• femme2

Hund och abete

Ni som har hundar, vilka arbeten har ni? Ligger hunden hemma under arbetsdagen? 

• Svar på tråden Hund och abete
  • Anonym (cc)

Eftersom det är olagligt att låta en hund vara ensam hemma mer än 4timmar/24 timmar så kan jag bara tänka mig att det är idioter som inte ens borde få vara hundägare som gör så och kommer med kommentarer "hunden mår ju bra ändå"...

Annars finns det ju både hunddagis och dagmatte.

• IsDimma

Mina föräldrar har hund. Halva dagen är den hos min farmor och hennes sambo. Och halva dagen är den med pappa på jobbet. Han jobbar på ett värmeverk så en del saker han gör passar det inte att hunden är med. Men då är hon antingen med farmor eller så ligger hon i bilen den halvtimmen. När han är på kontoret så är hon med där.

• Anonym (lillajag)

Vi har hund. Jag och min sambo jobbar obekväma arbetstider och väldigt olika så oftast blir hon hemma max 4 timmar. Skulle det bli mer så är hon antingen hos min mamma och pappa som båda er pensionärer. Skulle dom inte kunna så kan jag ta med henne till jobbet. Väldigt smidigt och bra.

• femme2

Hade en kollega som brukade ha sin hund i bilen när han jobbade. 

Men det kan för övrigt inte finnas många jobb där det passar att ha hund alls. Fattar inte riktigt hur folk löser det. 

• Anonym (hundgård)

Hundgård när vi båda jobbar samtidigt, annars jobbar jag mest kväll och sambon dag.

• Gizmo

Men hur är man funtad om man har hunden i bilen en hel dag? Demon Stackars vovve, tänk om det är +25 grader ute?

• Aniiee

Mina hundar svansade oftast efter mig när jag jobbade på plats. Även på "utejobb". Det kunde till och med vara direkt uppskattat, framför allt bland pasionärer på hem och så.

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Axo
    Anonym (cc) skrev 2014-07-01 13:12:57 följande:

Eftersom det är olagligt att låta en hund vara ensam hemma mer än 4timmar/24 timmar så kan jag bara tänka mig att det är idioter som inte ens borde få vara hundägare som gör så och kommer med kommentarer "hunden mår ju bra ändå"...

Annars finns det ju både hunddagis och dagmatte.

Var står det att det är olagligt? Det finns en rekommendation att hundar inte ska vara själva mer än 6 timmar/dag, men det finns ingen lag på det.

Själv har jag hundgård där min hund är när vi jobbar. Vissa dagar kan det vara runt 9 timmar, andra 2-3 timmar.

Fast nu är jag mammaledig så nu är han sällan själv.
  • Aniiee
    Axo skrev 2014-07-01 16:55:47 följande:
    Var står det att det är olagligt? Det finns en rekommendation att hundar inte ska vara själva mer än 6 timmar/dag, men det finns ingen lag på det.

Själv har jag hundgård där min hund är när vi jobbar. Vissa dagar kan det vara runt 9 timmar, andra 2-3 timmar.

Fast nu är jag mammaledig så nu är han sällan själv.
    4 timmar.... i sträck. Och det gäller "inomhus", så att säga. Det är inget som hindrar att man jobbar 4 timmar, springer hem på lunchen, rastar hunden i en halvtimme och sedan springer tillbaka till jobbet. Rekommendationen handlar egentligen om att hunden inte ska behöva vara ensam och dessutom hålla sig i mer än 4 timmar. Har hunden hundgård dr den kan göra sina behov, koja eller annat skydd (som "ska" vara uppvärmt vintertid) och tillgång till mat och vatten så är det helt ok att vara ensam i åtta-tio timmar, och men minst en annan hund som tillhör "flocken" i max 24 timmar.

"Dolda rek"....... för att folk inte ska få för sig att det gäller hunden i 2-rummaren inne i stan..... (minns inte om det var jordbruksverket, skk eller bruks jag diskuterade det med)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • realisten
    Gizmo skrev 2014-07-01 16:28:24 följande:
    Men hur är man funtad om man har hunden i bilen en hel dag?  Stackars vovve, tänk om det är +25 grader ute?

dom kanske hade gallergrindar bak i bilen och kunde ha hela bakluckan öppen + öppna fönster och skuggplats och rastade hunden varje rast. Det är vanligt att folk gör så kanske dock inte är den bästa rekommendationen när det är varmare ute..
Svar på tråden Hund och abete