• Mial 83

Utredning upprepade missfall, via Landsting eller privat (i Kalmar)?

Hej. Efter ett X och tre missfall i följd är det nu dags att få igång utredning. Kontaktade gyn på lasarettet. De ställde oss i kö. Kunde ta flera månader. Rekommenderade oss att kontakta en privat klinik här om vi inte ville vänta så länge. Så nu tänkte jag kolla runt lite om någon har erfarenhet av detta o kan ge råd vad som kan vara bäst? Gör de samma saker? Landstinget känns tryggt på något sätt ;) men samtidigt har jag läst mkt om att man bör välja privat.. Någon som gjort utredning i Kalmar o vill dela med sig av erfarenheter? :) tacksam för svar!

• Svar på tråden Utredning upprepade missfall, via Landsting eller privat (i Kalmar)?
  • Fröken K
    Mial 83 skrev 2014-02-04 21:33:26 följande:

Hej. Efter ett X och tre missfall i följd är det nu dags att få igång utredning. Kontaktade gyn på lasarettet. De ställde oss i kö. Kunde ta flera månader. Rekommenderade oss att kontakta en privat klinik här om vi inte ville vänta så länge. Så nu tänkte jag kolla runt lite om någon har erfarenhet av detta o kan ge råd vad som kan vara bäst? Gör de samma saker? Landstinget känns tryggt på något sätt ;) men samtidigt har jag läst mkt om att man bör välja privat.. Någon som gjort utredning i Kalmar o vill dela med sig av erfarenheter? :) tacksam för svar!

Vi fick samma svar när vi sökte fertilitetsutredning. Ringde Kalmar Privata Gyn och det var verkligen hur bra som helst. Toppenbemötande, hjälpsamma, noggranna, ja allt. Jag kan verkligen rekommendera dem.

Spontant tror jag att vi fick mer och framförallt snabbare hjälp där än vad landstinget kan ge. Är gravid nu i v 12 efter pergo och inseminering

Lycka till!
  • Mial 83

Tack för svar :) var processen lång? Alltså hur såg utredningen ut o hur lång tid tog det ca?

Och grattis till er!! :) härligt! Lycka till nu:)

• Fröken K

Vi fick en tid inom 3 veckors från första samtalet.

På första besöket pratade vi och både jag och maken fick genomgå undersökningar. Jag fick lämna blodprov och maken fick med sig utrustning för att lämna sitt bidrag ett par dagar senare. Min undersökning visade på PCO, maken var ua. Efter det så fick vi pergotime. Sammanlagt blev det fyra kurer och två insemineringar innan det tog sig. Vi skulle precis bli remitterade för IVF eftersom vi då försökt i två år.

Jämför jag med vänner som gått via landsting, ej Kalmar, verkar vår process ha gått väldigt snabbt och med många och noggranna uppföljningar under pergon. Det har alltid känts personligt och genuint där.

Hoppas ni får hjälp snabbt!

• Mial 83

Okej, det låter ju bra! Tack för svar! Gyn nämnde att de skulle göra en noggrann undersökning av livmodern (spruta invätska o kolla med kamera, kommer inte ihåg vad det heter hehe) för att utesluta några fel där som kan orsaka missfall. Utför de sådan undersökning?

Har de möjlighet att utföra behandling/åtgärd om de tex hittar något "fel" i livmodern eller blir man då ändå remitterad till lasarettet?

• Fröken K

Det kan jag jag faktiskt inte svara på, de gör äggledarspolning ialf. Ring och hör med dem!

• Edzy

Hej mial 83
    Vi har gjort en utredning via en privat klinik dock inte i Kalmar. Vi har barn sedan innan därför var detta enda alternativet för oss.
     De gjorde en sådan undersökning där de sprutar in koksalt vatten och går in med en kamera. i mitt fall hittade de sammanväxningar i livmodern som hade kommit efter 2 skrapningar på kort tid. De kunde inte göra hystroskopin där, vi blev remiterade till lasarettet och fick op tid inom 3månader.

• Mial 83

Okej! Tack för svar! :)

Hur gick det för er sen? Med hystroskopin och efteråt? Eller du har kanske inte gjort det än?;)

Jag har fått tid på lasarettet nu äntligen, så gick nog rätt fort ändå :) hoppas på att få en del svar av undersökningen!

Svar på tråden Utredning upprepade missfall, via Landsting eller privat (i Kalmar)?