• Anonym (Ledsen)

Tagit tabletter ångrar mig i efterhand

Har bokat tid för en abort och har fått tabletter med hem som ska mjuka upp livmodern har tagit dessa 2 tabletter men känner nu att jag ångrar mig och har panik inför ingreppet imorgon bitti.

Är det försent att ångra sig nu? Undrar om tabletterna kan ge några skador på fostret eller om dem kan framkalla ett missfall? Om någon är medicinsk kunnig inom detta området är jag tacksam för svar!

• Svar på tråden Tagit tabletter ångrar mig i efterhand
  • Gredelina

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga.

• Anonym (?)

Du har bokat tid, fått tabletter, tagit dom och nu ångrar du dig?

• Gredelina
    Anonym (?) skrev 2014-04-28 00:17:45 följande:
    Du har bokat tid, fått tabletter, tagit dom och nu ångrar du dig?

Ja, hon skriver det.
  • Anonym (?)
    Gredelina skrev 2014-04-28 00:18:17 följande:

Ja, hon skriver det.
    Jo, det ser jag.
    Har svårt att greppa dumheten bara. Sorry.
  • Gredelina
    Anonym (?) skrev 2014-04-28 00:19:38 följande:
    Jo, det ser jag. Har svårt att greppa dumheten bara. Sorry.

Alla kan ångra sig, Mänskligt.
  • Anonym (?)
    Gredelina skrev 2014-04-28 00:20:45 följande:

Alla kan ångra sig, Mänskligt.
    Är det medicinsk abort så är det ganska kört om hon inte spytt upp tabletterna.

• Anonym (K)

Ring 1177 så får du tala med en sjuksköterska. Hoppas du fattar ett beslut du kan känna dig nöjd med. Alla kan ångra sig.

• Anonym (Ångra sig ja,)

Jag har gjort en abort för några år sedan. De var psykiskt påfrestande efteråt men visste att de var de rätta just då. Visste inte vem pappan var. Men vet att jag aldrig mer vill eller ska uppleva en abort Igen.. Men nu till frågan kan man ångra sig? Man kan ångra sig men inte göra något åt det :( För det är tabletterna som gör så att embryot dör. Som jag förstod det den gången. Hemskt att veta att man är tvungen att gå med något som är dött i magen i några extra dagar innan själva aborten. :(

• Anonym (Ångra sig ja,)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2014-04-28 00:43:40 följande:
    Jag har gjort en abort för några år sedan. De var psykiskt påfrestande efteråt men visste att de var de rätta just då. Visste inte vem pappan var. Men vet att jag aldrig mer vill eller ska uppleva en abort Igen.. Men nu till frågan kan man ångra sig? Man kan ångra sig men inte göra något åt det :( För det är tabletterna som gör så att embryot dör. Som jag förstod det den gången. Hemskt att veta att man är tvungen att gå med något som är dött i magen i några extra dagar innan själva aborten. :(

• Anonym (Vårdpersonal)

Självklart kan man ångra sig, det känns ju bara lite märkligt att man går så långt att man tar tabletterna och sedan ångrar sig. Men strunt i det, det är som sagt mänskligt att ångra sig.

Av naturliga skäl finns inte så mycket erfarenhet av barn som föds efter att man intagit "abortpillren", men man är ganska säker på att risken för fosterskador inte är så stor. Den största risken torde vara att livmodern mjukas upp så pass att fostret stöts ut (det är ju liksom avsikten med tabletterna).

Lite information finns här: www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

• Anonym (Vårdpersonal)

Oj, förlåt Anonym(kanskegår)! Ser nu att du hade länkat till samma sida. Missade det.

Svar på tråden Tagit tabletter ångrar mig i efterhand