• Anonym (tidig...)

Vill göra aborten NU! Varför måste jag vänta?

Jag har precis plussat och vill göra aborten så fort som möjligt. Men både SÖS och KS abortmottagningar vill inte boka in mig förän om 2 veckor för att man ska kunna se något på gynundersökning... Den tidigaste tiden jag får är när jag är i v6+4...
    Är detta vanligt? Varför kan jag inte bara få göra det nu så det blir överstökat? Det blir väl värre blödningar och allt ju längre jag väntar? Någon som gjort abort tidigare?

• Svar på tråden Vill göra aborten NU! Varför måste jag vänta?
  • Trean 2014

Tror det beror på att de måste kunna se att graviditeten sitter rätt. Inge bra att göra medicinsk abort om den sitter i äggledarna.

• Anonym (Pia)

Du skrev ju nyss själv att den är bokad om två veckor för att de ska kunna se något på gynundersökningen. Där har du svaret.

• Anonym (tidig...)

jo, det var det jag skrev... att det var det svaret jag fått av SÖS och KS. Men jag undrar ju självklart om någon här inne har andra erfarenheter.
    Jag har nu bokat tid redan på måndag hos en annan mottagning och funderar på om det kan vara dåligt... Denna klinik påstår ju att det är helt möjligt att se graviditeten redan vecka 4-5 och att jag därför kan komma redan nu. Varför är det så olika? 

• Anonym (samma sits)

Jag var i samma sits, men hade tur att man kunde se fostret på ultraljudet. Man måste vara säker på att man är gravid, vilket innebär att de vill kunna se fostret på ultraljudet.

Svar på tråden Vill göra aborten NU! Varför måste jag vänta?