• mammalovis

Vilka barnboksfigurer är era 3-6 åringars favoriter?

Min dotter är 3 år och gillar böcker. Hon får välja 3 böcker per gång på biblioteket och jag försöker komplettera med några till. Det vore kul att få lite tips på fler barnboksfigurer vi borde lära känna.

Hittills har vi läst en del med Alfons Åberg, Billy, Ellen, Barbapapa, Nicke Nyfiken, Castor, Spöket Laban, Lilla Anna, Max och säkert fler jag inte kommer på. Idag läste vi Visst kan Lotta cykla.

Så småningom funkar ju böcker med ännu mer text som Pippi, Emil och andra Lindgrenklassiker, Pettson och Findus, Mulle Meck m fl, men just nu tar det för lång tid att läsa tre böcker som vi har som övre gräns, då vi annars skulle kunna sitta och läsa tills jag blev hes samt att lillasyster också behöver tid (10 månader).

Vilka är era barns favoritfigurer?

• Svar på tråden Vilka barnboksfigurer är era 3-6 åringars favoriter?
  • ELLEoClara

Har en snart 5 åring som alltid älskat böcker.
    Förutom dom du nämt så rekomenderar jag böckerna om Kråke ( finns i 2 olika ålders indelningar) och så Mamma Mu böckerna.

• Nyfiken gul

Lennart Hellsings böcker om Krakel Spektakel och alla ramsor och rim-böcker han gjort älskas högt av min snart 6-åriga son.  Kul bilder att fördjupa sig i och roliga ramsor och knasigheter att skratta åt. 

Rekommenderar också böckerna om Mamma Mu

Babar kan jag också tipsa om samt Bamse-böcker

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mammalovis

Tack för tipsen!

Pelle Svanslös glömde jag. Mamma Mu läser har vi också läst.

Kråke i lättare version hade jag dålig koll på., det får vi kolla upp.

Babar har vi inte stött på i hyllorna, då vi inte letat. Bamseböckerna har jag bläddrat i, men känt att vi väntar lite.

• Mrs Firren

Kolla in "Fia och djuren"! Det är en favorit hos oss. Det finns fyra böcker totalt och de blir mer avancerade efter hand - första är relativt enkel, tvåan svårare osv.

• Natulcien

Vi har också en riktig bokmal här hemma. Han är 3,5 år. Vi har läst för honom dagligen sedan han var 3 månader.
    Flera av hans favoriter är redan nämnda, som Alfons, Mamma Mu, Babar och Billy.
    Men förutom dessa så gillar han böcker om Mumintrollet och Nalle Puh, samt böcker av Jan Lööf. Även Wirséns böcker om Rut och Knut är roliga.

• fluu

Inte figurer, men dinosaurier, apor och fordon hör till favoriterna. Annars är nog Alfons nummer ett.

Hon gillar också Pettson & Findus(men det är nog egentligen bara för att det är en katt), I drömmarnas trädgård-gänget, Halva, Pippi, Gittan och Viggo.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • honeydew

Många är redan nämnda, men även böckerna om Ingrid är en favorit för både fyra-åringen och oss vuxna. Av Katerina Janouch. Vi har nog läst dem sen hon var tre år.

• fluu
    fluu skrev 2014-04-15 21:23:39 följande:
    Inte figurer, men dinosaurier, apor och fordon hör till favoriterna. Annars är nog Alfons nummer ett.

Hon gillar också Pettson & Findus(men det är nog egentligen bara för att det är en katt), I drömmarnas trädgård-gänget, Halva, Pippi, Gittan och Viggo.
    Glömde absoluta favoriterna (även om de inte är några barnboksfigurer) Simpsons. Pappas seriealbum är inte pappas längre om man säger så..
  • Redbit

Per Gustavssons böcker om Prinsen och Prinsessan. Men det är inte huvudpersonerna som är favoriter, utan alla roliga figurer runtomkring! Källarmonstret i "När prinsessor vaknar om natten" har ett liv långt utanför boken numera, och Oggligronken i "När prinsar stannar hemma" är nästan lika spännande. :)

• Hen

Mamma Mu ( jag avskyr den tyvärr så det var jobbigt att läsa om och om igen ), Alfons, Nicke Nyfiken och Emil i Lönneberga.

• fesun

Min treåring älskar karius och baktus, nu har det börjat avta lite men ett tag skulle vi läsa den varje kväll och gärna på dagen också. Nyfiken på kroppen tycker han är spännande också, fast läskig av någon anledning.

• sina

Mamma Mu, lätt.

Andra hon gillar är Alfons, Uppfinnare-Johanna, Lilla Lena, Nejlika, Findus, Lotta på Bråkmakargatan, Lilla My, de tre jäkla bockarna Bruse (helst när de är på badhuset)...

• WSalma

Gruffelon är jättepoppis här just nu.
    Vi har en Gittan-bok och den börjar han nu vilja läsa (blir tre om en månad)
    Nalle Puh
    Tåget Thomas

• Honungsblomman

Min son älskade Pettson och Findus mellan 1,5-2,5 års ålder ungefär. Under samma period var även Alfons Åberg, Nalle Puh, Barbapapa, Nicke Nyfiken och Molly Mus populära.

Just nu gillar han det mesta - ingen speciell favoritfigur så där (snarare favoritförfattare). Hm, eller jo, en figur som går hem nu, skulle vara Bamse då. Han prenumererar på "Bamse för de yngsta" samt "Kul att lära". Han har även en stor Bamsebok som vi läser ur ibland. Samt att sonen och hans bästa kompis ofta leker "Bamse och Lille-Skutt". Så Bamse är en favorit!

Men i övrigt så gillar han böcker av specifika författare, däribland Jan Lööf, Per Gustavsson, Martin Widmark och Elsa Beskow.
    Vi har läst det mesta av samtliga dessa författare. Favoritböckerna skulle jag säga är följande:

Jan Lööf: "Sagan om det röda äpplet" och "Skrotnisse".

Per Gustavsson: "När prinsar fångar drakar" (fast han gillar nog samtliga böcker om Prinsen och Prinsessan).

Martin Widmark: "Sjörövar-Rakel och kapten Snorfinger".

Elsa Beskow: "Pelles nya kläder" (han är helt fascinerad över hur hela processen från ull till kläder, går till).

• fluu

Ny favvo är Ingrid. Dottern är helt besatt.

• yellow88

Har en 4åring som mest gillar Alfons Åberg, Halvan, Mamma Mu, Pettson, Super-Charlie och Pippi Långstrump.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
Svar på tråden Vilka barnboksfigurer är era 3-6 åringars favoriter?