SarisHaglis skrev 2020-03-09 08:16:05 följande:
Har en son som är 5 år och fyller 6 år till hösten. Vi har en liten pojk på 8 månader snart och jag förstår att 5 åringen härmas och vill vara bebis också eftersom lillen får uppmärksamhet. Men vi ger mycket uppmärksamhet till 5 åringen också, när han ritar, pärlar och räknar siffror på ipaden. Just nu är det så att storebror får mer uppmärksamhet än lilla :( tyvärr mer utav negativt eftersom vi vill ha mer utav vad en 5 åring gör, prata och inte tjoa dag ut och dag in, gå på sina ben, inte krypa och förstöra byxorna, den perioden har han ju redan haft! Det är utmattade, men vi har också provat med att låta honom leka bebis ett tag. Och försökt prata om att bebisar får ju och kan ju inte göra lika mycket som en 5 åring kan.
Hoppas det går över snart.
Sänk kraven på er 5-åring! En 5-åring är inte stor och ska inte behöva eller kunna uppföra sig perfekt hela tiden. Säg inte konstant ?du är stor pojke nu? osv. Det är jobbigt att vara stor. Vill han vara liten så låt honom vara det. Jag har aldrig sett eller hört om en människa som fastnat i bebisstadiet och inte börjat agera åldersadekvat. Jag tror snarare att ju mer man som förälder tjatar och går emot barnet desto längre tid tar det.
Gå med istället! Plocka fram nappflaska, låt honom dricka från den. Hjälp honom att tvätta sig och klä på/av sig. Titta på bilder på honom som bebis och berätta hur mysigt ni hade (även om ni hade en tuff bebistid), och vad glad du var när han kom osv. Så låt honom vara bebis, utan att du tjatar. Vill han vara 5 år en stund, t.ex. gå till lekparken, låt honom vara det. Sluta säga att han inte kan göra det ena eller det andra om han ska vara bebis. Gå med honom fullt ut. Han kommer att lämna bebisstadiet när han ledsnat, säkert inom två veckor.