• Anonym (xx xx)

En lite ytlig fråga från en blivande äggdonator

Ni som övervägt, försökt eller blivit gravida m.h.a. äggdonation har ni lagt stor vikt vid utseendet på äggdonatorn? Hud-, hår-, ögonfärg, längd, vikt m.m?

Får man ö.h.t. veta något om hur äggdonatorerna ser ut så man kan välja ägg utifrån det?

Undrar även om man som äggdonator reda på om ens ägg lett till en lyckad graviditet och ett barn?

Jag anser att människor har så många andra och större värden än det fysiska utseendet men det är inte det jag vill diskutera här utan jag undrar hur ni tänker just kring utseende.

Slutligen så hoppas jag att denna tråd kan hålla en civil ton och inte spåra ur som så många känsliga ämnen gör. Ignorera de som bara vill sprida hat och inte har nån nätetikett så triggas de inte att fortsätta med sin idioti.
  • Svar på tråden En lite ytlig fråga från en blivande äggdonator
  • Anonym (xx xx)

Jag som undrar är 28 år, gift och gravid med andra barnet. Jag är frisk och i släkten finns inga ärftliga hjärtfel eller cancerformer vad jag vet och de flesta blir gamla och ingen verkar drabbas av demens eller liknande. Min pappa är afro-amerikan och min mamma är svensk vilket gör mig till mulatt -kaffelatte brun helt enkelt. ;) Brukar beskrivas som vacker och lägger jag jante åt sidan så håller jag med ;). Tänker att jag kommer vara ca 32 år vid äggdonation, blev själv gravid på första försöket båda gångerna om det säger någon nåt. Inser att ett ägg från mig inte skulle passa alla så därför till mina frågor här ovan. 

• Anonym (donator)

Fint att du vill donera ägg! {#emotions_dlg.flower}

Läkarna matchar ihop de donerande ägget med ett par som stämmer överens, alltså ett par med bruna ögon och mörkt hår paras ihop med en donator som har de färgerna. Allt för att likheten ska bli så stor som möjligt. Man har således ingen möjlighet att själv välja och vraka bland äggen. 

Som donator har du rätt att få veta om det lett till en graviditet eller ej och vid 18 års ålder har barnet om det lett så långt rätt att få ta del av sitt ursprung. När jag donerade ägg fick jag även skriva en liten livsberättelse om mig som barnet får när det fyller 18 om det så väljer det. 

• Anonym (xx xx)
    Anonym (donator) skrev 2014-04-02 21:48:21 följande:
    Fint att du vill donera ägg! {#emotions_dlg.flower}

Läkarna matchar ihop de donerande ägget med ett par som stämmer överens, alltså ett par med bruna ögon och mörkt hår paras ihop med en donator som har de färgerna. Allt för att likheten ska bli så stor som möjligt. Man har således ingen möjlighet att själv välja och vraka bland äggen. 

Som donator har du rätt att få veta om det lett till en graviditet eller ej och vid 18 års ålder har barnet om det lett så långt rätt att få ta del av sitt ursprung. När jag donerade ägg fick jag även skriva en liten livsberättelse om mig som barnet får när det fyller 18 om det så väljer det. 
    Tack för ditt svar Solig Barn som är 1/4 svarta kan dock se ut lite hur som helst Flört, inte helt ovanligt att de blir blonda och blåögda... Men för att vara "säker" så skulle väl mina ägg gå till ett par där en av dem har svart påbrå. Kan ju tänka mig att andelen såna par inte är så stor, kanske blir äggen bara liggande...

Jag är dock fortfarande nyfiken på om personer som genomgår äggdonation bryr sig om hur donatorn ser ut? 
  • Anonym (donator)

Anonym (xx xx) skrev 2014-04-02 23:16:49 följande:
    Tack för ditt svar Solig Barn som är 1/4 svarta kan dock se ut lite hur som helst Flört, inte helt ovanligt att de blir blonda och blåögda... Men för att vara "säker" så skulle väl mina ägg gå till ett par där en av dem har svart påbrå. Kan ju tänka mig att andelen såna par inte är så stor, kanske blir äggen bara liggande...

Jag är dock fortfarande nyfiken på om personer som genomgår äggdonation bryr sig om hur donatorn ser ut? 
    Äggen kommer inte bara bli liggandes om du blir godkänd som donator, du kommer att matchas ihop med ett par och så genomgår du och kvinnan som ska ha äggen behandlingen samtidigt, så äggen är färska så att säga. 

För att försöka anknyta till din fråga om paren som tar emot ägget bryr sig om hur donatorn ser ut så tror jag att utseendet är mindre oviktigt det är längtan efter barn som är störst. Men i mitt fall så donerade jag till min syster och hon tyckte det var bra att det blev just mina ägg då barnet i och med det ändå skulle få hennes drag då vi är lika. 
  • straw2008

Jag har inga problem med barnlöshet men har tänkt donera. Jag skulle inte ha problem alls med att mottagaren har åsikt ang mina gener o utseende. Det måste få vara upp till var och en. Personligen skulle jag ha svårt för 100% afro eller asiatiska ägg. Jag o min man ser så otroligt svenska ut.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (ED)

I Sverige matchas man alltid mot donatorn-har aldrig hört nån som inte valt att göra det-men utomlands är det högst frivilligt. Vi har valt att inte matcha nånting eftersom just att få barn är långt viktigare än att få barn som liknar oss. Nu vet jag ändå av misstag att våra donatorer har rakt motsatt utseende mot oss,men det kvittar. Du hade absolut platsat hos mig.  Glad

• Anonym (xx xx)
    Anonym (ED) skrev 2014-04-03 14:41:38 följande:
    I Sverige matchas man alltid mot donatorn-har aldrig hört nån som inte valt att göra det-men utomlands är det högst frivilligt. Vi har valt att inte matcha nånting eftersom just att få barn är långt viktigare än att få barn som liknar oss. Nu vet jag ändå av misstag att våra donatorer har rakt motsatt utseende mot oss,men det kvittar. Du hade absolut platsat hos mig.  Glad
    Oj, hur fick du reda på hur donatorerna ser ut av misstag?Förvånad Vet inte var i processen ni är men jag hoppas ni får ert efterlängtade barn och klart ert barn kommer vara likt er, det är ju ert barn om än med lite lånade drag av donatorerna ;). Har en vän som är adopterad från Korea och hon är superlik sin mamma till sättet, kroppsspråket -ja allt! Biologin är bara en del.

För min del skulle jag inte ha något emot om paret fick se en bild och läsa lite om mig innan de bestämmer om de vill ha mina ägg men det verkar ju inte gå till så i Sverige.
  • Anonym (ED)
    Anonym (xx xx) skrev 2014-04-06 16:27:08 följande:
    Oj, hur fick du reda på hur donatorerna ser ut av misstag?Förvånad Vet inte var i processen ni är men jag hoppas ni får ert efterlängtade barn och klart ert barn kommer vara likt er, det är ju ert barn om än med lite lånade drag av donatorerna ;). Har en vän som är adopterad från Korea och hon är superlik sin mamma till sättet, kroppsspråket -ja allt! Biologin är bara en del.

För min del skulle jag inte ha något emot om paret fick se en bild och läsa lite om mig innan de bestämmer om de vill ha mina ägg men det verkar ju inte gå till så i Sverige.

Jag fick ett mejl med info. och började läsa innan jag insåg mitt misstag. Nu har jag förlikat mig med att jag vet så långt hur våra barn kommer se ut. Det har ju kvittat från första början ,det vara bara vetskapen i förväg  jag velat slippa undan.

Jag har påbörjat 3:e behandlingen så 3.e gången gillt! Drömmer 
  • Anonym (xx xx)
    Anonym (ED) skrev 2014-04-06 17:11:34 följande:

Jag fick ett mejl med info. och började läsa innan jag insåg mitt misstag. Nu har jag förlikat mig med att jag vet så långt hur våra barn kommer se ut. Det har ju kvittat från första början ,det vara bara vetskapen i förväg  jag velat slippa undan.

Jag har påbörjat 3:e behandlingen så 3.e gången gillt! Drömmer 
    Håller tummarna för dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Happy)

Jag och min sambo gör äggdonation i Riga och det enda vi önskar är att donatorn är frisk. Jag vet att många önskar barn som är lik mamman, för mig är det mindre viktigt. Så länge donatorn är frisk är jag happy

Tack för din fina insats <3

• Anonym (xx xx)
    Anonym (Happy) skrev 2014-04-09 11:05:06 följande:
    Jag och min sambo gör äggdonation i Riga och det enda vi önskar är att donatorn är frisk. Jag vet att många önskar barn som är lik mamman, för mig är det mindre viktigt. Så länge donatorn är frisk är jag happy

Tack för din fina insats <3
    Tack för ditt svar och stort tycka till framöver! Glad
  • Anonym (Oviktigt)

Jag har fått barn genom äggdonation. Vi gjorde vår utomlands där man faktiskt får välja donator själv. Färger och etnicitet som är det enda de går på i Sverige var det enda vi inte brydde oss så mycket om. Eftersom mitt barn kanske vill träffa henne i framtiden så var det viktigast att hon verkade vara en trevlig person som donerade av rätt anledning och att det inte fanns några kända ärftliga sjukdomar. Men absolut viktigast var kvalitén på äggen. Vår donator var ung, hade ett eget barn och hade donerat framgångsrikt tidigare.

Trots det så är min dotter helt galet lik mig både till utseendet och till sättet.

Donatorn som det till slut blev hade mörkt hår och gröna ögon (precis som min man) och hade inte uppgett att någon i hennes närmaste släkt (syskon/föräldrar/mor- farföräldrar) hade blå ögon eller blont hår. Min dotter har klarblå ögon och är mellanblond precis som mig. Jag hade dock lite ljusare hår som barn.

• sina

Inte äggdonation, men jag har fått barn via spermiedonation, och jag bryr mig inte alls om hur donatorn ser ut. Vi fick veta hår-, hud- och ögonfärg, längd och vikt när vi valde, men det spelade ingen större roll för oss.

• Cristall

Hej
    Jag och min man är intresserad av din hjälp. Skulle gärna komma i kontakt med dig. Är din hjälp fortfarande aktuellt?

Mvh
    Cristall

• NKmamma

Har fått en dotter med hjälp av ÄD här i Sverige och jag bryr mig inte ett dugg om hur donatorn ser ut. Det är inte intressant.

• Cristall
    straw2008 skrev 2014-04-03 08:33:06 följande:

Jag har inga problem med barnlöshet men har tänkt donera. Jag skulle inte ha problem alls med att mottagaren har åsikt ang mina gener o utseende. Det måste få vara upp till var och en. Personligen skulle jag ha svårt för 100% afro eller asiatiska ägg. Jag o min man ser så otroligt svenska ut.

Hej
    Jag och min man är intresserad av din hjälp. Skulle gärna komma i kontakt med dig. Är din hjälp fortfarande aktuellt? Gärna hör av dig.
Svar på tråden En lite ytlig fråga från en blivande äggdonator