• Annaïck

När slutade ditt barn att tro pa jultomten?

När slutade ditt barn att tro pa jultomten? Var det ni som berättade att han inte fanns?

• Svar på tråden När slutade ditt barn att tro pa jultomten?
  • Duckan

Denna jul var hon mycket skeptisk och sa att tomten hade en mask på sig och hon hintade om samma sak året innan så jag tror nog att det är slut med tron även om önskan att tro finns kvar . Hon blev 7 nu i januari så vi har kunnat lura henne ett bra tag ändå.

• Flickan och kråkan

Vår 6-åring är mycket skeptisk (han fyllde 6 år två dagar före julafton). Vi fick ofta frågan: "Jultomten är en människa som klär ut sig. Eller hur? Visst är det så....eller?" I år gjorde vi så att tomten inte kom in. Han kom med lykta och lämnade säcken utanför. Lyckat. 6-åringen skuttade av ivrig förväntan och glädje.....höll på att krypa ur skinnet . Önskan/förhoppningen (inte bara tron) kan förflytta berg. Vår snart 5-åring blev mest smårädd.....som han alltid blivit......glad över att han inte kom in .

• jordgubbe0812

Vår 5-åring lyckas med konststycket att avslöja vem tomten är samtidigt som hon blint tror på honom. Hon pratar glatt om tomten men nämner bara lite i förbifarten vem som råkar vara tomte i år. Så har hon gjort i 2 år.

• Flickan och kråkan
    jordgubbe0812 skrev 2014-02-03 15:39:38 följande:
    Vår 5-åring lyckas med konststycket att avslöja vem tomten är samtidigt som hon blint tror på honom. Hon pratar glatt om tomten men nämner bara lite i förbifarten vem som råkar vara tomte i år. Så har hon gjort i 2 år.
    Det är ju det som är så underbart med barns fantasikraft . Vad härligt det var när julen var magisk.
  • nozpa

Vår 2½ åring avslöjade bägge tomtarna i år. Jag vet inte.. Hon är ju för liten för att fatta, men pratar mycket om tomten. Och alla mindre tomtar man sett har hon pratat med om vad hon vill ha.
    Men på julafton så ropade hon ut "Heeej tomte Axel" Ehrm.. Det var grannen.
    Sedan vid nästa julfirande så ropade hon "Heeej tomte Aa.. Nä, tomte Stefan!". Så jag vet inte hur det kommer bli med henne och hennes tro på att det är en speciell person. :P

5 åringarna som var med vid jul trodde i alla fall på tomten.

• Mercurialis

Jag vet inte riktigt var mina barn (4 år och snart 7 år) står i det där med att tro på tomten. Vi har aldrig haft någon tomte som kommer med julklapparna men innan jul så pratar de om vad de ska önska sig av tomten. Ingen av oss föräldrar döljer att det är vi som köper julklapparna och lägger den under granen även om vi emellanåt spelar med när barnen pratar om tomten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden När slutade ditt barn att tro pa jultomten?