• En blå bil

Behöver hjälp med system till växelvis boende

Jag och min man har precis skiljt oss och ska flytta isär. Vi håller på att komma på ett system när vår fyraåriga dotter ska bo hon vem. Vi är överrens om att varannan vecka är för lång tid för henne att vara ifrån respektive förälder. Har någon ett bra system som de kan rekommendera?  Typ 3-4 dagar i taget.

/Orolig förälder

• Svar på tråden Behöver hjälp med system till växelvis boende
  • MallaL

Vi tyckte också att varannan vecka var för lång tid. Barnen var istället hos mig från lördag eftermiddag till onsdag morgon, sedan hämtade pappan på onsdagen och hade barnen till lördag. Det blev då en natt mer hos mig i veckan, och jag fick barnfri fredagkväll och lördag på dagen, pappan fick barnfri lördagskväll och söndagen. På det viset fick vi båda lagom barntid och fritid tyckte vi. Vi var goda vänner så om någon behövde byta dagar så gjorde vi det.

• E2012smamma
    En blå bil skrev 2014-03-22 06:41:52 följande:

Jag och min man har precis skiljt oss och ska flytta isär. Vi håller på att komma på ett system när vår fyraåriga dotter ska bo hon vem. Vi är överrens om att varannan vecka är för lång tid för henne att vara ifrån respektive förälder. Har någon ett bra system som de kan rekommendera?  Typ 3-4 dagar i taget.

/Orolig förälder

Jag har en vän som kör

Mån-ons och lör sön ena veckan

Ons-fredag andra veckan

Vet inte hur de byts av riktgt. Om de lämnar på kvällen eller om den andre hämtar på dagis dagen efter men tror de Max är borta från henne 3 dagar i rad iallafall och det verkar funka bra.
  • Kina79

Vet en del som kört med 3-2-2.

50/50 men inte en hel vecka i stöten.

• snorkan

För oss funkar varannan vecka, det blev jätteroligt då vi provade kortare tid, det blev separationsångest och väldigt jobbigt med att byta så ofta, men det bästa är ju att prova sig fram, inget barn är ju det andra likt

Svar på tråden Behöver hjälp med system till växelvis boende