Hur skulle ni gjort i denna situationen?
Min dotter är 4,5 år och häromdagen följde en av hennes dagiskompisar hem för att leka med henne. Det började bra och de gick in i hennes rum och började leka. Jag satte mig i soffan för att läsa en bok. ca 10 min senare vill kommer de ut och säger att de vill pärla, dvs göra ett armband var. Jag tar fram pärlorna till dem och klipper till två band och säger till dem att välja varsin pärla som jag kan knyta fast. Kompisen var snabbast och jag börjar knyta fast den och då blir min dotter upprörd och säger att hon vill ha sin först. Jag ger kompisen tråden som jag bundit fast hennes första pärla i och säger sen till min dotter att jag nu ska knyta fast hennes och frågar vilken pärla hon vill ha, men då är hon fortfarande upprörd över att hon inte fick sin tråd först och vill då inte längre pärla.
Vad skulle ni göra i denna situationen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 10:06
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Problemet jag har är att min dotter beter sig dåligt varje gång vi tar med någon av hennes kompisar hem till oss. Är kompisens mamma med eller om min dotter är hos kompisen så funkar det bra, men när kompisarna kommer själva så blir min dotter väldigt egoistisk och kan bli upprörd och grinig om hon inte får som hon vill.
Sist tog det nästan en kvart innan jag fick henne att skärpa sig så de kunde börja leka bra igen. Inget kul att höra kompisen fråga när hennes mamma ska komma och hämta henne.
Sen är jag lite osäker på om det sätt på vilket jag försökte rätta till det hela så de kunde leka igen var rätt så var jag ville kolla var hur ni andra skulle aggera för att få rätsida på ett grinigt barn.