• Anonym (görvadsomhelst)

Desperat!!!!!!!!!

Hej

Nu börjar det berömda året närma sig för min sambo och mig. Och idag kom mensen... Jag bröt ihop totalt, tror jag har grinat största delen av dagen idag... Så nu skriver jag här för att greppa efter sista stråna som går, vad ska vi göra för att maxa våra chanser??? Vi har ett MF bakom oss också. (Om det nu är viktigt?)

ALLA råd/tips/krux är välkomna!!!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-29 11:03
    Att slappna av eller "tänk inte på det, så händer det!" osv, undanbedes som tips. Tack!

• Svar på tråden Desperat!!!!!!!!!
  • Unaangelita

Slappna av, tänk inte på det, stressa inte upp er osv osv... Det är råden vi får. Och vi är i samma sits som er. Helt pissiga råd rent ut sagt! Efter ett år får man ju söka sig till sjukvården. Min sambo vill inte det så vi får fortsätta pröva o pröva. Och besvikelsen varje mens är fan inte att skoja med.. Jag är skengravid varje jäkla månad också. Hur känner ni inför att söka professionell hjälp?

• Pimpinellan

Dryga året räknas som normalt så egentligen behöver du inte känna panik än. Speciellt med tanke på att du varit gravid innan också,du vet ju att det går. Glad Men visst funderar man redan så pass tidigt,det gjorde vi också trots att vi gjort utredning redan innan p.g.a min ålder.
    Sånt som kan hjälpa är:
    sluta röka-båda förstås
    inte dricka alkohol-båda
    gå ner i vikt-båda
    gå upp i vikt-du då
    inte dricka så mycket koffein-du
    han inte ha pungen varmt,t.e.x bada el. basta
    du får inte äta NSAID,t.e.x Ipren
    e-vitamin kan förlänga lutealfasen och förhindra m.f
    inte för ofta sex,varannan dag räcker

Går det inte på ett tag till kan ni söka hjälp. Antingen via landstinget om de har ettårsgräns eller privat.

Ge inte upp! de allra flesta får barn på nåt sätt,hela 90% spontant! {#emotions_dlg.flower}

Unaangelita skrev 2014-05-28 20:02:53 följande:
    Slappna av, tänk inte på det, stressa inte upp er osv osv... Det är råden vi får. Och vi är i samma sits som er. Helt pissiga råd rent ut sagt! Efter ett år får man ju söka sig till sjukvården. Min sambo vill inte det så vi får fortsätta pröva o pröva. Och besvikelsen varje mens är fan inte att skoja med.. Jag är skengravid varje jäkla månad också. Hur känner ni inför att söka professionell hjälp?
    Japp, de "råden" får vi också....Känns nästan kränkande att man "inte ska tänka på det"....Skrikandes

Min sambo vill söka hjälp, men jag vet inte, det känns också som en seg process.. Vad jag har läst ska det utredas och utredas....Typ pratas. Men jag VET ju som sagt inte... Så alla "naturliga" knep och tips mottages..

Kan vi inte följas åt lite då? Som stöd? {#emotions_dlg.flower}
    Pimpinellan skrev 2014-05-28 20:05:32 följande:
    Dryga året räknas som normalt så egentligen behöver du inte känna panik än. Speciellt med tanke på att du varit gravid innan också,du vet ju att det går. Glad Men visst funderar man redan så pass tidigt,det gjorde vi också trots att vi gjort utredning redan innan p.g.a min ålder.
    Sånt som kan hjälpa är:
    sluta röka-båda förstås
    inte dricka alkohol-båda
    gå ner i vikt-båda
    gå upp i vikt-du då
    inte dricka så mycket koffein-du
    han inte ha pungen varmt,t.e.x bada el. basta
    du får inte äta NSAID,t.e.x Ipren
    e-vitamin kan förlänga lutealfasen och förhindra m.f
    inte för ofta sex,varannan dag räcker

Går det inte på ett tag till kan ni söka hjälp. Antingen via landstinget om de har ettårsgräns eller privat.

Ge inte upp! de allra flesta får barn på nåt sätt,hela 90% spontant! {#emotions_dlg.flower}
    Tack!

Ingen av oss röker eller brukar nikotin/droger
    Dricker gör jag väääääldigt sparsamt. Ett glas vin varannan v kanske..
    Vikten är lite i överkant för mig, inte min sambo (han är perfekt typ....)
    Jag äter väldigt mycket grönsaker så därav får jag i mig vitaminer och mineraler.
    äter alltid alvedon om jag har ont osv
    okej....spännande,det med sexet, varannan dag är ok? 

ja, snart blir det hjälp.... Tiden går ju, vi är ~ 30 bägge två ....
  • Pimpinellan

En grundutredning består bara av ett hälsosamtal,VUL,blodprov dag 3 och 21 och spermaprov,sen träffar man läkare och går igenom allt. Brukar ta kanske 2 månader alltihopa,kanske fortare också. Ibland spolar man äggledarna,men bara om inga andra fel hittas och man kan misstänka nåt fel.

Pimpinellan skrev 2014-05-28 20:13:01 följande:
    En grundutredning består bara av ett hälsosamtal,VUL,blodprov dag 3 och 21 och spermaprov,sen träffar man läkare och går igenom allt. Brukar ta kanske 2 månader alltihopa,kanske fortare också. Ibland spolar man äggledarna,men bara om inga andra fel hittas och man kan misstänka nåt fel.
    Tack för infon! {#emotions_dlg.flower}

Du blev alltså gravid genom utredning ?? 

Alltså det med sexet...Vi har provat: Sex varje dag, sex varannan, sex var tredje, blandat, och när vi fick missfall så gjorde vi det 2 gånger på en dag. Alltså den gången det "lyckades"... Så ja, man vet inte vad man ska tro eller hålla sig till. Och ska man köra med ÄL stickor? Eller måste man ha sex varannan dag hela månaden? Hjälp....Obestämd

• Pimpinellan
    Anonym (görvadsomhelst) skrev 2014-05-28 20:15:43 följande:
    Tack för infon! {#emotions_dlg.flower}

Du blev alltså gravid genom utredning ?? 

Nej,nej (formulerade mig otydligt),jag blev gravid första gången via IVF,det blev MA,sen 2 år senare spontant=m.f,2 år till igen spontant= m.f och nu efter 8 år går vi vidare med embryodonation.  Utredningen gjorde vi efter 7 månader eftersom jag var över 35 och då har man rätt till det.

Ang. sexet så tar det ju 3 dar att få fullt antal spermier så skulle din man råka ha lite få blir det för få i varje sats om ni sexar varje dag plus att grabbarna kan leva uppåt 5 dar så sexar man strax före äl räcker det med varannan dag.

Ni får fundera på det där med utredning,det är faktiskt bättre få svar än att gå och grubbla hemma månad efter månad-oavsett vad svaret än blir. Så mycket hjälp som det finns idag så behöver man absolut inte misströsta. Glad
    Pimpinellan skrev 2014-05-28 20:22:10 följande:

Nej,nej (formulerade mig otydligt),jag blev gravid första gången via IVF,det blev MA,sen 2 år senare spontant=m.f,2 år till igen spontant= m.f och nu efter 8 år går vi vidare med embryodonation.  Utredningen gjorde vi efter 7 månader eftersom jag var över 35 och då har man rätt till det.

Ang. sexet så tar det ju 3 dar att få fullt antal spermier så skulle din man råka ha lite få blir det för få i varje sats om ni sexar varje dag plus att grabbarna kan leva uppåt 5 dar så sexar man strax före äl räcker det med varannan dag.

Ni får fundera på det där med utredning,det är faktiskt bättre få svar än att gå och grubbla hemma månad efter månad-oavsett vad svaret än blir. Så mycket hjälp som det finns idag så behöver man absolut inte misströsta. Glad
    Oj...Ja, jag visste och vet att det finns dom som har det värre än en själv.... Men jag kan inte rå för att jag ändå är deppad och mår kasst av att försöka utan att lyckas. Men jag ger en stor eloge till dig och er som fortfarande kämpar!!! Hjärta

Men nu nästa period, när mensen är över, så tänkte jag skippa stickorna och köra hela månaden varannan dag, är det "rätt"? och om vi kör var tredje nån gång så måste det ju ändå vara ok då??
    Pimpinellan skrev 2014-05-28 20:22:10 följande:

Åh vad rätt det du skrev på din press var! Får man låna texten och trycka upp den i ansiktet på folk som ger en rådet "tänk inte på det så händer det" ?? 
Svar på tråden Desperat!!!!!!!!!