• välja livet

frågor kring att försöka bli med barn via insemination

Hej, jag hoppas att några kloka personer kan hjälpa mig att reda ut vissa saker i inseminationsdjungeln.

- Jag har läst att ett par måste ha varit sambo/gifta i minst 18-24 månader innan de får rätt till landstingsfinansierad hjälp. Gäller det innan paret får ställa sig i kö eller när det är dags att påbörja försöken? För det är ju 1-2 års kötid på många ställen som jag förstår det.

- Detta med korsdonator, gäller det bara ägg eller även spermier? Skulle min partners bror kunna donera sperma och vi på så vis komma fram snabbare i kön? Hur många gånger måste han i så fall donera?

- Hur fungerar det med frånvaro från jobbet om ett par väljer att åka till Danmark och inseminera? Har ni berättat för arbetsgivaren att ni insemineras i Danmark och därför måste vara lediga med kort varsel eller har ni varit frånvarande av annan anledning?

Det var de frågor jag hade just nu. Det kommer säkert upp fler efterhand. Tack på förhand!

• Svar på tråden frågor kring att försöka bli med barn via insemination
  • Varärstorken

Hej! Olika regler för olika landsting. Kolla vad som gäller för er.

I västra götaland ska man ha ett stabilt förhållande, minst 2 år ska man ha varit ihop innan man ställer sig i kön. Man ska även vara skrivna på samma adress när man skickar in remissen, men man behöver inte ha bott ihop i 2 år.

Korsdonation vet jag ingenting om. Fråga kliniken!

Jag har inte berättat för min arbetsgivare utan sjukskriver mig när vi åkt till danmark. Min flickvän har däremot pratat med sin chef och han är väldigt positivt inställd och ger henne ledigt med kort varsel. Man får nog känna själv vad som är rätt för just er.

Lycka till!

• välja livet

Tack för svar Varärstorken! Hur bevisar vi hur länge vi har varit ihop? Vi har varit tillsammans ett tag men är särbo och kommer fortsätta vara det ett tag till. Måste vi vara skrivna på samma adress även om vi är gifta?

• Varärstorken

Ja du, det går ju inte att bevisa. Jag har inte upplevt att man behöver bevisa det heller. De frågar bara hur länge man varit tillsammans.

Jag tror att ni måste vara skrivna på samma adress även som gifta, men fråga cad som gäller i just ert landsting. Men ni kan ju skriva er på samma adress men fortsätta att vara särbos. Det finns ju inget som hindrar att man har flera boenden.

• välja livet

vad bra!

det har du rätt i, ska kolla närmare på det. tack!

ingen som vet något om detta med korsdonator?

Svar på tråden frågor kring att försöka bli med barn via insemination