• dominguina

Är d fel av mig att vara arg för detta?

Jag blir så less på min man ibland. Han har jobbar väldigt mycket senaste halvåret men sista månaden jobbar han mindre. Ibland slutar han 13 eller tidigare. Jag är hemma med vår son på 1år o 2 mån. Det är full rulle hela tiden och ibland känner jag att jag inte orkar mer. Vill bara lägga mig ner eller gå därifrån. Speciellt när min man slutar tidigt från jobbet me. Istället för att hjälpa hemma för han andra saker. Det är alltid jag som diskar, städar, tvättar kläder, handlar. Ibland "får" jag en halv dag i veckan ensam då jag får passa på att träffa nån kompis eller hå ut. Men jag blir så himla trött. Förra veckan brast d för mig och jag bröt ihop. Orkade Inte ens laga mat eller diska. Sonen fick mat o så och jag var ju där men önskade att jag bara fick försvinna ett tag. Känner mig stressad och arg. Besviken och att jag gör allt hemma. Min man tycker att eftersom han jobbar så uppfyller han sin del. När jag tog upp detta idag tyckte han att jag kunde gå o jobba istället. Är jag en bitterfitta som borde växa upp eller har jag rätt att känna såhär?
    Vänliga svar uppskattas

• Svar på tråden Är d fel av mig att vara arg för detta?
  • ClaraV

Hur fördelade ni hushållssysslorna innan ni fick barn och båda arbetade? Varför inte göra lika dant nu? Påpeka det för honom..

Och om du alltid servat honom innan och tvättat och diskat och lagat mat så är det ju inte så konstigt att han tycker att det är normalt. Däremot gör det ju inte det till mer okej.

Du har alltid rätt till din känsla.

• Stårschan

En grundregel är att ni båda två ska ha lika mycket fritid.

• Tow2Mater

Ar du fle-ledig eller hemmafru? Kanske du borde jobba och han ta resterande fl-ledigt om det ar det du/ni har for barnet?

• Malima

Jag tycker som Stårschan, att ni borde ha lika mkt fritid. I alla fall så pass att du får mer för uppenbarligen är du i behov av det! Det kan vara enormt påfrestande att vara hemma å göra allt! Jag undrar om han skulle vilja det...!?

• Tow2Mater
    Malima skrev 2014-06-16 16:11:19 följande:
     Det kan vara enormt påfrestande att vara hemma å göra allt! Jag undrar om han skulle vilja det...!?
    Hon kan ju fråga, och sen byter de. Jag undrar om TS skulle vilja jobba och dra in en lon varje månad...
  • dominguina

Ok. Vi pratade om situationen här om dagen. Jag förklarade hur jag kände men han vill att jag ska förstå hur trött han blir av att jobba.. Han jobbar i byggbranchen så det blir mycket fysisk ansträngning dagarna långa. Det förstår jag. Idag kom han hem vid två, åt lunch och vilade (så gott han kunde för sonen ville leka med honom) till 16. Jag hade två möten utanför hemmet och tog med mig sonen pga min man inte hade fått vila ut sig. Vid 18 kommer han och möter mig vid centrum för att handla mat. När vi kommer hem ser d ut som när jag gick hemifrån. Disken står kvar, kläderna kvar i kassarna sen tvätten igår... Nu har han lekt en stund med sonen som inte vill sova och är så trött att han knappt står ut. Och säger att nu får jag ta över för han ska upp tidigt imorgon. Jag undrar verkligen hur trött man kan vara trots att man fått nästan hela eftermiddagen på sig att vila ut...

Som svar på någons fråga är jag studerande på halvtid och mammaledig samtidigt. (Sommarlov nu) Dock får igen föräldrapenning längre och sonen börjar dagis t höst. Så enda inkomsten just nu är mannen lön. Hade jag haft ett arbete skulle jag antagit mannens förslag.

• nozpa

Men du kan ju ta och låta hela hemmet förfalla. Alt tvätta dina och barnets kläder. Laga mat till er 2 osv. När din man kommer hem så säger du att du ska iväg tack o hej. Något får ju göras om det inte hjälper att prata.
    Förstår att du är helt slut. Även om jag och maken delar på allt här hemma så är jag helt färdig när han kommer från jobbet och känner ibland "här, ta dina barn, jag ska ut/vila."
    Hade man då haft alla hushållssysslor alltid hade jag nog blivit galen tror jag. Man måste hjälpas åt. Han kan äta sin frukost utan att det spills mjölk över bordet, utan att torka upp macka från golvet osv. Samma med lunchen. Han kan sitta ner och äta i lugn o ro, föra ett samtal med andra vuxna människor. Hur ofta kan du göra det? Nä, du får helt enkelt visa honom.

• SandraS23
    dominguina skrev 2014-06-17 23:48:18 följande:

Puffar lite ...

Jag har lite samma problem. När jag var hemma och föräldraledig med vår dotter tyckte jag ändå det funkade för att man skulle få dagarna att gå men sen var min man hemma nu i nästan ett år pga arbetslöshet och han gjorde rent ut sagt inte ett skit hemma även om jag kunde be honom om t.ex. dammsugning så tyckte han att jag beordrade honom han tog ju hand om vår dotter men jag fick ta hand om dottern hemmet jobba extra plus pluggade heltid och nu när han jobbar heltid och jag är hemma med dottern igen och väntar vårt andra barn så är jag också bitter hans inställning för han har samma han jobbar ju och drar in pengar plus att han sköter bilarna vet inte vad man ska göra med dessa män sen just bristen på uppskattning.
  • MxMeNow
    dominguina skrev 2014-06-16 15:06:23 följande:

Jag blir så less på min man ibland. Han har jobbar väldigt mycket senaste halvåret men sista månaden jobbar han mindre. Ibland slutar han 13 eller tidigare. Jag är hemma med vår son på 1år o 2 mån. Det är full rulle hela tiden och ibland känner jag att jag inte orkar mer. Vill bara lägga mig ner eller gå därifrån. Speciellt när min man slutar tidigt från jobbet me. Istället för att hjälpa hemma för han andra saker. Det är alltid jag som diskar, städar, tvättar kläder, handlar. Ibland "får" jag en halv dag i veckan ensam då jag får passa på att träffa nån kompis eller hå ut. Men jag blir så himla trött. Förra veckan brast d för mig och jag bröt ihop. Orkade Inte ens laga mat eller diska. Sonen fick mat o så och jag var ju där men önskade att jag bara fick försvinna ett tag. Känner mig stressad och arg. Besviken och att jag gör allt hemma. Min man tycker att eftersom han jobbar så uppfyller han sin del. När jag tog upp detta idag tyckte han att jag kunde gå o jobba istället. Är jag en bitterfitta som borde växa upp eller har jag rätt att känna såhär?

Vänliga svar uppskattas

Du har ju varit hemma i över ett år, varför inte låta honom vara föräldraledig? Under samma premisser, han får göra allt hemma.
Svar på tråden Är d fel av mig att vara arg för detta?