• Evelina 28

Kärlekslås och årsdagar

Hej!
    Trenden i att sätta kärlekslås på broar runt om i världen har ju även blivit populärt i Sverige. Är det någon av er som tillsammans med er partner satt fast ett hänglås någonstans för att därefter kasta nycklarna i vattnet nedanför, detta för att symbolisera evig kärlek <3 Jag tycker det låter väldigt fint, men är det det "i verkligheten"? 

Jag och min sambo firar snart ett år tillsammans och jag funderar på att ge honom ett lås vi kan sätta fast på en bro under vår resa. Är det konstigt att "ge bort" ett sådant utan att det är ett gemensamt beslut? Kan man göra det på en årsdag, eller är det en finare "bröllopsdagsgrej" eller morgongåva?

Och på tal om ettårsdag, ni som varit tillsammans med er sambo/make(a) längre tid. Finns det något ni känner att ni "skulle börjat med tidigare"? Innan nån tradition finns har man ju liksom chansen ;) Om det finns nåt smart som någon kommit på i efterhand? Ett kärlekslås per år? Skulle det ens gå? :P 

Förvirrad och kär med framtidsdrömmar, tur att det finns så många kloka människor här :) 

Mvh

• Svar på tråden Kärlekslås och årsdagar
  • Aniiee

Låter som ett jäkla slöseri på naturen, tycker jag.... hundratals metallnycklar i vattnet, nej tack. Snacka nedskräpning.

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Litenistan
    Aniiee skrev 2014-07-01 23:29:01 följande:
    Låter som ett jäkla slöseri på naturen, tycker jag.... hundratals metallnycklar i vattnet, nej tack. Snacka nedskräpning.

• La Lola

Jag brukar tycka att sånt där är larvigt men....jag får nog revidera det tyckandet. För om man har hittat rätt person så är det lite vackert tycker jag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Näckrosen

Jag tycker om att titta på lås som hänger på broar. Första gången jag såg det var i Lettland. Där var namn och datum ingraverat i låsen.

Jag tycker det är något man gör EN gång. I samband med förlovning eller vigsel.

Jag tycker också om att fira årsdagar av både det ena och det andra, och alla hjärtans dag mm. Trots det är det vardagen som är det viktigaste. Den där ömma kramen i förbifarten, en blomma när det inte finns någon anledning, en god kaka till eftermiddagskaffet en vanlig tisdag, en mysig picknick etc som är så viktigt.

• Stårschan

Broarna i Paris knäcks av tyngden från alla dessa "romantiska" lås, och Seine förorenas av en massa nycklar. Nej, tanken är väl puttenuttig, men gör något annat. Blanda blod?

• Näckrosen

Nycklarna kan man ju kasta i närmsta metallåtervinning. De är ju lika "borta" där som i floden.

Att broarna knäcks är ett värre problem... Kanske kan man sätta typ ett cykelställ bredvid broarna som är avsett för lås. Och en nyckelbehållare vid sidan?

• Stårschan

En tradition vi haft i snart 18 år nu, är att göra något roligt tillsammans på årsdagen av när vi träffades. Som tur är träffades vi mitt i sommaren, så det brukar överensstämma med när vi hälsar på mina föräldrar, så då brukade vi få barnvakt för en romantisk kväll/natt på tu man hand, vilket var guld värt när man var småbarnsförälder.

Svar på tråden Kärlekslås och årsdagar