• Majspinglan

Sömn hos fyra åring.

Är det verkligen nått man kan göra för att få hans nattvakningar att minska, är det bara av vana han vaknar? Jag går oftast tillbaka med honom till hans säng på natten. Jag lägger han mellan 18-19 och försöker väcka han halv sex, ofta vaknar han av sig själv strax innan vilket ju är superskönt. Jag tycker inte han lägger sig för tidigt med tanke på när han måste upp.. Och han somnar alltid som en stock.. Äh... Låter egentligen inte som nått problem nu när jag läser det. Men ändå.. Nån som har några kommentarer?

• Svar på tråden Sömn hos fyra åring.
  • Flickan och kråkan

Har du testat att sova på madrass i hans rum eller att ha hans säng i ditt/ert sovrum? Min mellanson har vaknat rätt mycket på nätterna men han sover i sin säng bredvid vår så det är egentligen inget man märker av. Han vaknar, ser /känner att vi finns där och så somnar han om direkt. Ibland kommer en liten hand instickandes. Nu sista månaderna har han sovit som en stock hela nätterna. Han blir 5 i slutet av april. 

• Majspinglan
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-03 09:01:21 följande:
    Har du testat att sova på madrass i hans rum eller att ha hans säng i ditt/ert sovrum? Min mellanson har vaknat rätt mycket på nätterna men han sover i sin säng bredvid vår så det är egentligen inget man märker av. Han vaknar, ser /känner att vi finns där och så somnar han om direkt. Ibland kommer en liten hand instickandes. Nu sista månaderna har han sovit som en stock hela nätterna. Han blir 5 i slutet av april. 

Vi har sovit i samma säng sen några månader tillbaka, hade en säng i mitt rum men han använde den sällan eller kom ändå, den stod dock inte bredvid min. Har relativt små rum men det går ju att lösa om man nu skulle testa. Ofta, så vaknar han kanske två ggr, men inatt vakna han inte alls. Hmm... Kanske är en viss otrygghet.. Eller en vana.. Jag vet inte :/
  • glassen

Men vad gör han när han vaknar? Stör han dig mycket?
    Om jag någon gång lägger tillbaka mina barn i deras sängar på natten så kommer de efter en stund in igen och lägger sig. De får sova kvar i vår säng, skulle aldrig orka gå upp med dem på natten, men det är klart om de börjat leka, bråka eller störa onormalt mycket hade jag säkert också reagerat.
    Kan det hjälpa om du har på radion lite svagt på natten för att få honom somna om t ex? Eller är han bara jättepigg? Kanske du ändå ska testa att lägga honom lite senare i så fall. Han får ju mycket sömn din kille.

• Kunigunda

Oj. Drygt 11 timmars sömn per natt? Min 4-åring sover 9-9,5 timmar per natt. Prova att lägga honom någon timme senare.

• Maisie

Hade min 4.5-åring sovit 9-9,5 timmar per natt hade var eftermiddag varit fulla med skrik, gråt, kastade leksaker och allmänt kaos. Hon behöver 11-12 timmars sömn för att fungera. Ett barn mellan 3-6 år behöver normalt sett (det finns alltid undantag antar jag) 10-12 timmars sömn. www.akademiska.se/Global/Psykiatridivisionen/Barn%20och%20ungdomspsykiatri/Dokument/F%C3%B6r%20v%C3%A5rdpersonal/Somnproblem_18.2.04smedje1.pdf 

• Kunigunda
    Maisie skrev 2014-03-03 21:20:55 följande:
    Hade min 4.5-åring sovit 9-9,5 timmar per natt hade var eftermiddag varit fulla med skrik, gråt, kastade leksaker och allmänt kaos. Hon behöver 11-12 timmars sömn för att fungera. Ett barn mellan 3-6 år behöver normalt sett (det finns alltid undantag antar jag) 10-12 timmars sömn. www.akademiska.se/Global/Psykiatridivisionen/... 

Mitt barn är ett undantag. Och, med tanke på frågeställningen, kanske även TS. Värt att prova då, tänker jag.
  • Majspinglan

Alltså, varför jag började med att han måste sova i sin säng, allt som oftast är för att jag sover som en röv med han bredvid mig. Oftast är det inga protester när han kommer på natten och jag går tillbaka med honom. Kanske behöver sjunga en sång nån gång. Vaknar han första gången efter fyra så får han somna om bredvid mig för att inte vakna till. Ibland har han vart pigg runt den tiden så jag törs inte böka för mycket. Han är ju på dagis hela dagarna och det känns som att han ändå behöver alla timmar han kan få. Ja jag vet inte Tänker högt nu bara. Är väl kanske inget problem och det är väl normalt att dom vaknar i princip varje natt. Det värsta är väl att jag själv.knappt orkar vara vaken längre. Heh.. Men nu två nätter i rad har han sovit till fem ena natten, då får han kliva upp med mig när jag ändå ska upp, och fyra imorse men då somna han om bredvid mig. Kanske räcker att skjuta på det en halvtimme bara eller helt enkelt göra totalt slut på Han xD skämt å sido..

Svar på tråden Sömn hos fyra åring.