• Anonym (snart!)

Gravid i vecka 1 :)

Nu påbörjar vi försök till syskon till vår 2-åring!

Idag fick jag mens och förhoppningsvis är det sista mensens första dag, dvs från det datumet graviditeten räknas. Glad
    Vi har några 5-dagars embryon i frysen och tanken är att få tillbaka ett av dem 6 dagar efter ägglossning nu i juni.
    Håller tummarna för att det skall fungera! Någon annan i liknande sits?

• Svar på tråden Gravid i vecka 1 :)
  • mikispikis90

En fråga :) vad får ni betala? :) är själv gravid nu i v 31 med ett blasto, har två kvar i frysen och funderar på att sätta in syskon hösten 2015 :)

• Anonym (snart!)
    mikispikis90 skrev 2014-06-01 06:10:55 följande:
    En fråga :) vad får ni betala? :) är själv gravid nu i v 31 med ett blasto, har två kvar i frysen och funderar på att sätta in syskon hösten 2015 :)
    Hej! Grattis till graviditet!
    Vi betalar 13000 för en insättning. Det görs privat på Carlanderska i Göteborg.
  • Anonym (dyrt?)
    Anonym (snart!) skrev 2014-06-01 08:29:03 följande:
    Hej! Grattis till graviditet! Vi betalar 13000 för en insättning. Det görs privat på Carlanderska i Göteborg.

Oj, 13000 kronor var dyrt. Är det verkligen värt att lägga ut så mycket. Man får väll inte så myckrt för pengarna?
  • Anonym (??)
    Anonym (dyrt?) skrev 2014-06-01 09:54:39 följande:

Oj, 13000 kronor var dyrt. Är det verkligen värt att lägga ut så mycket. Man får väll inte så myckrt för pengarna?
    Ursäkta men hur menar du?!? Inte värt de? Vissa mänskor har jätte svårt att bli gravida,behöver lite hjälp på vägen och att betala en summa som förhoppningsvis ger dessa mänskor ett efterlängtat barn,de är såå värt de! Lycka till ts å hoppas ni lyckas på första! Vi lyckades på 3 insättningen! ;)
  • Anonym (snart!)
    Anonym (dyrt?) skrev 2014-06-01 08:54:39 följande:

För oss är ett barn värt mycket mer än så, men hoppas såklart att det lyckas direkt.
    Anonym (??) skrev 2014-06-01 10:48:33 följande:
    Ursäkta men hur menar du?!? Inte värt de? Vissa mänskor har jätte svårt att bli gravida,behöver lite hjälp på vägen och att betala en summa som förhoppningsvis ger dessa mänskor ett efterlängtat barn,de är såå värt de! Lycka till ts å hoppas ni lyckas på första! Vi lyckades på 3 insättningen! ;)

Tack! Vi har 3 st i frysen och om det inte lyckas nu gör vi ett nytt försök i augusti. Annars blir det att starta om med äggplock etc. Vi har råd med en omgång till om vi sparar lite extra intensivt. Hoppas ändå på väldig tur! Första barnet tog sig direkt, med halvfryst embryo :) (Ägget hade varit fryst innan befruktningen, men inte spermierna).
  • Limaliie
    Anonym (dyrt?) skrev 2014-06-01 08:54:39 följande:

Menar du allvar? Herregud så korkat....klart det är värt det när man har svårt att bli gravida och kanske lyckas på detta vis.
  • Anonym (calanderska nästa)

TS.. vad kostade försöket på 2åringen på calanderska?

Vårt nästa steg blir dit då vi gjort "vårt" på shalgrenska utan att lyckas.

En ganska privat fråga så, men tar ni lån eller hur går ni till väga för å betala detta.. vill ju såååå gärna, så lite ekonomi tips hade uppskattats.

Håller tummarna att de tar sig nu!

• Anonym (snart!)
    Anonym (calanderska nästa) skrev 2014-06-01 12:54:54 följande:
    TS.. vad kostade försöket på 2åringen på calanderska?
    Vårt nästa steg blir dit då vi gjort "vårt" på shalgrenska utan att lyckas.

En ganska privat fråga så, men tar ni lån eller hur går ni till väga för å betala detta.. vill ju såååå gärna, så lite ekonomi tips hade uppskattats.

Håller tummarna att de tar sig nu!
    Vi betalade ca 38 000 kronor inklusive mediciner (men de har ev höjt priserna något nu). Det gjordes då ingen utredning på mig, eftersom vi vet att orsaken till infertiliteten ligger hos min man. Jag hade aldrig varit gravid, men vi valde att chansa på att "allt var normalt".
    Man kan ju köpa ett paket med 3 försök för ca 65000 kr, men vi lät bli att göra det.
    Du kan få färskare info på deras hemsida, i och med att jag inte vet helt vilken behandling ni skall göra:
    fertilitetscentrum.se/goteborg/

Vi har inte behövt ta lån än som tur är. Jag fick 20 000 av mina föräldrar och kunde lägga resten själv. Nu betalar vi 13 000 kontant, men kommer inte ha mer pengar om det inte lyckas. Då är frågan om det blir att spara ihop eller ta lån. Jag tror det lutar åt lån, då jag börjar bli gammal :)

Det finns möjlighet att göra bruttolöneavdrag vilket gör det hela mycket billigare, men min arbetsgivare godkände inte det tyvärr.
  • mikispikis90

Vad menas med bruttolönavdrag och hur kan man läsa om det?! Jag och min man jobbar ju båda på landstinget så det kommer väll aldrig ens kunna tänka tanken , men försöka går ju alltid :)

• Anonym (snart!)
    mikispikis90 skrev 2014-06-01 18:36:04 följande:
    Vad menas med bruttolönavdrag och hur kan man läsa om det?! Jag och min man jobbar ju båda på landstinget så det kommer väll aldrig ens kunna tänka tanken , men försöka går ju alltid :)
    Det innebär i princip att arbetsgivaren betalar behandlingen och sedan dras överenskommen summa varje månad från din bruttolön. Då din skatt blir lägre på detta vis kan man spara en del pengar, plus att det blir som en avbetalning, beroende på vad man kommer överens med arbetsgivaren om.
    fertilitetscentrum.se/goteborg/priser/bruttoloneavdrag/
    Jag jobbar inom sjukvård i västra götalandsregionen och när jag tog upp frågan på lönekontoret sade de ungefär "va, vad är det? Det har vi aldrig hört talas om så det går nog inte... nä, nä, det kan vi säkert inte göra, vi säger nej". Utan att egentligen ta reda på vad det innebar. Trist, men inte mycket att göra åt saken.
  • Anonym (snart!)
    sarafamilj skrev 2014-06-01 20:14:37 följande:
    Lycka till ts! Håller alla tummar och tår för er!
    Tack! Skall ringa imorgon för att boka tid för ultraljud för att se när det är dags att börja med ägglossningstest. Jag hoppas verkligen det blir en mars-bebis nästa år!
  • sarafamilj
    Anonym (snart!) skrev 2014-06-01 20:21:41 följande:
    Tack! Skall ringa imorgon för att boka tid för ultraljud för att se när det är dags att börja med ägglossningstest. Jag hoppas verkligen det blir en mars-bebis nästa år!

Spännande! :)
  • Anonym (calanderska nästa)

Tack för info! <3 blir till att sätta sig ner å planera å prata igenom hur vi ska gå tillväga..

• Louizej86

Hejsan! Är en tjej med något som heter turner syndrom, vilket innebär att jag inte har några ägg, så vi har vänt oss till Danmark för äggdonation.. Men första försöket misslyckades tyvärr, men är snart dags igen, så längtar massar och håller alla tummar och tår?? Hade varit kul att kunna följas åt????

• Anonym (snart!)
    Louizej86 skrev 2014-06-02 18:40:55 följande:
    Hejsan! Är en tjej med något som heter turner syndrom, vilket innebär att jag inte har några ägg, så vi har vänt oss till Danmark för äggdonation.. Men första försöket misslyckades tyvärr, men är snart dags igen, så längtar massar och håller alla tummar och tår?? Hade varit kul att kunna följas åt????

Hej!
    Trist att första försöket misslyckades! När skall du dit nästa gång?
    Jag skall börja testa för ägglossning 11/6. Har aldrig gjort det förut, så det blir ny erfarenhet :)
  • Louizej86

Dagen lägger jag inte ut här ofentligt???? men adda mig på Facebook så berättar jag i chatten " Louize Lilliz Jönsson"

Svar på tråden Gravid i vecka 1 :)