• orlolig tonåring

min mamma är alkoholist.

Hej, jag bor med min pappa och min nya mamma och 5 halvsyskon. 
    eftersom min mamma är alkoholist. Jag träffar henne två dagar i månaden efter som jag inte känner mig trygg med henne. Hon har säkert jätte många sjukdomar som hör ihop med alkohol men eftersom hon är alkoholist så hänger ju löngner,dement och sådant ihop men nu undrar jag om REUMATISMEN är farligt och på vilket sätt ?
    För hon har nämligen det och jag ärlite orolig eftersom hon är 40år och har drukigt i 24 år så om jag skulle få några svar skulle jag vara väldigt tacksam !? Rynkar på näsan

• Svar på tråden min mamma är alkoholist.
  • Lisastina

Hej ts, 
    det var ledsamt att höra att din mamma dricker och är sjuk. 
    Jag är långt ifrån en expert på reumatism, men kan iallafall säga såhär: de finns många olika reumatiska sjukdomar. De gör, som du förstås vet, att man får väldigt ont, även om graden av smärta varierar mellan typerna och mellan individer. Gemensamt är iallafall att man inte kan bli frisk från sjukdomen, tyvärr. 

När man har ont kan man bli lite vresig och knepig, även om man inte alls dricker. Och dricker man kan ju den knepighet och aggressivitet som drickandet för med sig bli värre.

Många som har reumatism tar starka värktabletter för att orka med vardagen. En del kanske är beroende också av dem. Inget av det här är ju så hälsosamt som du ju förstås redan insett, men reumatismen är, om man skall sammanfatta det, inte en sjukdom som man plötsligt dör av eller så. 

MEN: du är en tonåring och skall inte behöva bära den här oron ensam. Du har ett eget liv som du måste få glädjas åt och utveckla. Hur är det, kan du gå till din pappa eller nya mamma?

Om det känns som om du behöver mer stöd, sök hjälp så snart du kan! I en del städer finns det tex grupper för ungdomar som har missbrukande föräldrar där man kan få stöd av varandra och se att man inte är ensam om sin situation. tex  den här :  www.erstadiakoni.se/sv/vandpunkten/  

Tjejjouren.se  eller bris.se brukar kunna slussa vidare till något som finns där du bor, eller bara lyssna. Nu vet jag ju inte om du är kille? dessvärre verkar det ont om killjourer så där vet jag inte vad jag skall säga, men Bris är förstås för alla.  

{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden min mamma är alkoholist.