• Malin 972

Ett lugnande inlägg för alla som gjort abort

Hej!
    För två år sedan gjorde jag en abort. Jag var då 36 år gammal och hade sedan tidigare två barn, då två och sex år gamla. Vi hade/har en bra ekonomi, hus och ett stadigt förhållande. Vår vardag var dock fylld av vår son, som vid den tiden inte sov ordentligt, inte åt bra och vardagen var tuff. Vi höll samtidigt på att slutföra bygget av vårt hus och vi jobbade båda mycket, vilket vi båda älskar. Vårt beslut var enhälligt, vi beslutade oss för att vi inte ville ha ett tredje barn. Vi gjorde därför en abort i vecka 5. Det var inget svårt beslut. Vårt beslut grundade sig också på att jag vid våra tidigare graviditeter hade mått dåligt, med tvångstankar mm. 
    Nu till saken. Jag kan fortfarande se tillbaka på det vi gjorde med sorg, och få ångest. Annars vore jag inte människa. Men jag och ni andra som har tagit detta beslut måste inse att det beslut man tog var rätt då. Att skaffa barn som man inte vill ha är fel, både emot ev. syskon, ev. man, men framförallt emot dig själv. Tänk på att dagen efterpiller inte är bättre, inte heller preventivmedel. Gå vidare - älska dina ev. barn och ditt liv, men framförallt dig själv. Minns också att vi är MÅNGA som har gått igenom samma sak, även att du inte vet det. Var tredje kvinna har någon gång genomgått en abort. Om du vill prata om det, kontakta gärna mig!
    Kram på er!

• Svar på tråden Ett lugnande inlägg för alla som gjort abort
  • Anonym (olika)

På vilket sätt är dina erfarenheter lugnande för andra i samma situation?
    Dom som inte har haft en partner där man varit gemensamt överens om beslutet, eller dom som inte mår bra bättre efteråt utan mår dåligt i lång tid osv.

Jag är glad för din skull att du mår bra, men det betyder inte att det funkar så för alla. Alla måste få bearbeta på itt sätt, det var inget svårt beslut för dig säger du men för många är det faktiskt ett svårt beslut och man måste få lov att sörja och bearbeta.

• Malin 972

Ett beslut kan vara svårt men ändå rätt. Att inte gå vidare med sitt liv utan älta det som hänt kommer aldrig göra situationen bättre. Att bearbeta - självklart, att älta är en helt annan sak. När man har bearbetat det måste man gå vidare. Vilket sorts liv får du annars? Jag säger inte att beslutet var lätt, i betydelsen "det rör mig inte", men däremot rätt och korrekt utifrån min situation då. Jo, jag tror att mitt inlägg kan hjälpa någon.

• Anonym (olika)

Det var nog mest trådtiteln jag reagerade på, 'lugnande inlägg för oss ALLA som har gjort abbort'
    Alla har inte varit i din situation det har varit bråk, ångest svårigheter, man har varit själv ell r med en sambo som försöker tvinga fram en abort osv

Att du och din man gemensamt kom fram till ett beslut som passade er och att du mår hyffsat bra nu hjälper ju inte alla andra eller innebär att andra kommer må lika bra just för att alla inte är/varit i din situation.
    missförstå mig rätt jag är glad att din situation är bra och att det gick bra för dig men kanske man kan uppleva trådtiteln och alla positivitet som ett slag i ansiktet om man inte är/var i din situation..
    Jag tror också att ditt inlägg kan hjälpa någon och lugna någon som varit/är i din situation men 'alla' nej.. du tog ju ett beslut gemensamt med din man som ni både tycker var ett bra beslut både då och nu, det gäller inte alla som har gjort abbort

• Malin 972

Att jag skulle skada mina barn, allt från kasta ut dem från balkongen till knivar. Fruktansvärt. Fick heller ingen hjälp.

• Malin 972

Då förstår jag hur du tänker och håller med. Nej, jag menar de som har samma utgångsläge som jag. Bra kommentar, tack!

• Anonym (olika)
    Malin 972 skrev 2014-04-05 14:51:40 följande:
    Då förstår jag hur du tänker och håller med. Nej, jag menar de som har samma utgångsläge som jag. Bra kommentar, tack!
    Förstår att du inte menar något illa, men det här med aborter är väldigt personligt och känsligt som du vet, men du vill bara dela med dig och hjälpa och det är på inget sätt fel
    Glad
Svar på tråden Ett lugnande inlägg för alla som gjort abort