• Anonym (?)

Är detta rasism?

Ja, som rubriken; Är detta rasism? Vad tycker du? 

Rasistiska nidbilder" och "symbolisk kannibalism". Ett konditori i Sydsverige får hård kritik för en kaka som föreställer ett mörkhyat människoansikte. "Choklad råkar ha den färgen", menar ägaren som inte ville något illa.

– Det är så klart att det här är rasistiskt. Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism, säger Kitimbwa Sabuni, talesperson för Afrosvenskarnas riksförbund, till Kvällsposten.

www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 14:25
    Motivera gärna era svar!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta rasism?
  • Anonym (1 av 3)

Nej - men den svarta kakan påminner lite om de gamla nidbilden och är väl på gränsen om man ska vara ärlig  så den kunde dom ha skippat dom övriga tycker jag inte det är några problem med. Däremot är det ju skitsnack att påstå att dom liknar smileys för det gör dom inte och visst är ägarens uttalande om "Jag tycker överhuvudtaget att det här snacket om att saker och ting liknar det ena eller det andra är upp till människans egen fantasi." rätt så talande klart han visste att några kunde uppfatta kakorna på ett visst sätt.

• Anonym (--)

Om negerboll är rasistiskt så är väl negerklubba det också

Annars så måste jag erkänna att det var mycket rasistiskt, varför är negern och arab kakan före den vita i led?

• Anonym (jag)

Varför är det i princip bara rasism när det gäller mörkhyade människor (läs afrikaner)?

Vem gnäller om finska pinnar, judebröd, brysselkex mm. Är ju en kaka som har ett namn efter ett folkslag, likt negerbollen, men det betyder ju inte att man menar något illa. I USA kanske det hade varit en annan grej på grund av slaveriet, men vi har ju faktiskt inte haft det här...

• Anonym (1 av 3)
    Anonym (jag) skrev 2014-05-11 12:54:55 följande:
    Varför är det i princip bara rasism när det gäller mörkhyade människor (läs afrikaner)?

Vem gnäller om finska pinnar, judebröd, brysselkex mm. Är ju en kaka som har ett namn efter ett folkslag, likt negerbollen, men det betyder ju inte att man menar något illa. I USA kanske det hade varit en annan grej på grund av slaveriet, men vi har ju faktiskt inte haft det här...
    suck.. finska pinnar afrikanska kakor ja då är det lika, men negerbollar eller om det hetat negerkakor  då blir det en helt annan sak, neger är nämligen inte ett folkslag, var gick du i skolan egentligen??????
  • Den vita staden

Jag har adopterade, färgade vänner som tagit illa vid sig av dessa, så jag säger ja. 

Att någon tar illa vid sig måste ju respekteras, är väl lätt att som svenskfödd o. vit sitta vid sin dator o. tycka att de är söta..

ADHD = Alla Duktiga Har Det
  • Anonym (--)
    Den vita staden skrev 2014-05-11 13:14:14 följande:

Jag har adopterade, färgade vänner som tagit illa vid sig av dessa, så jag säger ja. 

Att någon tar illa vid sig måste ju respekteras, är väl lätt att som svenskfödd o. vit sitta vid sin dator o. tycka att de är söta..

Skitsnack, det finns alltid nån som reagerar på nått, så är det att bo bland andra människor.

Vi får bara lägga ner med det här kostsamma tramset vi bedriver i det kränkta landet sverige, blir dina kompisar också "illa berörda" om dom ser negerdockor i affär eller bilder serietidningar?

• Robert 832

Om man ska ta hänsyn till allt som folk kan ta illa vid sig av så finns det inget kvar sen. Lokala sexshoppen kan stänga, liksom alla klädesbutiker med pinsmala skyltdockor, kyrkan, morskeer, synagogor får slå igen för nån retar de helt säkert, konsten får hålla sig till frukt och grönsaksmålningar etc etc.

• Anonym (1 av 3)
    Anonym (--) skrev 2014-05-11 13:24:06 följande:

Skitsnack, det finns alltid nån som reagerar på nått, så är det att bo bland andra människor.

Vi får bara lägga ner med det här kostsamma tramset vi bedriver i det kränkta landet sverige, blir dina kompisar också "illa berörda" om dom ser negerdockor i affär eller bilder serietidningar?

Du har ett väldigt dåligt bemötande och dåligt argumenterande.
    Att ha färgade dockor i en affär är inte rasistiskt, att kalla dom negerdockor när man säljer don däremot är det, du inser väl denna väsentliga skillnad hoppas jag?

Annars är det dags att akut börja skjuta till extra pengar till skolan och utbildningen här i Sverige för det är väldigt många som i så fall inte förstår uppenbara saker.
    Kunskap är din vän, okunskap bara en pinsam följeslagare

• Anonym (--)
    Anonym (1 av 3) skrev 2014-05-11 13:34:39 följande:
    Du har ett väldigt dåligt bemötande och dåligt argumenterande.
    Att ha färgade dockor i en affär är inte rasistiskt, att kalla dom negerdockor när man säljer don däremot är det, du inser väl denna väsentliga skillnad hoppas jag?

Annars är det dags att akut börja skjuta till extra pengar till skolan och utbildningen här i Sverige för det är väldigt många som i så fall inte förstår uppenbara saker.
    Kunskap är din vän, okunskap bara en pinsam följeslagare

Jag har sen länge tröttnat på pk skitsnack fylld med fantasifulla ideal.

Så om negerdockor inte är rasistiska så hur kommer det sig att bakelser blir det?
    Denna bakelsen kallades nog inte för negerskalle heller så vad är problemet här kan man ju undra mer än att vissa ska atenchionhora sig med sina "kränkta känslor" aka skadestånd är bra att ha, den som blir mest "kränkt" får mest pengar.

• Anonym (1 av 3)
    Anonym (--) skrev 2014-05-11 16:56:42 följande:

Jag har sen länge tröttnat på pk skitsnack fylld med fantasifulla ideal.

Så om negerdockor inte är rasistiska så hur kommer det sig att bakelser blir det?
    Denna bakelsen kallades nog inte för negerskalle heller så vad är problemet här kan man ju undra mer än att vissa ska atenchionhora sig med sina "kränkta känslor" aka skadestånd är bra att ha, den som blir mest "kränkt" får mest pengar.

Själv har jag tröttnat folk som ska slänga ur sig ord som pk til lhöger och vänster i tron om att det gör deras åsikter mer ok.

Eftersom du tydligen inte förstod vad som skrevs så ska jag förklara det igen för dig.. återigen alltså, att ha dockor som föreställer vita eller färgade barn är självklart inte rasistiskt, men börjar man kalla dockorna för negerdockor, blattedockor eller svennedockor osv  då är det rasistiskt - om man inte förstår denna uppnebara skillnad så är det skrämmande för då vill man inte förstå eller så  visar det på stora brister i det svenska skolväsendet.
  • Anonym (pt)

Ett viktigt skäl till att man kommer med sådant trams är förmodligen helt enkelt för att man kan och kommer undan med det. De vet att afrosvenskarnas förbund inte kommer att sablas ned offentligt (nej, anonyma internetforum räknas inte) och därför kan man höja/sänka ribban gång på gång, hur dumt det än är. Vi kommer säkerligen att få se ännu mer bisarra försök till att hitta rasism.

Upptrappning helt enkelt, för att vinna fördelar gentemot etniska svenskar som ska hålla sig på mattan. Jämför med Ametist i radion som i veckan twittrade om att Janne Josefsson borde komma ut som nazist, eftersom han tar upp om våldsvänstern i Uppdrag granskning Obestämd

• Anonym (Journalist)

Negrer är svarta och färgade är bruna, är det hemligt?

• Anonym (Ronyia)

Gratis till ett uselt inlägg. Om alla skulle kunna välja vad man tog illa vid sig så skulle vår
    demokrati snart vara död.  Religion, politik ja snart sett alla skulle kunna säga att Jag tar illa vid mej
    så detta måste förbjudas.
  • Anonym (suck 2)
    Anonym (Ronyia) skrev 2014-05-12 21:13:15 följande:
    Gratis till ett uselt inlägg. Om alla skulle kunna välja vad man tog illa vid sig så skulle vår
    demokrati snart vara död.  Religion, politik ja snart sett alla skulle kunna säga att Jag tar illa vid mej
    så detta måste förbjudas.
    jag tar illa vid mig av ditt inlägg så grattis till ett ännu mer uselt inlägg..
    du kan väl inte bestämma vad andra ska ta illa vid sig av, *suuuuuuck*
  • Anonym (suck 2)
    Anonym (Journalist) skrev 2014-05-12 17:35:42 följande:
    Negrer är svarta och färgade är bruna, är det hemligt?
    Och journalister bajsar och journalister kissar.. det är inte heller en hemlighet så vad är poängen?

• Ojsan
    Robert 832 skrev 2014-05-11 13:30:13 följande:
    Om man ska ta hänsyn till allt som folk kan ta illa vid sig av så finns det inget kvar sen. Lokala sexshoppen kan stänga, liksom alla klädesbutiker med pinsmala skyltdockor, kyrkan, morskeer, synagogor får slå igen för nån retar de helt säkert, konsten får hålla sig till frukt och grönsaksmålningar etc etc.

så du tycker det är ok att kalla flintisar förk*khuvuden? ett  mycket nedlåtande ord. Om någon känner sig krängt är det upp till dem och det behöver inte spottas i deras ansikten, pga folk hävdar sin rätt att kränka andra genom en så förlegad åsikt om att "vi har alltid sagt så"
  • Robert 832
    Ojsan skrev 2014-05-12 22:12:04 följande:
    så du tycker det är ok att kalla flintisar förk*khuvuden? ett  mycket nedlåtande ord. Om någon känner sig krängt är det upp till dem och det behöver inte spottas i deras ansikten, pga folk hävdar sin rätt att kränka andra genom en så förlegad åsikt om att "vi har alltid sagt så"
    Nej, det är inte okej. Heller är det inte okej att säga neger till folk. Det är väl uppenbara skälsord, tycker du inte? Men det är en väldig skillnad på det och att ett bakverk ska banlysas för att det är choklad och ser ut som en mörkhyad. Blir du förolämpad av den vita chokladen? Om inte varför blir du inte det medan andra kan bli förolämpade av den mörkare?
  • Anonym (1 av 3)
    Robert 832 skrev 2014-05-13 11:31:54 följande:
    Nej, det är inte okej. Heller är det inte okej att säga neger till folk. Det är väl uppenbara skälsord, tycker du inte? Men det är en väldig skillnad på det och att ett bakverk ska banlysas för att det är choklad och ser ut som en mörkhyad. Blir du förolämpad av den vita chokladen? Om inte varför blir du inte det medan andra kan bli förolämpade av den mörkare?
    Kanske för att vita människor aldrig haft nidbilder på sig i samma utsträckning som färgade människor har.
    Att ägaren uttalar sig som han gör tyder också på att han var mycket väl medveten om hur det skulle kunna uppfattas, därför skulle jag inte köpa någon produkt av honom oavsett hur dom ser ut för jag har svårt för smådryga människor som inte kan sätta sig in i andras känslor

• kiki66

Jag undrar om det är rasism att jag blir hånad för att jag är en "vit" "kvinna" i mitt eget hus. Jag bor en med person som är en fjärde del svart. Jag får höra saker hela tiden som "that some white woman shit" och "ska du äta det där: that's so white".... Rynkar på näsan

Frågan är om jag gör en större grej av detta än vad det behöver vara? Jag tror min inneboende skämtar men på samma sätt, om det varit ombytta roller, hade det varit kul? Det hade varit rasism! Är det inte då exakt vad jag utsätts för?Obestämd

Bridgit
  • Anonym (Ja)
    kiki66 skrev 2024-11-27 19:41:43 följande:

Jag undrar om det är rasism att jag blir hånad för att jag är en "vit" "kvinna" i mitt eget hus. Jag bor en med person som är en fjärde del svart. Jag får höra saker hela tiden som "that some white woman shit" och "ska du äta det där: that's so white".... Rynkar på näsan

Frågan är om jag gör en större grej av detta än vad det behöver vara? Jag tror min inneboende skämtar men på samma sätt, om det varit ombytta roller, hade det varit kul? Det hade varit rasism! Är det inte då exakt vad jag utsätts för?Obestämd

Roligt med en så gammal tråd och sen denna kommentar men ja det kan absolut klassas som rasism. Just hudfärgs rasismen är sååååå onödig. Man kan förstå att kulturer kan krocka och liknande men ush för dem som tycker illa om andra på grund av hudfärg. Det är så grundlöst.
Svar på tråden Är detta rasism?