• Emelie1991

snart 4 år och stammar?

Är det normalt att en snart 4 åring stammar? Eller vet inte riktigt om det är stammning. Men det kommer ut ljud som "öööööööö" eeeeeeeeeeehhhhmmm" och mycket repeteringar " j-j-j-j-ja-ja-ja-ja-ja-ja-ja-ja-ja vill ha mat" tex... Det är klart att det händer mycket i hjärnan på dom små osv men är det några andra som känner igen sig? Ska ringa bvc imorgon och höra vad dom tror.. 

• Svar på tråden snart 4 år och stammar?
  • frullan

Har det varit så alltid eller kommit nu? Just i 4-års åldern är det vanligt att många barn kan börja " stamma" för att huvudet är snabbare än talet

• Tips2014
    Hej alla! 
    Vill bara dela med mig av en min historia som kanske kan vara till hjälp för någon. Min son började plötsligt vid 3,5 års ålder stamma. Det blev mer och mer och mer. Jag blev orolig och tyckte synd om honom, då han en morgon stammade fram (i stor  frustration): - Jjjjag kakakakan iiinte sssäääga nånnånånåting!!!!
    Jag är intresserad av kost och hur kosten påverkar oss människor. Alla har vi nog märkt hur barn blir efter dom fått för mycket sötsaker? 
    När sonen hade nattskräck så hjälpte  Omega 3, Eskimo kids. Efter bara en vecka var nattskräcken HELT borta, efter månader av jobbiga nätter.
    Så det första jag kom att tänka på när sonen började stamma var att jag slutat ge omega 3. Inhandlade direkt Pharbio Omega 3 kapslar på Apoteket och började ge dom. När det gått 1-2 veckor och jag inte märkte nån förbättring med stamningen så satt jag en hel dag och googlade sambandet mellan stamning och kost. Då hittade jag en man som stammat hela sitt liv och ingen kunde hjälpa honom förrän en doktor en dag gav honom mag-probiotika och på nån vecka hade han slutat att stamma!! 
    Det lät galet men varför inte prova, tänkte jag och gav sonen magdroppar från Apoteket. Första dagen märkte jag DIREKT skillnad, dag 2 var stamningen halverad och dag 3 HELT borta!!! Jag har ingen aning om det är en ren slump, men faktum är att han får droppar och omega 3 varje dag nu och stammar inte längre! Hoppas att detta inlägg kan hjälpa någon
  • Flickan och kråkan

Min snart 5-åring stammar. Vi har kontakt med logoped. Det är vanligt att små barn stammar en kortare period. Har stamningen hållt i sig lite längre (ett år eller liknande) så bör man ta kontakt med logoped, särskilt om barnet är lite äldre. På första informationsmötet vi var på så var det två föräldrar med 3-åringar som stammat i ett knappt halvår. De fick rådet att avvakta lite.

• Carro68

Jag minns att jag stammade något extremt i den åldern men det gick över helt. Idag kan det väl komma nåt stammande ord om jag prata snabbt eller liknande men vill verkligen inte påstå att jag stamma. Min dotter är 4, 5 år och hon kan också stamma ibland men bara om hon är väldigt uppspelt att berätta något. Jag tror det är vanligt vid den åldern. Men är du orolig så tycker jag absolut du ska kolla upp det. Lycka till!

• chobokid

Min äldsta dotter stammade ungefär i den åldern, hon gjorde det nästan ett helt år. Vi var aldrig till någon logoped, det gick över av sig självt. 

• Marten

Det varsta ni kan gora ar att forsoka korrigera barnet, dt forstarker stammningen.
    Ha talamod och vanta ut vad barnet har att saga.
    Tala med dagis om de har anser att det ar nagot att oroa sig for. De har en generell god kunskap om barns utveckling aven om de inte ar varesig lakare eller logopeder.

• O Z

Min son började så smått stamma och haka upp sig vid 2,5-årsåldern, sen blev det bättre efter ett tag. Strax innan han fyllde tre började han ordentligt att stamma och stammar väldigt mycket nu. Det kommer när han ska berätta någonting eller om han blir frustrerad över det så blir det värre. Just nu är han i en ålder när han vill väldigt mycket och han vill berätta mycket och talet flyter inte på helt så obehindrat och klart som han skulle vilja. Emellanåt när han är lugn och avslappnad stammar han inte alls. När bör man kolla upp det? Vad sa BVC när du ringde?

• Flickan och kråkan
    O Z skrev 2014-04-15 22:37:20 följande:
    Min son började så smått stamma och haka upp sig vid 2,5-årsåldern, sen blev det bättre efter ett tag. Strax innan han fyllde tre började han ordentligt att stamma och stammar väldigt mycket nu. Det kommer när han ska berätta någonting eller om han blir frustrerad över det så blir det värre. Just nu är han i en ålder när han vill väldigt mycket och han vill berätta mycket och talet flyter inte på helt så obehindrat och klart som han skulle vilja. Emellanåt när han är lugn och avslappnad stammar han inte alls. När bör man kolla upp det? Vad sa BVC när du ringde?
    Vi går som sagt till logoped. har precis börjat med det. Till oss sa logopeden på sahlgrenska att det är vettigt att höra av sig om barnet har stammat i över ett år. För vissa barn Ide flesta) "växer det bort" för andra finns det kvar. Det är inget man kan bota men man kan träna på olika sätt för att underlätta. Min snart 5-åring är ju rätt medveten själv. Oftast tänker han inte så mycket på det/besväras inte själv så mycket av det, i alla fall inte så länge omgivningen ger sig tid att lyssna, men när det blir mycket så märker vi på honom att han tycker att det är jobbigt. barn kan stamma på olika sätt. Första ordet kan upprepas - vanligt, försvinner oftast. Om det är mer första ljudet som upprepas eller blir långt så är det mer "genuin" stamning. Stamning går vanligtvis i perioder. Ibland stammar barn som stammar mycket, andra perioder nästan inte alls. Barn/vuxna stammar i stort sett aldrig när de sjunger, pratar med bebisar, djur eller har lärt sig något utantill. Stress/upphetsning orsakar inte stamning, men kan förvärra stamning.
  • O Z
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-16 12:44:35 följande:
    Vi går som sagt till logoped. har precis börjat med det. Till oss sa logopeden på sahlgrenska att det är vettigt att höra av sig om barnet har stammat i över ett år. För vissa barn Ide flesta) "växer det bort" för andra finns det kvar. Det är inget man kan bota men man kan träna på olika sätt för att underlätta. Min snart 5-åring är ju rätt medveten själv. Oftast tänker han inte så mycket på det/besväras inte själv så mycket av det, i alla fall inte så länge omgivningen ger sig tid att lyssna, men när det blir mycket så märker vi på honom att han tycker att det är jobbigt. barn kan stamma på olika sätt. Första ordet kan upprepas - vanligt, försvinner oftast. Om det är mer första ljudet som upprepas eller blir långt så är det mer "genuin" stamning. Stamning går vanligtvis i perioder. Ibland stammar barn som stammar mycket, andra perioder nästan inte alls. Barn/vuxna stammar i stort sett aldrig när de sjunger, pratar med bebisar, djur eller har lärt sig något utantill. Stress/upphetsning orsakar inte stamning, men kan förvärra stamning.
    Då låter jag det bero ett tag till och tar upp det med BVC nästa gång jag är i kontakt med dem. Tack för ditt svar.
Svar på tråden snart 4 år och stammar?