• Anonym (Svårt)

Hur ska ja tänka vid val av donator?

Vi är på väg att göra en spermiedonation i Danmark och om några dagar ska vi ha journalsamtalet för att förhoppningsvis få åka ner för första inseminationen om någon vecka.
    Vi bestämt att välja anonym donator men med utökad profil.
    Vi hittade snabbt en som kändes mitt i prick, men tyvärr var den inte tillräckligt bra (som ja förstått de) så nu måste vi hitta någon annan.
    Vi har gått igenom ganska många men hittar ingen som känns rätt och nu börjar tankarna flumma iväg och ja blir osäker hur ja ska tänka.

Vi vill välja för den blivande pappans skull. Hårfärg, ögonfärg, blodgrupp och gärna något så när i utseende som han såg ut som barn (det går i alla fall att välja bort många som ser heeelt annorlunda ut).
    Vi förstår att vårt val inge ger någon garanti men ser de som ett sätt för pappan att kunna vara delaktig då han inte har några egna spermier.

Nu när vi inte hittar något som känns rätt funderar ja nästan på att de borde bli samma som att låta kliniken välja, att vi alltså kan strunta i att välja själva och på så sätt spara pengar.
    Man blir knasig i tankarna efter ett tag, speciellt när man inte har någon (förutom varandra) att bolla sina tankar med.
    Tänk om barnet kommer att se jättekonstig ut, få klotrunt ansikte, insjunkna ögon osv vilket skulle vara helt tvärt om hur dom sett ut i generationer på pappans sida. Lite vill man ju kunna påverka.

Hur hade ni här på Familjeliv tänkt? Finns de någon som gått samma väg som vi och kanske haft liknande (kanske knasiga) tankar?

Snälla döm oss inte utan hjälp mig lite bara att tänka :)

• Svar på tråden Hur ska ja tänka vid val av donator?
  • Anonym (Svårt)

Asså vad donatorn har för utbildning, yrke eller intressen känns nästan lite komiskt. De bryr vi oss inte om alls.
    Men de med hur barnet kan komma att se ut (i grova drag i alla fall) betyder mycket.
    Hårfärg, längd och vikt är mer viktigt men inte heller de viktigaste.
    Hade vi adopterat hade det varit nåt helt annat. Nu har vi inte berättat för folk om vår tänkta insemination då det är känsligt i vår familj. Vi kommer självklart att berätta för barnet när de blir lite äldre och förstår men fram till dess ser vi ingen anledning att prata om det med andra.
    Barnet kommer vi så klart att älska oavsett, men vi vill undvika stora svängningar i utseendet i den mån det är möjligt.

Vi har hittills bara tittat på donatorer ifrån Cryos, (dvs gratis) men det finns ganska få att välja mellan. Frågan är om vi kommer hitta så mycket mer om vi betalar för att se fler hos europeanspermbank. För 100 euro får man fri tillgång i 3 månader...

Att säga att små barn tex är fula (ser konstiga ut osv) är ju tabu (och kanske lite dumt) men så måste ju alla tänkt någon gång, eller? :)
    Man kan ju inte få någon garanti för att man får vackra barn, och de är inte heller de vi tror. Men då vi tittat på bilder på donatorerna när dom varit barn tar de ju emot att välja dom som ser lite "konstiga". Är inte de normalt? :)

Känns som de blir mer och mer fel ju mer ja skriver... hoppas någon förstår lite hur ja tänker.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (hvuklö) skrev 2014-06-03 17:25:37 följande:
    Jo jag förstår hur du tänker smile1.gif Men det är inte konstruktivt alls i ert läge, därav att jag skrev som jag skrev smile1.gif
    Kan ni inte höra er för hur många de har i sin bank? Innan ni betalar menar jag, sen måste de ju ha en sökfunktion så ni kan söka på just de egenskaper ni vill ha och så får ni kika och skriva upp de ni kan tänka er, kolla dem en gång till och stryka vartefter? Har ni tur så klaffar det direkt och då är det bara att slå till smile1.gif

Det kan ju vara värt de pengarna eftersom det är viktigt för er. smile1.gif
    På den sidan vi redan tittat får vi 9 träffar när vi söker lite löst, alltså inte så väldigt specifikt. Dock är 4 av fotona helt värdelösa då de är på helt nyfödda (skrynkliga barn typ) eller suddiga bilder.
    På den andra sidan som kostar pengar har vi också gjort sökning och fått 17 träffar, men allt extra som bilder osv kostar som sagt extra.
    Usch de drar iväg med pengarna... Om man ändå visste hur många försök man måste göra, hmm.
  • Anonym (Svårt)
    Myling skrev 2014-06-03 18:58:36 följande:
    Jag hade lätt lagt 1000 spänn på en bättre spermabank. Ungen kommer ändå kosta mer att hålla vid liv sen de närmaste 20 åren!
    Jo så tänker nog vi också. Lite jobbigt bara att man inte vet var summan kommer att landa totalt och på så sätt försöker man ju hålla ner utgifterna lite, även om just det här kanske inte bör vara en sån grej kanske.
    Tänker bara att om man inte hittar någon "speciell" så blir de ju i princip samma som att låta kliniken välja, att köpa själv kostar ju ändå runt 400 euro också...
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (kanske) skrev 2014-06-03 23:05:33 följande:
    Hur är det med icke anonyma donatorer? Jag har länge varit nyfiken på hur mycket dyrare det blir att få en sådan. Kanske där finns en perfekt match, och det ger dessutom barnet en möjlighet i framtiden som ni nu väljer bort. Jag skulle aldrig kunna fatta ett beslut för mitt ofödda barn att inte ha tillgång till sin genetiska historia i framtiden. Jag har hört för mycket om alla adopterade barn som mår dåligt för att de inte har möjlighet att åtminstonde vid ett tillfälle få se den biologiska föräldern. Det handlar ju verkligen inte om att man vill byta ut sin nuvarande förälder, utan något helt annat.
    Kan ni tänka er tanken att ta er en titt på detta material kanske ni kan hitta en toppendonator där.
    Som jag förstått kostar det ca 1000 DKK mer per portion för en öppen donator, men bara om man tar genom kliniken. Tror inte det är någon skillnad i pris om man köper själv.
    Vi väljer anonym donator av flera skäl men den diskussionen hoppar ja gärna över här. För vissa är det självklart att ha en öppen donator men för andra är det inte lika självklart. De som du beskriver om att barn skulle må dåligt är nåt vi inte sett bland de vänner som vi har som är adopterade osv.
    Dessutom är de ju inte alls säkert att man hittar någon som passar bättre bara för att donatorn är öppen, även om valen kanske blir fler. Men då faller de ju ändå på att vi vill ha en anonym. Men tack för din synpunkt och tanke.
  • Anonym (Svårt)
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-04 13:40:40 följande:

Ni kan ju alrig vara säkra på att hitta just DEn perfekta donatorn som ni faller handlöst för om ni inte betalar. Ert val står ju mellan att chansa på att kliniken väljer en bra eller att själva få kika och hoppas på att ni hittar en som ni faller för.
    Visst kostar det en del, men vad är alternativet? Vilket är viktigast för er?
    Haha. De låter så självklart när andra säger de, och de är det nog också :)
    Är väl kanske att vi två inte tycker att de är lika viktigt. Hon kommer ju att få "sin del" genetiskt medan han mer vill kunna påverka så mycket som möjligt.
    Men visst bör vi lägga lite extra för att öka möjligheten till ett bra val.
  • Anonym (Svårt)
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-04 18:57:43 följande:
    Men det är ju för att vi står utanför och du är mitt uppe i allt smile1.gif Att GE råd osv är superenkelt, det svåra är att genomföra det. smile1.gif
    Jo så är de ju :) Därför ja skapade den här tråden :)
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Albatros) skrev 2014-06-04 19:00:07 följande:
    Utbildning är viktigt! Hört att ingenjörsspermier ska simma extra bra. 
    Får mannen välja så ska de gärna finnas gener ifrån ett hockeyproffs, dock är dom få i Danmark tyvärr :)
  • Anonym (Svårt)

Idag fick vi inloggning av kliniken för att kunna ta del av utökade registret utan kostnad. Ändå var de svårt att hitta nåt som kändes hundra, men nu har vi i alla fall kollat och bör kunna hitta nåt om känns ok.

Dock fick ja ett par funderingar.
    Hur noga är det med blodgrupp. A RH+ är alla vi andra närmast i släkten men dom två som ligger närmast som donator är 0 RH+. Har ja fattat de rätt att de funkar bra med de?

Sen funderar man ju på hur många portioner man ska beställa. Vi vill ju även tänka att de ska räcka till ett syskon, även om vi just nu mest tänker på ett första barn så klart.
    Att beställa kanske 6 portioner känns dyrt, men inte helt orealistiskt att man kanske kommer att behöva.
    Förhoppningsvis blir det graviditet på de tre första försöken och då har vi tre till nästa. Men skulle vi tex ha turen och få till graviditet på första försöket så sitter vi på en väldig massa vi kanske inte kommer att behöva.
    80% kan man få tillbaka på summan, OM kliniken lyckas sälja de vi har över. Inget att räkna med me andra ord.
    240 euro per portion blir ju mycket pengar...

Hur ska man tänka där?
    :)

• Anonym (Svårt)
    Anonym (ED) skrev 2014-06-09 21:43:45 följande:
    RH-faktorn är det enda viktiga,själva blodgruppen kvittar. Våra donatorer har O och A,inte vi själva.
    Antog att de var så. Tack för att ja fick de bekräftat :)

Har du även koll på de där med antal portioner?

• Anonym (Svårt)
    Anonym (ED) skrev 2014-06-10 18:07:23 följande:

Ingen koll alls på sån insemination,vi gör ju ED vi med färdiga embryon. Hoppas ni kan enas och det blir barn avét! Glad
    Ja de är lite svårt, och utbudet är inte jättestort. Trodde nog att man skulle ha fler att välja på när man ändå väljer Blåögd och brunt hår.
    Har svårt att förstå kostnaden på allt (vad man måste betala för) med inseminationen också men det lär ju märkas efter att ha varit där första gången om inte annat :)

ED?

• Anonym (Svårt)

Tack för era svar. Blir bara lite matt när moralen ska rinna fram.
    Vi kommer att berätta för vårt framtida barn hur allt gått till när VI anser att det är bäst. Jag har aldrig skrivit att det blir när den är vuxen, utan det kan bli när den är 2 eller 4, vi får se när det känns rätt. Till vilka andra vi berättar får vi se. Just nu tycker vi inte att andra runt omkring har med våra problem att göra, det känns liksom lite privat, men hur det känns i framtiden får vi även se vad gäller det här.

Att säga att pappan får ta hand om sina problem med infertiliteten låter ju väldigt förstående, NOT!
    Vi är ett par, man och kvinna och hela den här resan gör vi tillsammans och problemet att bli gravid tillhör oss båda.

Självklart vill vi i slutändan bara ha ett friskt barn!
    Men när vi haft chans att kunna påverka lite så vill vi göra det.
    OM vår resa blir lång och vi också kommer upp i 600.000kr så kommer säkert vikten att välja ögonfärg vara försvunnen på långa vägar, men just nu står vi inför vår första insemination och just nu är siktet inställt på hur det ser ut idag.

Tack för tips och synvinklar, men moralen om vad som är rätt och fel, och hur ni anser att vi SKA göra hit och dit i framtiden klarar vi oss utan.

• Anonym (Svårt)
    Sally Cinnamon skrev 2014-06-28 11:58:50 följande:
    Ja det var fint! Har också donatorbarn tillsammans med min man. Klart det skulle kännas enklare (för oss) att låtsas som ingenting men vi ska också vara så öppna det går när han börjar fråga om hur barn blir till.

Just nu är han så liten och vi har inte orkat förklara för varenda kotte som frågar vem han är lik osv. Men inför barnet får det aldrig bli skamligt eller en hemlis, viktigt att påminnas om ibland, tack!

Angående ts, vi höll också på och valde från olika DK-listor men det tog sig aldrig där så till slut gjorde vi ivf i Sverige ist och då matchar sjukhuset donatorn. Det blev toppen ändå. Bebisen är kanske inte så lik pappan men ändå världens finaste och bästa! Kändes lite skönt för oss att släppa beslutet till nån annan. Lycka till!
    Vad roligt att det gått bra för er!
    Vi har just gjort den första inseminationen och väntar på att se hur det gått.
    Vi har varit i kontakt med svensk sjukvård för att ev ta svensk hjälp om det inte skulle funka i Danmark men nu kör vi på med det här några vändor så får vi se.
    Man får ju rätta sig efter de val man kan och får göra. Om det skulle bli Sverige som för er så acceptarar vi så klart det. Huvudsaken är att vi får vårt barn till slut.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (-) skrev 2014-06-28 18:46:26 följande:
    Det borde komma till någon lag för alla dessa provtrörsbarns skull.

Ni verkar inte tänka på barnets bästa.

Och jo, din man får se till att ta tag i skammen som han känner. För det ska fan inte få gå ut över det stackars barnet!

Ett barn är ingen rättighet, kom ihåg det!!!
    Är du på riktigt eller!?
    Vem har sagt att barn är en rättighet???
    VI är två om att skaffa barn. Våra problem har vi tillsammans. Hur svårt kan det vara att förstå och acceptera det!?

Tagga ner och försök förstå vad jag säger istället för att döma!

Vad i det jag skriver skulle skada barnet?

• Anonym (Svårt)
    Anonym (-) skrev 2014-06-28 19:03:03 följande:
    Jag är bara väldigt negativt inställd till att man ens får göra sådana här ingrepp.

Det finns barn som redan blivit till, som kan adopteras.
    Då har du hamnat i fel tråd!
  • Anonym (Svårt)
    Leiben skrev 2014-06-28 19:21:10 följande:
    Jag tycker inte det har varit så många "moraliska" svar utan vänliga men ändå med lite olika infallsvinklar som kanske ändå kunde tas emot lite mer öppet från dina sida. Du går hårt i försvar kring hur ni tänker.

Jag tänker ändå att man alltid ska utgå från det som är bäst för barnet och då tror jag ändå att det är att man som familj bearbetar sina svårigheter - ihop, som du säger.

Och jag förstår till viss del eftersom vi är inte öppna med grannar oc vem som helst heller. Men vänner och familj.

Jag funderar en hel del på hur dte kommer att bli när vår son vet och han ev säger något i ett sammanhang där ingen vet. Hur kommer jag att reagera? Bli ställd? Skämmas lite? Det beror ju kanske på vem som får höra och hur jag tänker att det ska tas emot. Det finns ju tom sådana som ovanstående som tycker att ÄD  kanske inte skulle få vara lagligt. Hur som helst så känner jag att jag behöver tänka på det och vara beredd. För om jag säger sanningen till honom men säger åt honom eller visar honom att det är en familjeangelägenhet som ska stanna där så är risken att det påverkar honom dåligt med skam och att inte känna sig accepterad.

Hoppas du inte upplevde det här för moraliskt. Det ÄR en svår process och svåra grejer att brottas med och man gör det olika.

Lycka till med inseminationen!
    Dina funderingar är det ju ingen konstigt med.
    Att berätta för barnet och sina närmaste är ju normalt, men att man inte annonserar ut till alla i ens omgivning är ju också lika självklart kan ja tycka, men upp till var och en.
    Jag tror att man får ta det hela lite som det kommer. Skulle någon som jag inte berättat för ändå få veta så är ju inte de hela världen, och jag hoppas då att få berätta mer själv, om hela situationen.
    Jag tar gärna en diskussion och förklarar för den som är negativ också, om jag känner att det kan göra skillnad. Vissa är så insnöade så det inte är värt att lägga energi på (inom en massa områden) och då är det bättre att bara låta det vara.

Jag är vanligtvis väldigt öppen om mitt liv osv till folk ja träffar (har varit med om en hel del i livet) men bara ifall det kommer på tal eller om jag tror att min livserfarenhet kan göra skillnad för någon annan, och lika så kan de säkert komma att bli med det här.
    Ibland berättar men inte om sina privata saker, ibland lite grann och ibland hela historien. Man får väga av lite helt enkelt.

Alla är vi olika och väljer olika vägar, val och lösningar i livet.
    Det som stör mig är när någon talar om hur saker SKA vara, utan att veta någon om personen i fråga eller för att det personen själv tycker på ett visst sätt.
Svar på tråden Hur ska ja tänka vid val av donator?