• Loppan1986

Hjälp!! Han vill ta mitt barn ifrån mig

Jag har ensam vårdnad av mitt barn som är 4 år gammal.
    Under det första året så var barnets pappa med i bilden, det andra året var han där till och från och nu de senaste två åren har de inte träffats eller haft annan kontakt alls, vilket varit pappans val. han missbrukar alkohol och droger och har blivit dömd för misshandel av mig, och suttit i fängelse för det, han har även flera andra misshandelsdommar och andra dommar i sitt register.
    Nu två år senare, när mitt liv är på topp så hör han av sig och säger att han ska kontakta advokat ang gemensam vårdnad eller umgänge.

Vad ska jag göra?! Va kommer hända?! Kan han ta barnet ifrån mig bara sådär?! Vi har ju ett liv, vi har en vardag , och han har tidigare valt att inte delta i det , är så rädd för hur detta ska påverka mitt barn ..

• Svar på tråden Hjälp!! Han vill ta mitt barn ifrån mig
  • Drottningen70

Om pappan nu är stabil och vill ha en kontakt med sitt barn så är väl det bara bra? Han kan inte ta barnet ifrån dig såklart. Däremot så kanske han kan vara delaktig och återuppta sin relation med barnet.

• Loppan1986

Han är ej stabil! Han har ett grovt missbruk och har bara trubbel omkring sig , därför är jag orolig. Det var ej länge sen han tog en överdos, tex.

• Drottningen70
    Loppan1986 skrev 2014-06-13 17:50:21 följande:
    Han är ej stabil! Han har ett grovt missbruk och har bara trubbel omkring sig , därför är jag orolig. Det var ej länge sen han tog en överdos, tex.

I såna fall så lär han inte heller få vårdnaden. Däremot ser jag inte att tryggt umgänge skulle vara en omöjlighet även med en aktiv missbrukare. Om han är så djupt inne i missbruket lär han heller knappast klara av att anlita advokat och inleda en rättsprocess.
  • Loppan1986

Jag vill inte att han ska ha umgänge med min dotter, hur skulle de kunna påverka henne på något positivt sett? Får man bara klampa in efter några år ? Jag står redo med vårat pick och pack om det är så att han får någon som Hellst rätt till kontakt med henne!!

• Drottningen70
    Loppan1986 skrev 2014-06-13 18:05:15 följande:
    Jag vill inte att han ska ha umgänge med min dotter, hur skulle de kunna påverka henne på något positivt sett? Får man bara klampa in efter några år ? Jag står redo med vårat pick och pack om det är så att han får någon som Hellst rätt till kontakt med henne!!

Varför skulle det vara så dåligt att under trygga former tillsamnans med dig få lära känna sin pappa? De flesta människor har ändå en längtan efter sina rötter och avsaknad av sådant kan sätta djupa spår. Tror du verkligen att ett liv på rymmen skulle skada barnet mindre?
  • Loppan1986

För att jag vet att han kommer dra igen, lämna henne i sticket gång på gång, och efter allt jag kämpat för så kan han bara klampa in hur som Hellst.. Min dotter har manliga förebilder och där också min sambo. Jag har sett tydligt hur det brukar gå för barn med missbrukare i familjen..

• mia maria

Chansen är ju rätt stor att pappan kommer att få någon form av umgänge med barnet o det är väl jättebra om han nu har ryckt upp sig?! I ett livsperspektiv så har barnet o pappan många år på sig att lära känna varandra - tänk på att du o han kommer att bli morföräldrar till samma barnbarn!
    Om det går att få till ett tryggt umgänge för barnet - kanske övervakat till en början - så är väl det bara bra, barnet kommer ju garanterat att fråga mer o mer om sin pappa om hon nu inte redan gör det?
    Vem är du att hindra henne från att lära känna sin far?

Ge pappan en chans o se hur han lever sitt liv nu. Kanske han kan börja komma hem till er o träffa flickan om ni har någon mer person närvararande? Eller finns det en farmor/farfar där umgänget kan ske?

• Nick Nick

Jag håller inte riktigt med om att pappan per automatik ska kunna klampa in och kräva sin rätt här - det finns en dom mot pappan och han har suttit i fängelse för misshandel av modern. Jag tycker gott att den TS ska kunna leva sitt liv fritt ifrån rädsla till mannen som uppenbarligen begått ett brott - riktat mot henne. 

Och det faktum att fadern nyligen tagit en överdos visar ju inte på ett stabilitet - ett sådant här plötsligt infall där han genast kontaktar advokat och kräver saker utan att först försöka föra en vettig dialog låter mer maniskt än sunt. Det första steget borde vara samarbetssamtal - inte rätten. Där kan man börja undra över faderns egentliga motiv - vill han umgås med sitt barn eller vill han åt modern. Någonstans i det här måste man beakta moderns rätt till trygghet - både fysisk och mental. Det är alldeles för många kvinnor som mördas varje år av sina ex. 

Det är dessutom ingen här som frågat om barnet bevittnat misshandeln?  Barnets rätt är att få leva tryggt. Den här mannen låter inte trygg i mina ögon utifrån det som står i Ts och jag tycker människor är lite väl snabba att skriva att "umgänge är väl inga problem?". 

TS - Jag tycker du ska ta kontakt med familjerätten i morgon och be om råd. 

• Nick Nick
    mia maria skrev 2014-06-16 19:39:11 följande:

Chansen är ju rätt stor att pappan kommer att få någon form av umgänge med barnet o det är väl jättebra om han nu har ryckt upp sig?! I ett livsperspektiv så har barnet o pappan många år på sig att lära känna varandra - tänk på att du o han kommer att bli morföräldrar till samma barnbarn!
    Om det går att få till ett tryggt umgänge för barnet - kanske övervakat till en början - så är väl det bara bra, barnet kommer ju garanterat att fråga mer o mer om sin pappa om hon nu inte redan gör det?
    Vem är du att hindra henne från att lära känna sin far?

Ge pappan en chans o se hur han lever sitt liv nu. Kanske han kan börja komma hem till er o träffa flickan om ni har någon mer person närvararande? Eller finns det en farmor/farfar där umgänget kan ske?

Du tycker alltså att TS ska bjuda hem en man som misshandlat henne och suttit i fängelse för det? 

• Nick Nick
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 17:56:44 följande:

I såna fall så lär han inte heller få vårdnaden. Däremot ser jag inte att tryggt umgänge skulle vara en omöjlighet även med en aktiv missbrukare. Om han är så djupt inne i missbruket lär han heller knappast klara av att anlita advokat och inleda en rättsprocess.
    Du tycker att en aktiv missbrukare tryggt ska kunna umgås med sitt barn? 

Hur kan detta vara förenligt med barnets bästa? 
  • Drottningen70
    Nick Nick skrev 2014-06-16 19:52:41 följande:
    Du tycker att en aktiv missbrukare tryggt ska kunna umgås med sitt barn? 

Hur kan detta vara förenligt med barnets bästa? 

Aktiv missbrukare innebär inte med automatik farlig eller elak så just den saken innebär inte att umgänge tillsammans med mamma eller annan trygg person skulle vara skadligt för barnet. Nu talar jag alltså inte heroinsovande, pundig eller skitfull naturligtvis. Men absolut rena UP under lång tid är heller inte nödvändigt för att ungänge ska kunna ske. Finns ju många som aldrig klarar av att bli drogfria. Skulle barnet då aldrig få träffa föräldern? Ta exempelvis en aktiv heroinmissbrukare, de tar ju till slut drogen för att fungera normalt och att ej bli abstinenta. Skulle mycket väl kunna träffa sitt barn nån timme efter att de skjutit i sig, efter att ruset lagt sig och innan de blir abstinenta.
  • Nick Nick
    Drottningen70 skrev 2014-06-16 20:05:37 följande:

Aktiv missbrukare innebär inte med automatik farlig eller elak så just den saken innebär inte att umgänge tillsammans med mamma eller annan trygg person skulle vara skadligt för barnet. Nu talar jag alltså inte heroinsovande, pundig eller skitfull naturligtvis. Men absolut rena UP under lång tid är heller inte nödvändigt för att ungänge ska kunna ske. Finns ju många som aldrig klarar av att bli drogfria. Skulle barnet då aldrig få träffa föräldern? Ta exempelvis en aktiv heroinmissbrukare, de tar ju till slut drogen för att fungera normalt och att ej bli abstinenta. Skulle mycket väl kunna träffa sitt barn nån timme efter att de skjutit i sig, efter att ruset lagt sig och innan de blir abstinenta.
    Jag förstår absolut hur du resonerar - men i det här fallet framkommer det att pappan har tidigare våldsdomar, därav kan jag inte se att han är ofarlig. Där måste man förstås göra en ordentlig bedömning först, men jag tycker inte att han är ofarlig per automatik även fastän både alkoholister och heroinmissbrukare tillslut uppträder "normalt". 
  • Drottningen70
    Nick Nick skrev 2014-06-16 20:13:09 följande:
    Jag förstår absolut hur du resonerar - men i det här fallet framkommer det att pappan har tidigare våldsdomar, därav kan jag inte se att han är ofarlig. Där måste man förstås göra en ordentlig bedömning först, men jag tycker inte att han är ofarlig per automatik även fastän både alkoholister och heroinmissbrukare tillslut uppträder "normalt". 

Våldet är en sak. Men just missbruket i sig behöver inte innebära att umgänge aldrig kan ske.
Svar på tråden Hjälp!! Han vill ta mitt barn ifrån mig