• Hella725

Kan man få ivf direkt om man frågar ?

I min släkt så har det inte alltid vart helt lätt att skaffa barn , undrar om man kan få IVF direkt istället för insemination? Någon som har erfarenhet? Vi har stått i kö i snart 11 månader i Sthlm . Tack på förhand

• Svar på tråden Kan man få ivf direkt om man frågar ?
  • isadora81

Vad står ni i för kö i Stockholm? Vet du att man kan åberopa vårdgaranti. Då får man komma inom tre månader. Är alla undersökningar klara? I så fall får ni säkert göra ivf på direkten om ni vill.

• isadora81

Nu ser jag att tråden är under regnbågsfamilj. Då förstår jag bättre. :) Då vet jag inte om vårdgarantin gäller och inte om man får gå direkt till ivf. Hoppas ni kommer fram snart! Lycka till!

• Flisan79

Det beror nog på vad er utredning visar. Vi tex testade först hormoner (typ progrsteron) i tre månader. När det inte fungerade och "simupp" provet var bra och inga andra fel hittades, ansågs insemination vara onödigt och vi gick direkt till ivf.

• Flisan79

Ahh, såg inte kategorin i mobilen. Men det kanske är liknande ändå. Skulle misstänka att de nog inte ger ivf direkt då det lär vara betydligt dyrare än insemination. Men vad vet jag

• Modernmom
    isadora81 skrev 2014-04-17 22:45:00 följande:

Nu ser jag att tråden är under regnbågsfamilj. Då förstår jag bättre. :) Då vet jag inte om vårdgarantin gäller och inte om man får gå direkt till ivf. Hoppas ni kommer fram snart! Lycka till!

Varför skulle inte vårdgarantin gälla regnbågsfamilj?
  • Hella725

Okej , alla tester gjorda , bara kurator besöket kvar. Men vad jag förstår så får man en remiss när de börjar närma sig ? Men testerna var bra så jag får hoppas att insemination(erna) blir lyckade . Och att vi inte måste vänta allt för länge :) ! Tror ej vårdgarantin gäller för detta ärende tyvärr :( .

• isadora81
    Modernmom skrev 2014-04-17 22:51:52 följande:
    Varför skulle inte vårdgarantin gälla regnbågsfamilj?

Därför att det då handlar om spermiedonation och jag tror inte det ingår i vårdgarantin.
Svar på tråden Kan man få ivf direkt om man frågar ?