• Anonym (titti)

gravid efter upprepade aborter?

skulle vilja höra från dem som har gjort minst 2 aborter (sina första graviditeter) och sen lyckats bli gravida efteråt.

en abort utan komplikationer ska inte ge några men eller påverka fertiliteten - det är standarden som gäller hos läkare/läkemedels tillverkare/vetenskapliga undersökningar

men jag undrar om de livs levande bevisen har lust dela med sig?

• Svar på tråden gravid efter upprepade aborter?
  • Selfish Geene

Jag har gjort 11 eller 12 aborter (två skrapningar)
    Fick ett barn efter den första aborten och två efter de andra 10 (eller 11)

• Anonym (titti)
    Selfish Geene skrev 2014-04-02 10:17:13 följande:
    Jag har gjort 11 eller 12 aborter (två skrapningar)
    Fick ett barn efter den första aborten och två efter de andra 10 (eller 11)
    åh är det sant?
    det var något mer än 2-3 styck...
    hur blev du bemött avvården då? var det någon som påpeka något? (för de vill väl gärna snacka preventivmedel direkt med en?)

var alla aborter utan komplikationer?
  • Selfish Geene

Jag har en genetisk defekt som dels ofta orsakar allvarliga kromosomavvikelser hos fostret, dels gör mig mer benägen att få sk "MA" (utebliven abort trots att fostret är dött) i kombination med att jag gör extra många och tidiga ultraljud leder det till att jag får veta nästan direkt att fostret inte lever och har valt att inte vänta ut en eventuell spontan abort har det blivit några medicinska aborter genom åren :)

Jag upplever att jag blir proffesionellt bemött av vården men okunskapen runt mitt tillstånd (förståeligt) är stort, det är inget problem för mig jag har lätt för att söka och ta till mig fakta på egen hand, men jag kan tänka mig att den som söker kunskap i primärvården kan uppleva det som extremt frustrerande att inte få några svar.

Okunskapen om abort i sig är däremot något som bekymrar mig, de som jobbar med att utföra aborter och möter kvinnor som behöver fatta välgrundade beslut borde kunna ge raka och sakliga svar på deras frågor!

• Anonym (me to)

Jag är gift och har två barn. Har innan gjort 3 aborter och efter 3. Jag och min man verkar vara överfertila. Gravid trots preventivmedel. Har gjort 2 kirurgiska och resten medicinska varav två var i hemmamiljö. Var i v.4 och 5...

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (me to) skrev 2014-04-04 07:22:01 följande:
    Jag är gift och har två barn. Har innan gjort 3 aborter och efter 3. Jag och min man verkar vara överfertila. Gravid trots preventivmedel. Har gjort 2 kirurgiska och resten medicinska varav två var i hemmamiljö. Var i v.4 och 5...
    Hur var det? Jag står inför samma val. Vet verkligen inte om jag ska välja medicinsk eller kirurgisk.. Vill självklart ta det säkraste och som har minst påverkan på kroppen! Behöver verkligen all hjälp jag kan få! Kan inte tänka klart..
  • Anonym (me to)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-10 23:37:09 följande:
    Hur var det? Jag står inför samma val. Vet verkligen inte om jag ska välja medicinsk eller kirurgisk.. Vill självklart ta det säkraste och som har minst påverkan på kroppen! Behöver verkligen all hjälp jag kan få! Kan inte tänka klart..

Det "bästa" för kroppen är väl en medicinsk. Det kirurgiska blir ju ett ingrepp, men be om morfin eller tradolan, inga mestabletter som citodon. Tradolanen hjälper dig att inte känna npgot, även psykiskt. Allt beror ju oå hur du ser på det du har i magen, är det ett barn så blir det ju svårare. För mig var det en cellklump i v.5-6 som "paratiserade" min kropp. Men jag kan ju anses kall och nej, kag har aldrig varit blödig gällande speciellt mycket..
  • Anonym (me to)

Ingen av de jag känner som har gjort en abort har blivit infertila, däremot har jag kompisar som har ätit neuletta (ppiller, de gamla) som inte har kunnat bli gravida. Den ena har inte fått tillbaka mensen på över 1 år så hon går under utredning medans den andra helt enkelt inte kan bli gravid pga sin oregelbundna mens när hon slutade med pillren. ( vet inte om de har något samband) men bpda åt neuletta under en 5 årsperiod.

• Anonym (titti)

usch vad hemskt det med p pillren :/

tack för era svar

Svar på tråden gravid efter upprepade aborter?