• Anonym (Hur ska jag göra?)

Får inte tag i abortmottagningen!

Hej!

Jag är för närvarande gravid i vecka 8 och bestämt att det blir abort. Visste inte vart jag skulle vända mig först så jag bokade en tid på UM för att få vägledning och då fick jag ett nummer till abortmottagningen på sjukhuset i min stad, akademiska.

De har telefontider mellan måndag och torsdag så jag provade att ringa några gånger i torsdags, igår och även nu idag. Men det kommer bara upp en inspelad röst som ger val via knapparna, när jag valt knappen för tidsbokning och knappen för att få en tid som de kan ringa upp mig på så kommer bara en annan inspelad röst upp som säger "Vi kan tyvärr inte ta emot fler samtal just nu, försök igen senare eller nästkommande vardag" och så slutar samtalet.

Gick in på deras hemsida för att se om de kanske har en mail eller något annat nummer men icke.
    Så hur sjutton ska jag kunna genomföra min abort om de aldrig kan svara i telefonen?

• Svar på tråden Får inte tag i abortmottagningen!
  • Chocoholica

Åk dit? 

Chocolate is the answer who cares what the question is.

Men jag har ingen aning om vart jag ska, visst jag vet vart akademiska ligger men det är sjukt stort, flera olika ingångar och jag vet inte vad, har aldrig varit där.

Och hur ska de kunna ha tid att ge mig en tid där om de inte ens kan svara i telefonen?

• yodi

ring till sjukhusets växel och hör om dom har ett annat nr man kan ringa eller om du kan maila.

• MrsC74
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2014-07-08 13:04:32 följande:

Men jag har ingen aning om vart jag ska, visst jag vet vart akademiska ligger men det är sjukt stort, flera olika ingångar och jag vet inte vad, har aldrig varit där.

Och hur ska de kunna ha tid att ge mig en tid där om de inte ens kan svara i telefonen?

Åk till gynmottagningen på akademiska. Där är där aborten utförs. Gå in på akutgyn. Du Behöver ingen bokad tid där. Säg som det är så lotsar de dig vidare. Ingång 78/79 samma som akuten för barn.
  • Anonym (Wildrat)

De har väl telefontid. Ring precis när den börjar och ställ dig i kö. Eller prova ring kvällen innan, en del köer börjar tidigare. De har bara ett antal köplatser som blir fulla fort om många ringer. Jag brukar alltid ringa så fort de öppnar telefontiden för att vara på säkra sidan.

• Anonym (xx)

Ring direkt när de öppnar. Tiderna tar snabbt slut, men ringer man klockan åtta om de öppnar åtta brukar det gå.

MrsC74 skrev 2014-07-08 13:22:04 följande:
    Åk till gynmottagningen på akademiska. Där är där aborten utförs. Gå in på akutgyn. Du Behöver ingen bokad tid där. Säg som det är så lotsar de dig vidare. Ingång 78/79 samma som akuten för barn.
    Måste man vänta länge där? Jag jobbar och måste veta om man behöver sitta där och vänta i flera timmar på att få en tid eller hur det går till, har aldrig behövt åka till sjukhuset sedan jag föddes så har ingen koll alls på hur det brukar vara.
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-07-08 13:22:26 följande:

De har väl telefontid. Ring precis när den börjar och ställ dig i kö. Eller prova ring kvällen innan, en del köer börjar tidigare. De har bara ett antal köplatser som blir fulla fort om många ringer. Jag brukar alltid ringa så fort de öppnar telefontiden för att vara på säkra sidan.

De verkar inte använda sig av köer, man får ingen kötid iaf när man ringer

• Anonym (qwerety)
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2014-07-08 13:31:49 följande:
    Måste man vänta länge där? Jag jobbar och måste veta om man behöver sitta där och vänta i flera timmar på att få en tid eller hur det går till, har aldrig behövt åka till sjukhuset sedan jag föddes så har ingen koll alls på hur det brukar vara.

Ja, det kan bli så att du måste vänta länge, i och med att det mesta är mer akut än någon som beslutat sig för abort. Blödningar, smärtor mm går före. Har du tur är inte så många där samtidigt och då kan det ju gå fort. Kanske du till och med hämvisas i dörren till annat ställt.
    Var beredd på att sitta där många timmar i alla fall.
  • MrsC74

Jag har varit där rätt mycket under mina graviditeter. Aldrig fått vänta så länge.

Men det är olika. Dom kan i alla fall säga var du ska vända dig. Du får ju direkt prata med någon vid anmälan.

Eller så ringer du dit. De ringer ju upp dygnet runt.
    MrsC74 skrev 2014-07-08 17:13:00 följande:
    Jag har varit där rätt mycket under mina graviditeter. Aldrig fått vänta så länge.

Men det är olika. Dom kan i alla fall säga var du ska vända dig. Du får ju direkt prata med någon vid anmälan.

Eller så ringer du dit. De ringer ju upp dygnet runt.
    Egentligen vill jag slippa behöva gå dit bara för att boka en tid, ringa känns ju mycket smidigare men de svarar inte och inte har de ringt upp heller, och då ringde jag första gången i torsdags.
    Kan det ha att göra med att det är sommar och att många barnmorskor strejkar? Läste någon tråd här inne om det och att vissa som föder i sommar behöver vända sig till andra sjukhus
  • MrsC74
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2014-07-08 17:22:54 följande:
    Egentligen vill jag slippa behöva gå dit bara för att boka en tid, ringa känns ju mycket smidigare men de svarar inte och inte har de ringt upp heller, och då ringde jag första gången i torsdags.
    Kan det ha att göra med att det är sommar och att många barnmorskor strejkar? Läste någon tråd här inne om det och att vissa som föder i sommar behöver vända sig till andra sjukhus
    Vilket nummer ringer du ?

Prova ring akut gyn direkt.
  • Anonym (Vio)

Men kan du inte ringa MVC och boka tid hos en barnmorska? Även om de inte utför abort, då vet definitivt hur blir det bäst för dig att boka tid och man kan få remiss till kuratorn om man behöver prata med någon.

• Fjärilslarv

ja det är en akuttmottagning där de mest akuta tas först.
    MrsC74 skrev 2014-07-08 17:39:26 följande:
    Vilket nummer ringer du ?

Prova ring akut gyn direkt.
    018-611 57 15 Men jag har sett att akutmottagningens nummer är 018-611 57 11 men det står ju att man ska ringa vid akuta besvär, räknas bokning av tid till abort som det?
    Anonym (Vio) skrev 2014-07-08 17:57:34 följande:

Men kan du inte ringa MVC och boka tid hos en barnmorska? Även om de inte utför abort, då vet definitivt hur blir det bäst för dig att boka tid och man kan få remiss till kuratorn om man behöver prata med någon.

Vart hittar man en sån? Är det någon åldersgräns för att få komma dit?

Jag vill nog inte prata med någon, bara få det här överstökat så snabbt som möjligt :/
    Fjärilslarv skrev 2014-07-08 18:07:05 följande:
    ja det är en akuttmottagning där de mest akuta tas först.
    Jo såklart jag förstår det, men för mig som verkligen aldrig varit på ett sjukhus sedan min egen födsel har ju ingen aning om hur långa väntetider det kan bli

• Fjärilslarv
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2014-07-08 18:25:23 följande:
    018-611 57 15 Men jag har sett att akutmottagningens nummer är 018-611 57 11 men det står ju att man ska ringa vid akuta besvär, räknas bokning av tid till abort som det?

Jag vill nog inte prata med någon, bara få det här överstökat så snabbt som möjligt :/Jo såklart jag förstår det, men för mig som verkligen aldrig varit på ett sjukhus sedan min egen födsel har ju ingen aning om hur långa väntetider det kan bli

man kan aldrig sia om hur långa väntetider det är på en akutmottagning, eftersom det mest akuta behandlas först.
    på sös i sthlm t ex kan du få vänta i en hel dag, eller i 10 min.
  • MrsC74
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2014-07-08 18:25:23 följande:

Jag vill nog inte prata med någon, bara få det här överstökat så snabbt som möjligt :/Jo såklart jag förstår det, men för mig som verkligen aldrig varit på ett sjukhus sedan min egen födsel har ju ingen aning om hur långa väntetider det kan bli

Eftersom du inte kommer fram på det andra numret så kan du ringa dit och be om råd.

Hur du ska göra. Som kanske kan koppla dig vidare.
Svar på tråden Får inte tag i abortmottagningen!