• igelkott

medicinsk abort

Jag gjorde en medicinsk abort för två veckor sedan och undrar hur länge det brukar dröja innan mensen kommer tillbaka. Ska börja med p-piller (vilket jag egentligen inte vill), eftersom jag innan aborten hade spiral men fick ont av den. Blödde på sjukhuset samma dag som aborten men har inte blödit en droppe sen dess. Är det normalt? Som jag förstod på läkaren så brukar man blöda i en till två veckor efteråt?

• Svar på tråden medicinsk abort
  • Anonym (ring)

Jag blödde i tre veckor efter min medicinska abort. Den första veckan blödde jag mycket, som en vanlig mens. De två efterkommande veckorna blödde jag mindre. Sen tog det ytterligare några veckor innan mensen kom. 

Blev du undersökt efter aborten(så att du vet att fostret inte är kvar)? Annars skulle jag ringa sjukhuset och fråga om det är normalt att inte blöda mer än under själva abortdagen.

• igelkott

Nej jag blev aldrig undersökt. Plus att jag är senil för jag gjorde ju en kirurgisk abort, inte medicinsk!

• Anonym (ring)
    igelkott skrev 2014-04-21 13:27:20 följande:
    Nej jag blev aldrig undersökt. Plus att jag är senil för jag gjorde ju en kirurgisk abort, inte medicinsk!
    Okej, då har jag inte någon erfarenhet angående blödningar. 

Anledningen till att man undersöks efter en medicinsk abort är ju bland annat för att se så att allt har kommit ut. Men vid en kirurgisk abort lär ju detta synas direkt i samband med att fostret sugs ut. 
Svar på tråden medicinsk abort