. 

Svar på tråden Vänta med abort?