• Beecca

Medicinsk Abort

I morgon skall jag göra en medicinsk abort, men jag var och fick en tablett igår som skulle avstanna graviditeten. Jag har dock börjat blöda och har mensvärk... Är det normalt eller behöver jag vara orolig? Ska jag ta slidtabletterna i morgon trots att jag redan blöder? :-S

• Svar på tråden Medicinsk Abort
  • Tramsan01

Att höra om aborter nu gör så ont i mig... Jag har försökt blir gravid i 1 år utan att lyckas :( Vill så gärna ha en liten. Varför gör du abort?

• Kissekatten12

Hej!

Det är vanligt att börja blöda av den första tabletten, man ska fullfölja med cytotec som planerat..
    Om du känner dej osäker ring sjukhuset...
    Ja börja själv blöda av första tabletten när ja gjorde abort..

Lycka till o ta hand om dej {#emotions_dlg.flower} 

• Beecca

Jag och min sambo försökte i 12 månader innan jag blev gravid. Dessvärre har jag varit tvungen att ta det här beslutet pga val som min (EX) sambo gjort. Så tro mig, denna abort gör mer ont i mig än vad det gör i dig. Jag önskar verkligen er all lycka och att ni får er efterlängtade snart!

• Dimitra

Ja, en del aborterar redan av att stanna av hormonproduktionen. För att minska risken att det blir kvar rester i livmodern ska du fullfölja aborten enligt schemat.

Beklagar att du varit tvungen att ta det här beslutet {#emotions_dlg.flower}

The Dimitra universe.
  • Virvla

Hej Beecca: tråkigt att du är i den här situationen. Ska du göra aborten själv hemma eller åker du in till kvinnokliniken och gör det där? Har du fått bra information om hur det går till? Är du osäker på hur du ska göra så ring in och fråga innan du tar tabletterna. Du bör ha fått ett kontaktnr om du ska göra det själv. Är du tidigt i graviditeten kanske redan första tabletten kan ha påbörjat ett missfall. Det är olika hur mycket man blöder, men var beredd på att det kan bli mycket så att du har underlägg under dig, antar att du inte har landstingets gigantblöjor hemma... Jag har en vän som satt i duschen, det kan vara skönt med varmvattnet som smärtlindring. Det är bra om du kan ha någon hos dig. Du kan behöva någon som hjälper dig (man kan bli yr och svimfärdig).

Jag har gjort med.abort en gång då jag drabbades av MA (dvs ett missfall där embryot/fostret blir kvar i kroppen). Då fick jag göra det inne på avdelning på kvinnoklin. Det var en trygghet för mig att ha personal i närheten, men vet att många gör tidiga aborter hemma och klarar det bra. Lycka till imorgon!

Svar på tråden Medicinsk Abort