• Anonym (Svårt)

Hur ska ja tänka vid val av donator?

Vi är på väg att göra en spermiedonation i Danmark och om några dagar ska vi ha journalsamtalet för att förhoppningsvis få åka ner för första inseminationen om någon vecka.
    Vi bestämt att välja anonym donator men med utökad profil.
    Vi hittade snabbt en som kändes mitt i prick, men tyvärr var den inte tillräckligt bra (som ja förstått de) så nu måste vi hitta någon annan.
    Vi har gått igenom ganska många men hittar ingen som känns rätt och nu börjar tankarna flumma iväg och ja blir osäker hur ja ska tänka.

Vi vill välja för den blivande pappans skull. Hårfärg, ögonfärg, blodgrupp och gärna något så när i utseende som han såg ut som barn (det går i alla fall att välja bort många som ser heeelt annorlunda ut).
    Vi förstår att vårt val inge ger någon garanti men ser de som ett sätt för pappan att kunna vara delaktig då han inte har några egna spermier.

Nu när vi inte hittar något som känns rätt funderar ja nästan på att de borde bli samma som att låta kliniken välja, att vi alltså kan strunta i att välja själva och på så sätt spara pengar.
    Man blir knasig i tankarna efter ett tag, speciellt när man inte har någon (förutom varandra) att bolla sina tankar med.
    Tänk om barnet kommer att se jättekonstig ut, få klotrunt ansikte, insjunkna ögon osv vilket skulle vara helt tvärt om hur dom sett ut i generationer på pappans sida. Lite vill man ju kunna påverka.

Hur hade ni här på Familjeliv tänkt? Finns de någon som gått samma väg som vi och kanske haft liknande (kanske knasiga) tankar?

Snälla döm oss inte utan hjälp mig lite bara att tänka :)

• Svar på tråden Hur ska ja tänka vid val av donator?
  • Anonym (ED)

Vi har valt att inte välja nåt hos våra donatorer alls. Blodgrupp så långt det går och RH-faktorn måste stämma,men inte f.ö. Vi skrev rätt generösa längder med maxlängd lite mer än oss,men färger,egenskaper och intressen struntade vi i. Jag tycker det är upp till var och en att bestämma hur man gör-och hur långt man kan gå på just den kliniken man ska till.

Eftersom vi gör ED och inte får nån egenskap från oss själva såg vi det mer som typ adoption. Vid adoption får man ju så gott som alltid ett barn som skiljer sig från ens egna utseenden och det kvittar fullständigt. Men andra vill inte att det ska synas alls att barnet inte är hel-ellerhalvgenetiskt och de väljer annorlunda-man gör som man vill. Glad

• Anonym (hvuklö)

Oavsett hur ertr barn ser ut kommer ni att tycka att barnet är den finaste i världen så sluta upp med såna tankar som att barnet kankse inte ser klokt ut.

Även om ni väljer intressen så finns inget som säger att ert barn får det intresset. Fast ni väljer tex blont hår så kan donatorn ha en hel gren av sin släkt som är mörka och det kan slå igenom hos ert barn osv. Visst ökar ni chanserna att barnet blir mer likt om ni väljer efter sin mans utseende, men så vitt jag vet så väljer klinikerna ändå så likt som möjligt när de väljer.

• Anonym (Svårt)

Asså vad donatorn har för utbildning, yrke eller intressen känns nästan lite komiskt. De bryr vi oss inte om alls.
    Men de med hur barnet kan komma att se ut (i grova drag i alla fall) betyder mycket.
    Hårfärg, längd och vikt är mer viktigt men inte heller de viktigaste.
    Hade vi adopterat hade det varit nåt helt annat. Nu har vi inte berättat för folk om vår tänkta insemination då det är känsligt i vår familj. Vi kommer självklart att berätta för barnet när de blir lite äldre och förstår men fram till dess ser vi ingen anledning att prata om det med andra.
    Barnet kommer vi så klart att älska oavsett, men vi vill undvika stora svängningar i utseendet i den mån det är möjligt.

Vi har hittills bara tittat på donatorer ifrån Cryos, (dvs gratis) men det finns ganska få att välja mellan. Frågan är om vi kommer hitta så mycket mer om vi betalar för att se fler hos europeanspermbank. För 100 euro får man fri tillgång i 3 månader...

Att säga att små barn tex är fula (ser konstiga ut osv) är ju tabu (och kanske lite dumt) men så måste ju alla tänkt någon gång, eller? :)
    Man kan ju inte få någon garanti för att man får vackra barn, och de är inte heller de vi tror. Men då vi tittat på bilder på donatorerna när dom varit barn tar de ju emot att välja dom som ser lite "konstiga". Är inte de normalt? :)

Känns som de blir mer och mer fel ju mer ja skriver... hoppas någon förstår lite hur ja tänker.

• Anonym (hvuklö)
    Anonym (Svårt) skrev 2014-06-03 17:16:57 följande:
    Asså vad donatorn har för utbildning, yrke eller intressen känns nästan lite komiskt. De bryr vi oss inte om alls.
    Men de med hur barnet kan komma att se ut (i grova drag i alla fall) betyder mycket.
    Hårfärg, längd och vikt är mer viktigt men inte heller de viktigaste.
    Hade vi adopterat hade det varit nåt helt annat. Nu har vi inte berättat för folk om vår tänkta insemination då det är känsligt i vår familj. Vi kommer självklart att berätta för barnet när de blir lite äldre och förstår men fram till dess ser vi ingen anledning att prata om det med andra.
    Barnet kommer vi så klart att älska oavsett, men vi vill undvika stora svängningar i utseendet i den mån det är möjligt.

Vi har hittills bara tittat på donatorer ifrån Cryos, (dvs gratis) men det finns ganska få att välja mellan. Frågan är om vi kommer hitta så mycket mer om vi betalar för att se fler hos europeanspermbank. För 100 euro får man fri tillgång i 3 månader...

Att säga att små barn tex är fula (ser konstiga ut osv) är ju tabu (och kanske lite dumt) men så måste ju alla tänkt någon gång, eller? :)
    Man kan ju inte få någon garanti för att man får vackra barn, och de är inte heller de vi tror. Men då vi tittat på bilder på donatorerna när dom varit barn tar de ju emot att välja dom som ser lite "konstiga". Är inte de normalt? :)

Känns som de blir mer och mer fel ju mer ja skriver... hoppas någon förstår lite hur ja tänker.
    Jo jag förstår hur du tänker Men det är inte konstruktivt alls i ert läge, därav att jag skrev som jag skrev
    Kan ni inte höra er för hur många de har i sin bank? Innan ni betalar menar jag, sen måste de ju ha en sökfunktion så ni kan söka på just de egenskaper ni vill ha och så får ni kika och skriva upp de ni kan tänka er, kolla dem en gång till och stryka vartefter? Har ni tur så klaffar det direkt och då är det bara att slå till

Det kan ju vara värt de pengarna eftersom det är viktigt för er.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (hvuklö) skrev 2014-06-03 17:25:37 följande:
    Jo jag förstår hur du tänker smile1.gif Men det är inte konstruktivt alls i ert läge, därav att jag skrev som jag skrev smile1.gif
    Kan ni inte höra er för hur många de har i sin bank? Innan ni betalar menar jag, sen måste de ju ha en sökfunktion så ni kan söka på just de egenskaper ni vill ha och så får ni kika och skriva upp de ni kan tänka er, kolla dem en gång till och stryka vartefter? Har ni tur så klaffar det direkt och då är det bara att slå till smile1.gif

Det kan ju vara värt de pengarna eftersom det är viktigt för er. smile1.gif
    På den sidan vi redan tittat får vi 9 träffar när vi söker lite löst, alltså inte så väldigt specifikt. Dock är 4 av fotona helt värdelösa då de är på helt nyfödda (skrynkliga barn typ) eller suddiga bilder.
    På den andra sidan som kostar pengar har vi också gjort sökning och fått 17 träffar, men allt extra som bilder osv kostar som sagt extra.
    Usch de drar iväg med pengarna... Om man ändå visste hur många försök man måste göra, hmm.
  • Myling

Jag hade lätt lagt 1000 spänn på en bättre spermabank. Ungen kommer ändå kosta mer att hålla vid liv sen de närmaste 20 åren!

• Anonym (kanske)

Hur är det med icke anonyma donatorer? Jag har länge varit nyfiken på hur mycket dyrare det blir att få en sådan. Kanske där finns en perfekt match, och det ger dessutom barnet en möjlighet i framtiden som ni nu väljer bort. Jag skulle aldrig kunna fatta ett beslut för mitt ofödda barn att inte ha tillgång till sin genetiska historia i framtiden. Jag har hört för mycket om alla adopterade barn som mår dåligt för att de inte har möjlighet att åtminstonde vid ett tillfälle få se den biologiska föräldern. Det handlar ju verkligen inte om att man vill byta ut sin nuvarande förälder, utan något helt annat.
    Kan ni tänka er tanken att ta er en titt på detta material kanske ni kan hitta en toppendonator där.

• Anonym (Svårt)
    Myling skrev 2014-06-03 18:58:36 följande:
    Jag hade lätt lagt 1000 spänn på en bättre spermabank. Ungen kommer ändå kosta mer att hålla vid liv sen de närmaste 20 åren!
    Jo så tänker nog vi också. Lite jobbigt bara att man inte vet var summan kommer att landa totalt och på så sätt försöker man ju hålla ner utgifterna lite, även om just det här kanske inte bör vara en sån grej kanske.
    Tänker bara att om man inte hittar någon "speciell" så blir de ju i princip samma som att låta kliniken välja, att köpa själv kostar ju ändå runt 400 euro också...
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (kanske) skrev 2014-06-03 23:05:33 följande:
    Hur är det med icke anonyma donatorer? Jag har länge varit nyfiken på hur mycket dyrare det blir att få en sådan. Kanske där finns en perfekt match, och det ger dessutom barnet en möjlighet i framtiden som ni nu väljer bort. Jag skulle aldrig kunna fatta ett beslut för mitt ofödda barn att inte ha tillgång till sin genetiska historia i framtiden. Jag har hört för mycket om alla adopterade barn som mår dåligt för att de inte har möjlighet att åtminstonde vid ett tillfälle få se den biologiska föräldern. Det handlar ju verkligen inte om att man vill byta ut sin nuvarande förälder, utan något helt annat.
    Kan ni tänka er tanken att ta er en titt på detta material kanske ni kan hitta en toppendonator där.
    Som jag förstått kostar det ca 1000 DKK mer per portion för en öppen donator, men bara om man tar genom kliniken. Tror inte det är någon skillnad i pris om man köper själv.
    Vi väljer anonym donator av flera skäl men den diskussionen hoppar ja gärna över här. För vissa är det självklart att ha en öppen donator men för andra är det inte lika självklart. De som du beskriver om att barn skulle må dåligt är nåt vi inte sett bland de vänner som vi har som är adopterade osv.
    Dessutom är de ju inte alls säkert att man hittar någon som passar bättre bara för att donatorn är öppen, även om valen kanske blir fler. Men då faller de ju ändå på att vi vill ha en anonym. Men tack för din synpunkt och tanke.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Svårt) skrev 2014-06-04 12:06:16 följande:
    Jo så tänker nog vi också. Lite jobbigt bara att man inte vet var summan kommer att landa totalt och på så sätt försöker man ju hålla ner utgifterna lite, även om just det här kanske inte bör vara en sån grej kanske.
    Tänker bara att om man inte hittar någon "speciell" så blir de ju i princip samma som att låta kliniken välja, att köpa själv kostar ju ändå runt 400 euro också...

Ni kan ju alrig vara säkra på att hitta just DEn perfekta donatorn som ni faller handlöst för om ni inte betalar. Ert val står ju mellan att chansa på att kliniken väljer en bra eller att själva få kika och hoppas på att ni hittar en som ni faller för.
    Visst kostar det en del, men vad är alternativet? Vilket är viktigast för er?
Svar på tråden Hur ska ja tänka vid val av donator?