• sarajoanna

Vad har jag för alternativ?

Hej! Jag har levt som heterosexuell i 23 år av mitt liv, men nu (som 24åring) är jag i ett förhållande med en annan tjej. 
    Jag har aldrig behövt tänka på hur man kan få barn på andra sätt än det "naturliga" sättet, men det kommer ju bli svårt nu när jag är i en samkönad relation Flört

Jag har så klart funderingar, eftersom jag vill få barn någon gång i framtiden. Jag undrar hur andra gör, och vad det finns för olika alternativ (både i och utanför Sverige!). 

Så dela gärna med er av tips, idéer, erfarenheter och tankar kring detta då jag behöver lite inspiration!

Vad har vi lebbar att välja bland? Glad

• Svar på tråden Vad har jag för alternativ?
  • Varärstorken

Hej! Numera kan man få hjälp med så kallad assisterad befruktning i Sverige. Ofta handlar det om inseminationer med donerade spermier, men kan ibland också innebära ivf med donerade spermier. Dessa behandlingar sker bara på de stora sjukhusen (Umeå, stockholm, uppsala, malmö, göteborg, ev några fler). Går inte att få hjälp i sverige.

Kötiderna är ofta långa, beror på var i Sverige du bor. Vi köade 1 år och 9 månader innan vi blev kallade.

Man får genomgå en kuratorbedömning innan man blir godkänd för att få genomgå donationsbehandling.

Barn "gjorda" i sverige får ett bra juridiskt skydd och även den icke gravida mamman är bättre juridiskt skyddad.

Vill man inte gå via svensk sjukvård kan man åka utomlands. Vanligast är danmark, finns många kliniker. Finns många andra länder också. Den icke gravida får genomgå närståendeadoption i Sverige för att få vårdnad.

Vill man använda sin partners ägg. Allså att exempelvis du ska vara gravid och ni vill använda hennes ägg så kan man göra det i till exempel England. Dyrt!

Man kan även göra hemnsemination om man hittar en kille som ställer upp. Mycket osäkert juridiskt läge! Men går bra för många.

Man kan även skaffa barn och dela vårdnaden med en homosexuell man/par.

Många möjligheter finns. Lycka till!

• Hornberg

Hej!

Jag känner mig väl igen i din situation. Jag gifte mig med en man när jag var 25 år och tre månader senare träffade jag mitt livs kärlek, en tjej. Nu är jag snart 29 år och vi pratar mycket om barn men är inte enade om när.

På vilket sätt är den icke-gravida mamman mer juridiskt försäkrad i Sverige med en "svensk" bebis än en "dansk"? Måste man inte genomgå en adoption om man inseminerat sig i Sverige?

Måste man vara gifta för att få inseminera sig i Sverige? Måste man va gifta för att kunna ha vårdnaden om barnet båda två?

• Varärstorken

Man behöver inte vara gifta och man gör ingen närståendeadoption när man går via svensk sjukvård. Den icke gravida får vårdnaden "automatiskt" (skriver på några papper).

Om man gör barn på något annat sätt (exempelvis genom insemination utomlands) måste man göra en faderskapsutredning och först när den är nerlagd kan man ansöka om närståendeadoption och då måste man vara gifta.

Svar på tråden Vad har jag för alternativ?